De titel zegt het al! en dan heb ik het niet over een meerling! Ben gewoon eens benieuwd, sommige willen wachten tot de 1e loopt, anderen wachten weer tot de oudste uit de luiers is.. en weer anderen, willen zo snel mogelijk achter elkaar hun kids.. Over alle opties is iets te zeggen en hebben voor en nadelen.. Ben daarom wel eens benieuwd hoe dat gemiddelde ongeveer ligt! En natuurlijk ook hoe jullie ervaring is. *Hou daarbij wel in de gaten dat het meningen zijn en die horen we van elkaar te respecteren*
Wow... als we over dit onderwerp al hoop oplopende discussie kunnen zouden kunnen krijgen.. hahaha Tussen mijn kinderen zit bijna 21 maanden. Ik ben zwanger geworden net na mijn zoontjes 1e verjaardag. Waarom? Ik ben inmiddels 38 en had dus niet zoveel tijd meer... voorwaarde was dat zoonlief liep (ivm mijn reumatische aandoening) en dat ging hij braaf doen toen hij jarig was. En het was in één keer raak.. (mazzel) Het is natuurlijk wel even pittig geweest met een dreumes en een pasgeborene maar volgens mij valt voor alles wel wat te zeggen. Voordeel: tegelijkertijd slapen! Kleinere kans op jaloezie etc etc
Bijna 15 maanden. Druk maar wel heel leuk. Het begin vond ik even goed zoeken hoe je alles doet maar daar word je handig in. En Martijn en Emma zijn helemaal gek op elkaar, dat scheelt een hoop denk ik. Gister hielp Martijn Emma zelfs met kruipen haha! De eerste tijd vond ik ook zwaar vooral door de reflux, ziekenhuisopname van Emma, verdenking KMA, veel ziekenhuisbezoekjes en nu weer de oorontstekingen en binnenkort naar de KNO arts. Maar als je dat achterwege laat vind ik het steeds leuker worden met ze. Emma word ouder dus kan meer hebben en je kan makkelijker op stap. En ik denk dat het alleen maar leuker gaat worden.
hier schelen ze 2j8mnd. Ideaal vind ik het! Nummer 1 is zindelijk, kan al veel en begrijpt alles. Dochter speelt zelf als ik met de baby bezig ben en daarna zit de baby of in het wipstoeltje of slaapt en dan heb ik alle tijd voor dochter. Ik vond het ook ideaal dat ik dochter kon uitleggen dat mama een ks heeft gehad en haar niet mocht tillen. Een kind van 18 maanden snapt dat niet, maar mijn dochter wel ze hielp mama ook graag met dingen die ik toen even niet zelf kon.
Tussen mijn kinderen zit 19 maanden. Zou eigenlijk 20 maanden zijn maar de jongste is een maandje eerder geboren. Wij wilden wel dat de oudste kon lopen als de 2e kwam maar wilden ze graag snel achter elkaar. Dat leek ons het fijnst omdat we het leuk vonden als ze met elkaar konden spelen. Ik scheel 4,5 jaar met mn jongere broertje en vond dat vroeger niet zo leuk. Michel scheelt 2 jaar met zn broertje en zij hadden echt veel aan elkaar. Vandaar. Het is natuurlijk niet gegarandeerd dat ze het later goed kunnen vinden maar we gokken erop En het zijn toevallig ook beide meiden dus wie weet... Ik werd zwanger van Senna toen Aïsha bijna 11 maanden was. Dus net geen jaar
oh ja de eerste 6 maanden vond ik wel wat zwaar...maar nu vind ik het superleuk om te zien hoe ze met elkaar zijn. Ze kunnen echt heel leuk samenspelen en af en toe ook heel goed samen ruzie maken hahaha...de jongste is wel een stuk bijdehanter dan de oudste dus dat wordt nog wat later haha. Ach, zou het nu zeker niet meer anders willen, vind het voor ons perfect zo. En dat geldt vast voor iedereen, wat zijn of haar keuze ook is wb de tijd tussen de kinderen.
Ik heb keuze 2 aangevinkt (als de oudste 1 jaar is). Ik wilde het liefste 2 jaar leeftijdsverschil ertussen, en dat is heel goed gelukt (1 jaar en 11 maanden, is het geworden). Waarom? Ik vond 2 jaar altijd al het ideale leeftijdsverschil voor broertjes en zusjes. Met dat idee ben ik echt groot geworden; bijna al mijn klasgenootjes hadden een broertje of zusje 2 klassen lager of hoger. In mijn beleving 'hoorde' het dus zo. Ze groeien echt samen op, hebben vrij snel al iets aan elkaar. En bij mij woog m'n leeftijd ook mee, ik was 37 toen ik voor de 2e keer zwanger mocht raken. Ik durfde het niet aan om nog langer te wachten.
Kyra was 18 maanden toen we voor de 2e gingen. Het was gelijk raak dus er zit nu 2 jaar en 4 maanden tuseen onze meiden.
Hier zit er 25 maanden tussen; ideaal. De oudste heb ik zindelijk 'gemaakt' toen ik hoogzwanger was; wel pittig maar profiteer er nu van. Ze begrijpt veel en kan zich goed bezighouden als ik met haar zusje bezig ben. Ik kan Iris ook rustig beneden laten als ik boven Evi even op bed leg.
ik kan het nog niet precies zeggen, maar ik ben voor de laatste optie gegaan, omdat wij pas na de derde verjaardag van ons meisje voor een volgend beebje willen gaan.
ik heb gestemd op minder dan een jaar, hoewel dat helaas niet meer gaat lukken. Maargoed, we zijn dus al wel aan het hopen sinds de eerste een maand is.
Wij zijn niet bewust voor een derde kindje gegaan, maar de oudste twee waren 18 maanden toen de derde geboren is. Ik was dus weer zwanger van de derde toen de eerste en de tweede nog geen jaar waren. Heb in je poll dus aangegeven dat wij voor een derde gegaan zijn voor de eerste en tweede 1 jaar waren.
Hoi! Hier ging het in golven. Net na de bevalling dacht ik: ach... een tweede doe ik er zo even bij ... toen kwam een periode waarin ik dacht 'OMG ik wacht nog minstens 5 jaar', hahaha. Toen Lucas ongeveer 10 maanden was, was het raak voor de 2e keer. Dit was een bewuste keuze. Op een gegeven moment waren we het twijfelen tussen veel/weinig leeftijdsverschil zo zat, dat we zoiets hadden van 'we wachten af wat ons gegeven is'. Nou... dat duurde dus gelukkig niet lang En ervaringen... tja... ik laat het je weten over een weekje of 20-25
Hihi, heb vanochtend net een afspraak bij de ha gemaakt, voor de verwijdering van mijn mirena. Geen idee hoe lang het dan duurt voor ik in verwachting ben. Maar als het gaat zoals ik hoop/verwacht dan komt nr. 2 ergens in oktober. Dan is onze dochter ruim 2½. En waarom...we zijn er wel aan toe nu. We vinden het leuk als ze niet heel veel in leeftijd schelen. En ik heb zo'n goede, hechte band met mijn zus. Ik wil onze dochter dat ook bieden met een broertje of zusje. En waar ruimte voor 1 kindje is, is er bij ons ook ruimte voor een 2e kindje. En leeftijd speelt voor mij ook wel een beetje mee. Ik zei altijd dat ik voor m'n 30e 2 kindjes wilde, nu lukt dat voor m'n 30e niet(nu 31), maar wil ook niet veel ouder zijn. We zijn nu nog lekker fit enzo en de opa en oma's ook, dat speelt ook wel mee.
Ondanks onze leeftijd ( ik nu 34, mijn man 38) wachten we nog mooi ff.. Ik ben nu lekker aan t lijnen en wil ook wel "genieten" van een slank lijf, als ik straks op gewicht ben.. Ook t eerste driekwart jaar was erg moeizaam met Gijs, door t vele huilen waar eigenlijk ( zoals vaak) geen echte oorzaak voor is gevonden.. Vooral mn man is toch wel angstig dat een tweede kindje ook weer zo gaat huilen.. Ik heb zelf t idee dat Gijs wel 3 is, voor hij een broertje of zusje krijgt... Dat betekend dat ik dan 36 ben en mn man 40.. Ach.. "age is just a number'
Als deze tweede prul straks geboren wordt, is Thirza 2 jaar en 8 maanden, (ongeveer en ervan uitgaand dat ik de 9 maanden volmaak ). Wij hadden wel wat korter ertussen gewild, maar Thirza had nogal wat gezondheidsklachten en slaapt pas sinds een kleine 2 maanden door. Plus dat mijn zwangerschap echt heftig was, (7 maanden kotsmisselijk en toen dat over was BI). Ik wilde niet riskeren dat ik met een kotsberoerd lijf er nog 2-3 keer per nacht uit zou moeten. Was de theorie, want tenslotte ging het toch zo kriebelen dat we besloten ervoor te gaan. Thirza slaapt door ongeveer sinds ik zwanger ben, (toevallige samenloop van omstandigheden ), en deze zwangerschap verloopt heel anders dan die van Thirza Nog nauwelijks misselijk geweest deze keer Vind het wel prettig dat ik Thirza niet zo heel veel meer hoeft te tillen, want loop wel met bekkenklachten al, (alhoewel oefeningen erg goed helpen ). Moet er niet aan denken 2 kleintjes te hebben die je bijvoorbeeld omstebeurt de trap op of af moet tillen.... blij dat Thirza dat zelf kan!
wij zijn toen onze zoon 8 maand was voor de 2e gegaan, ik was meteen zwanger maar dit werd een mk. na de mk weer meteen zwanger, en nu zit er 18 maand tussen de kids, vind het heerlijk zo,
Bij ons zit er 19 maanden tussen de oudste en de jongste. Wij gingen voor een tweede toen de oudste negen maanden was. Ik moet zeggen dat ik het de eerste maanden wel zwaar vond. Nu is het nog steeds wel vermoeiend maar ik vind het fantastisch. Ik kan zo intens genieten als ik onze twee ukkies met elkaar zie "spelen". Ben blij dat ze zo samen kunnen opgroeien. Als ik het over moest doen dan zou ik weer de kinderen dicht op elkaar willen hebben.
de mijne schelen straks 21 maanden. waarom??? hmmm het was niet gepland om zo snel voor een tweede te gaan dus het was voor ons beiden een enorme verassing maar wel erg welkom.