Wat is jullie avondritueel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama1978, 1 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama1978

Mama1978 Actief lid

10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af hoe anderen het doen, de kids naar bed brengen.
    Hier op zich vaak hetzelfde ritueel. Ik ben meestal alleen met naar bed brengen dus ik heb een vrij vast ritueel.

Om de beurt douchen, eerst de jongste dan de oudste. Als de één doucht kijkt de ander tv in mijn bed. Dan andersom. Als de jongste klaar is met douchen zet ik de oudste eronder en kleed ik de jongste aan. Dan kijkt die nog even tv en was ik de haren van de oudste enzo. Dan aankleden en dan breng ik de jongste naar bed. Ik lees altijd een boekje voor en dan lekker naar bed. Zo ook met de oudste. Al met al ben ik wel een uur bezig.

Ik heb een vriendin en die laat ze helemaal zelf douchen (3 en 5 jaar) en leest nooit voor. Ze is met 10 minuten weer beneden. Compleet het tegenovergestelde dus.

Hoe is jullie avondritueel?

2. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Hier de luxe om het avondritueel bijna altijd met zijn tweeën te doen. Douchen/ bad gebeurd hier vaak 's morgens op onze vrije dagen of gelijk na het eten.
    Om kwart voor 7 gaat de jongste in de pyama, de oudste kijkt dan een laatste filmpje. De jongste krijgt dan nog een fles en de oudste wordt dan klaar gemaakt voor bed. Op het moment dat de jongste ligt, kan ik (of papa) nog aansluiten bij het verhaaltje lezen en gebedje zingen bij de oudste. Een gezellig ritueel wat bij elkaar 20 minuten duurt. Als de jongste straks geen fles meer hoeft, denk ik dat we ze samen een verhaaltje doen en dan naar bed. Moet zeggen dat het anders gaat als ik een keer een avond alleen ben. Dan doe ik eerst de jongste helemaal en dan de oudste.

3. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hier ook wel een ritueel.
    Na het avondeten gaat ze in de douche, tijdens het douchen laten we altijd de douchebak vol lopen met water (we hebben geen bad) en dan gaat ze nog spelen in het water. Is dus wel een half uur in de douche.
    Na het douchen pyjama aan en terug naar beneden, daar nog wat drinken en paar tekenfilmpjes kijken en dan gaan we weer terug naar de badkamer om naar de wc te gaan en tanden te poetsen.
    Dan naar haar slaapkamer en dan lees ik een stuk of 5 korte verhaaltjes voor of 1 lang verhaal.
    En dan rond 20.00uur laat ik haar alleen op haar kamer/bed en gaat ze zelf altijd nog even bladeren in haar boekjes (zelf boekje lezen noemt ze het) en valt ze in slaap.
    En het is een uitzondering dat ze niet gelijk in slaap valt of moeilijk doet rondom het slapen gaan.

4. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    316
    40
    28
    omgeving rotterdam
    Pyama aandoen nadat ze gewassen of in bad is geweest. Dan meestal nog beneden een slokje drinken. Dan pappa of mamma kus. En 1 van ons twee gaat met haar naar boven. Tanden poetsen en plassen. Dan lezen we nog een verhaaltje en daarna zingen we nog even een paar liedjes of nemen nog even de dag door of de volgende dag. Daarna dikke kroel en gaan we naar beneden. Ritueel duurt 15-30 minuten. Ligt ook eraan hoe vroeg of hoe laat ze op bed ligt. Soms gaat ze daarna zelf nog even boekje lezen en doet zelf haar lampje dan uit.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Hier samen naar boven, samen in bad

Dan de jongste er uit en afdrogen en aankleden. De oudste doet dat zelf.
    Tandenpoetsen doen we met zijn allen en dan gaat dochterlief vast naar haar kamer een boekje uitzoeken.

Dan doe ik de jongste op bed en lees hem voor.

Dan naar mijn dochter en haar voorlezen.

Als mijn man thuis is dan doen we elk een kind. Maakt niet uit wie wie doet.

Meestal een half uur bezig. 10 minuten in bad. Aankleden en tandenpoetsen 10 minuten en elk ongeveer 3 minuten voorlezen ( 1 minuutverhaaltje)

Overdag lees ik vaak langer voor.

6. adi

adi Niet meer actief

HIer gaan ze vóór het avondritueel in bad, en daarna doen we meteen de pyjama's aan en gaan we weer naar bedenen om nog even te spelen.

Rond 19.45uur gaan we naar boven, eerst met zn allen naar de kamer van M. Daar vertel ik een verhaaltje of lees een boekje voor, dan zing ik 2-3 liedjes met M. op schoot (of lopend en wiegend), wensen we haar allemaal welterusten, zetten muziekje aan en doen het licht uit.

Vervolgens lopen we naar de kamer van D. Daar staat een grote stoel waar D. en A. bij mij op schoot kruipen en we lezen samen nog een verhaaltje. Vervolgens een knuffelmomentje met D. (A speelt dan even op haar kamer), en stop ik haar in.

Ten slotte ga ik samen met A. naar zijn kamer, lezen we weer samen een kort verhaaltje op schoot, zingen een liedje en gaat hij in bed met elke avond een nieuwe verzameling knuffels en een boekje. Het licht gaat gewoon uit, dus dat boekje is meer om vast te houden.
    Ik stop hem in en doe zijn muziekje aan en ben dan klaar.

Oom 20.20 ben ik meestal weer beneden.

7. Storm

Storm Niet meer actief

Hier wordt niet elke avond gedoucht. Om de dag gaan ze douchen of in bad.
    Maar wat altijd hetzelfde is, in de pyjama nog even tv kijken, intussen krijgen ze nog een beker melk (indien ze dat willen) en dan druppels tanden poetsen en naar bed. De jongste tussen kwart voor zeven en zeven, de oudste een kwartiertje later. Voorlezen doe ik niet. Niet omdat ik niet wil, maar omdat de oudste dat niet kan. Die wil niet voorgelezen worden maar zelf lezen, en als er een boek aan te pas komt bij het naar bed brengen, wil hij niet meer stoppen met lezen. Das ene grote strijd en die heb ik liever niet voor het slapen gaan.
    Dus ik of mijn man zijn altijd heel snel weer beneden.

8. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hier is het avondeten, daarna lekker even spelen en/of boekje lezen met papa of mama, daarna zet ik of manlief de douche aan en de ander kleed dametje uit. daarna lekker samen met papa of mama douchen.. de ander kleed haar om dan nog even in de woonkamer eventueel even knuffelen. daarna knuffels pakken kusje an papa en dan naar haar kamer buiten dag zwaaien , dr knuffels in bed daarna er zelf in. nog even kletsen dan kusje en dan lekker slapen..

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Heel moe - 15 min - niet douchen, wel verhaaltje en even gek doen - vertellen over morgen

Niet zo moe - 1 uur - douchen - verhaaltje - vertellen over morgen - spelen met knuffel en handpoppen - kietelen - gek doen

Meestal doen we het laatste - het is mijn favourite moment van de dag!

10. TantePerenboom

TantePerenboom Niet meer actief

Dit is ons avond ritueel.

Samen gaan de jongens in bad, dan pyjama's en gelijk het bed in. Dan lees ik nog een verhaaltje voor en babbel nog wat met ze. Dan is het slaaplekker en de deur dicht.

Ik ben bij elkaar zo'n 45 minuten bezig.

11. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    rond 18 uur gaan ze samen in bad, ook als ik alleen thuis ben. dan pyjamaatjes aan, naar beneden voor sesamstraat (lang leve zappelin24) oudste krijgt wat yoghurt en ons prinsesje ligt dan waarschijnlijk al te mopperen voor een fles (jaja ze heeft het schema helemaal opgepikt) dan als fles op is gaat prinsesje naar bed en mag zoonlief nog even opblijven. Na 10 minuutjes met zoonlief naar boven, tandenpoetsen, voorlezen, nog even bij hem liggen en vertellen (tel eens mama wat heb jij edaan??) en meestal slaapt ie na 5 minuten max.

dit doen we echt elke!! avond, we zijn wel eens later thuis als we ergens op visite zijn geweest maar ook dan wordt dit riedeltje van bad/tv/tandenpoetsen/voorlezen/slapen afgedraaid voor zoonlief. Dochterlief heeft dan al meestal bij de visite pyamaatje aangekregen en fles gehad en die hoeven we dan maar om te leggen van maxitaxi naar bedje.

oke oke ik geef het toe..........ik ben heeeeeeeel blij met onze makkelijk inslapende kids!! ik kan er ook niks aan doen ze slapen gewoon graag :D

12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hier na het avond eten in bad, pyjama aan, nog wat melk drinken, tanden poetsen, papa kus geven en dan naar boven nog even beetje gek doen, dan in bed leggen dan moet ik de knuffels een kus geven en sam ook muziekje aan en dan lekker slapen.

13. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Hier na het eten nog even dollen met papa. Daarna naar boven douchen met paps lekker klieren onder de douche. Daarna pak ik hem over afdrogen pyama aan. Vitamine pilletje tanden poetsen bekertje water drinken. Daarna nog even knuffelen met ons drieen. Hij gaat dan in bed kletsen nog even over de dag. En dan zegt hij ik ben een beetje moe. Dus een kus een knuffel een box en een high five en we moeten weg. Daarna slaapt hij direct. Een halfuurtje denk ik dat we dan met bezig zijn. Maar wel een heerlijk moment.

14. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Jongens samen naar boven tussen 1930 en 2000. Pyjama's - tanden poetsen - boekje lezen - liedje zingen - flesje drinken in bed doen ze allemaal samen (slapen ook op 1 kamer sinds een maand of 2).
    Mama leest haar eigen boek in de stoel, jongens gaan slapen.

Duurt bij elkaar meestal een half uurtje.

15. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Om de avond douchen.

18.45-19.00 uur ongeveer naar boven.
    Douchen doen ze samen, dan was ik de jongste, de oudste wast zich zelf.
    De jongste droog ik dan alvast af en poets ik haar tanden. Dan komt de oudste uit de douche en geef ik een handdoek aan, hij droogt zichzelf af. Poets ik zijn tanden en dan gaat hij naar zijn eigen kamer, doet hij alvast zijn onderbroek+hemd en eventueel zijn pyjama aan (dit heb ik dan klaargelegd op bed).
    Dan mag hij alvast wat lezen of spelen.

Dan ga ik de jongste aankleden. Dan kiest ze 1 of 2 boekjes uit. En ga ik in de stoel op haar kamer, samen met haar een boekje lezen. Dan leg ik haar op bedje en gaat ze slapen.

Dan loop ik naar de oudste, vraag hem welk boekje we gaan lezen. En ga ik knus bij hem in bed liggen, samen lezen.
    Dan gaat hij slapen.

+= 15-20 minuten ben ik weer beneden :). Nu moet ik wel zeggen dat mijn kinderen altijd heel gemakkelijk zijn met slapen. Ik weet dat het ook anders kan! Lijkt me heel lastig!

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Na het avondeten ruim ik de keuken op en neemt mijn man ons dochtertje mee naar boven. Daar spelen ze eerst nog verstoppertje en dan gaat ze douchen. Manlief wast haar en kleedt haar aan. Daarna komen ze naar beneden en drinken we 'koffie' en kijken televisie. Dochtertje krijgt een kopje thee met een stukje fruit. Dan beneden tanden poetsen, mij een kus geven en met papa naar boven. Hij leest haar voor en laat haar even plassen. Daarna gaat ze slapen.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

- speelgoed beneden opruimen
    - naar boven en uitkleden (zoon zelf en dochter met hulp)
    - pyjama aan (zoon slaapt bloot)
    - wassen, plassen, tandenpoetsen
    - verhaaltje (1 voor dochter en 1-2 voor zoon)
    - zoon gaat dan zelf nog boekjes kijken of puzzelen (mag hij lekker zelf weten)
    - dochter: muziekdoosje aan en daag!

Soms een liedje en altijd een knuffel en kus (of heel veel)

Al met al zo klaar.
    Bad / douche doen wij 2-3 x per week + wanneer nodig.

18. brabantse1982

brabantse1982 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.137
    0
    0
    lerares
    west brabant
    Douchen/wassen/bad, bij ons op bed en aflevering bumba kijken + glas melk drinken. Tanden poetsen, pyjama aan, boekje lezen, knuffels trusten kussen en slapen maar! Wij deden het altijd samen, nu gedeeltelijk, ligt aan onze jongste ;) In bed leggen en trusten doen we wel altijd samen!

19. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    -Opruimen
    -Samen in bad of even een washandje over kop en kont.
    -Pyama aan, zoontje slaapzak aan.
    -Knuffeltjes pakken
    -Met zijn allen op de bank een boekje lezen die dochter heeft uitgezocht
    -Naar boven, eerst zoontje in bed. Kus en knuffel, zus mag de deur van hem dichtdoen en het muziekje aanzetten
    -Dochter in bed, nog even kriebelen en een dikke kus.

We doen de kinderen eigenlijk altijd met zijn tweetjes naar bed.
    Behalve als een van de twee er niet is, anders niet.
    De badkamer is beneden, vandaar dat we beneden alles doen en dan naar boven gaan.

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier badderen ze om de dag.
    Na het eten gaan we naar boven, uitkleden en samen tegelijk in bad. Een voor een afdrogen, plassen en tandenpoetsen. Dan in het bed van de oudste met z'n tweetjes, verhaaltje voorlezen, liedjes zingen, kroelen. Dan de jongste in z'n eigen bed en klaar.
    Incl. badderen ben ik wel drie kwartier bezig, zonder badderen lukt het in een minuut of 25.

Deel Deze Pagina