Toch nog even een nieuw onderwerp: Ons zoontje is 11 kilo zwaar, 78 cm. lang en bijna 11½ maand oud. En hij kan sinds 3 weken zelfstandig zitten als ik em neerzet. Kan hij dan al in een autostoeltje (groep 1) zitten? We hebben een maxi-coxi uit groep 0+. Officieel tot ongeveer 12 mnd en 13 kilo. Het wordt al erg krap. De riempjes kunnen ook niet meer langer worden gemaakt. Hij groeit er gewoon uit. Maar mag/kan hij nu dan al wel in een volgende autostoel? Groetjes, Hanna
ja hoor dat mag zeker! vanaf 9 maand mag dat of als ze zelfstandig kunnen zitten, jouw kindje is 11 maand en kan zelfstandig zitten, gewoon lekker doen dus.
in principe is het criterium voor 'over naar stoel 1' dat het hoofdje van het kindje over de bovenrand van de maxicosi groep 0/0+ uitkomt. dan is er nl. gevaar op een whiplash-trauma bij aanrijding. maar als je kindje in de breedte (zonder jasje of voetenzak uiteraard) helemaal klem zit nu, en de gordels kun je niet meer goed op maat maken, tsja... dan moet je wel, denk ik. ons zoontje is nu zo'n 74cm. en kan nog een kleine 5cm. groeien tot zijn hoofd boven de rand uit gaat steken. dan gaat hij dus over naar de priorifix-stoel. hij woog vorige maand 8,5 kilo, dus nu een kleine 9, denk ik? het wordt in de breedte ook krap, maar kan nog wel. merk wel dat hij het minder fijn vindt om erin gezet te worden (protest, waar hij het eerder wel best vond).