Dag dames, Ik zit even met het volgende, onze kleine meid doet sinds een paar weekjes anders. Huilt veel meer, heeft een kort lontje en wilt constant vermaakt worden. Wilt niet alleen spelen, doet dit soms 2 minuten en dan hangt ze weer rondom ons heen. Alles wat wij in de hand hebben of ergens mee bezig zijn wilt ze ook pakken. Nou weet ik dat kleintjes hartstikke nieuwsgierig zijn. Maar als ik haar dan iets verbied om te doen (aan een vaas met bloemen zitten bijvoorbeeld) door nee te zeggen en nee schudden dan stopt ze wel, maar met keiharde gehuil als gevolg. Uit boosheid/frustratie denk ik dan. Als ik van de woonkamer naar de keuken loop (langs haar loop) is het zelfs huilen geblazen en meer van dit soort dingetjes.. Dit gebeurd op een dag wel 100 keer bij wijze van, met allerlei verschillende dingen en dan wordt je toch best moe.. Hoe maak je een kleintje van 12 maanden duidelijk wat echt niet mag? Probeer altijd wel met haar te kletsen, door te zeggen wat ik allemaal ga doen. 'mama gaat nu even een wasje draaien' enz. Verder is ze sinds 10 maandjes van 3 naar 2 slaapjes gegaan. Zomaar van de ene op de andere dag. Ze kon tussen de slaapjes in 1 tot 1,5 uur wakker blijven, maar sinds 10 maanden leek ze langer wakker te kunnen blijven. En zo ontstond het van 3 naar 2 slaapjes.. Voorheen was het zo: 7.00/7.30 wakker maakte haar vaak dan wakker 8.45/9.00 slapen 11.00 wakker 12.30/13.00 slapen 15.00 wakker 16.30 slapen even kort, vaak was dat 30 tot 45 min. 17.15 wakker In deze tussentijd kon ze altijd wel wat langer opblijven 19.30/20.00 slapen voor de nacht Nu is het zo: 7.30 zelf wakker 10.00 slapen 11.30 wakker 14.00 slapen 15.00/15.30 wakker (meestal tot 15.30) Dan blijft ze wakker tot 19.30 Nou bedenk ik me vandaag, dat het misschien wel slaap tekort is? Dat ze zich daarom zo gedraagt? Ze heeft vandaag maar van 14.00 tot 15.00 had geslapen.. Toen dacht ik nou dan zet ik haar weer even om 17.00 in bed, zal ze vast wel een kort slaapje doen. Maar nee dat weigerde ze.. Ze heeft niet geslapen en is wakker gebleven tot net 19.30 uur. Maar ik merk aan alles dat het voor haar te zwaar is, ze de afgelopen uren nog opgefokter geweest dan de hele dag door.. Pffffff.. ben blij dat ze nu slaapt hoor Hoe ziet het slaapschema van jullie kleintjes eruit? Wat doe ik fout? Wat kan anders..? Want ik weet het even niet meer. Ik beschouw de dag zelf als een enorm karwei en vind dat niet leuk. Niet voor mezelf, maar voor me kleine meid al helemaal niet. Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou dit even goed uitleggen.
Op zich is dit slaapschema keurig voor een kindje van 1. Vaak zie je wel dat kindjes vaak even nodig hebben voor de overgang naar een nieuw slaapritme. Dus niet dat ze nu slaap te kort heeft maar even moet wennen. Maar met de rest wat je beschrijft kan het gedrag ook goed een ontwikkelingsdingetje zijn. Ze raken zich steeds meer bewust van hun omgeving, zichzelf en het feit dat ze dingen kunnen beïnvloeden. Heel leuk, maar soms ook erg lastig als ze nieuwsgierig worden en een eigen mening krijgen Ik probeer het altijd zo veel mogelijk vanuit het kind te bekijken, vanuit hun belevingswereld. Echt "nee" zeggen zou ik op deze leeftijd proberen te beperken. Vooral afleiden met iets anders. "Kijk eens, hier mag je mee spelen" ipv "nee afblijven". Idd veel vertellen wat je gaat doen.
Ik herken het allemaal en dan als ze in een sprongetje zit. Je doet het prima verder lijkt mij. Wat tuc zegt doen wij ook, haar afleiden met iets anders waar ze wel mee mag spelen. Nee is nu in haar ogen alleen nog maar leuk en aandacht. Denk dat het nee leren vanzelf komt.
Jeetje wat slaapt jou dametje veel. Mijn zoontje is 10 maanden en wij gaan nu over van 2 naar 1 slaapje. Ik weet dat het veranderen van slaapjes niet altijd gemakkelijk gaat. Dat jou dochtertje in de namiddag niet meer wil slapen is niet zo gek. ze heeft de gedurende dag al zo'n 3 uur slaap te pakken gehad en dat is voldoende voor een dreumes van 1 jaar. Ik denk dat ze gewoon moet wennen aan 2 slaapjes! Mijn zoontje moet nu ook weer wennen aan 1 slaapje. en soms als hij vroeg wakker is zijn het er nog wel 2. Met 1 slaapje, slaapt hij van 13:00 tot 15:30. Wat betreft het nieuwsgierige, tja... Ook dat herken ik met mijn zoontje, echt tips heb ik niet. Want hij luisterd ook niet, maar ik blijf miet opgeven. Als ik het echt even zat ben en wil kalmeren zet ik hem in de kinderstoel voor babytv. Misschien kan je je woonkamer wat babyproof maken? Zodat je dochtertje niet alleen maar nee hoort? Hier zal ze namelijk niet vrolijker van worden. zet wat dingetjes neer waar ze wel mee mag spelen. Succes
Dit vooral! Ik herken het als de bewuste 11-12 maanden sprong. Die was pittig maar ging voorbij. Het was vooral herhaling van weg halen uit de situatie en alternatieven aanbieden en ineens was het over.. Volgens mij is het qua slaapjes verder keurig!
Ik denk dat het meer de leeftijd is. Hier sliep zoontje met 1 jaar nog maar 1x, maar soms ook dramatisch, maar met 2 slaapjes was het net zo erg. Toen hij hier nog 2x sliep was het 2x 1,5 uur ongeveer, toen hij jonger was (7-8 maanden) was het wel 2x 2 uur. Sinds 10/11 maanden sliep hij nog maar 1x en dat varieerde in het begin van 45 minuten tot 1,5-2 uur. Na 2 maanden was het 'gedoe' over en sliep hij gewoon netjes van 13.00-15.00 ongeveer.
O, die periode van rond een jaar! Ver-schrik-ke-lijk! Duurde hier 4 maanden. Werd er knettergek van. Slapen deed ze toen ook 2 slaapjes, toen ze net een jaar was ging ze daarop over. Slapen was het enige wat goed ging. Wat heb ik de uren afgeteld tot het 19 uur was en ze naar bed kon. Ze had ook veel verlatingsangst, dat vin dik dan niet zo erg. Ik sjouwde d'r gewoon overal mee naartoe, wc enzo. Maar dat humeur! Zoveel huilen, zoveel ontevreden zijn, altijd dingen doen die niet mochten. Toegegeven, het zal naarmate het langer duurde een wisselwerking hebben gehad. Ik was al gestresst zo gauw ze wakker werd, want wat zou de dag ons brengen. Hoe is d'r humeur als ik d'r van kdv ophaal. Ik kon er totaal niet meer mee omgaan. Op het moment dat ik het maar accepteerde, was het over Mijn advies: veel benoemen wat je gaat doen, niet te vaak nee zeggen, maar pick your battles, en veeeel afleiden. Accepteer dat het nu even zo is, het gaat echt weer over! Ze doet het niet om je te pesten. En nu! Ik ben zo blij! Ik heb zo'n leuk kind! Heb wat wijzigingen aangebracht in mijn opvoedmethodes om het zo maar te zeggen, haha, en dat werpt z'n vruchten af. Waardoor ik weer lekker in mn vel zit, en dat voelt zij ook denk ik dan maar. Succes!
Dank voor alle reacties dames. Er is sindsdien niet veel veranderd... Zal dan wel de leeftijd zijn als ik dat zo lees. Komen we ook wel doorheen