ik merk al een paar maanden dat mijn dochtertje als ze van de psz terugkomt.. ze opeens veel slechter praat.. (de uitspraak maar ook de woordkeuze) .. en als we tekeningen of kleurplaten van de psz mee naar huis krijgen zie ik dat ze er maar 3 of 4 lijntjes op getekend heeft.. thuis praat ze perfect (je hoort geen verschil tussen haar.. ze is 3,5.. of tussen een 5 jarig kindje) en met tekenen ook.. ze kleurt netjes binnen de lijntjes en tekend huizen, dieren, trappen, mensen (met alles erop en eraan) etc weten jullie hoe het komt dat ze dit op de psz niet doet? ik ben soms wel eens bang dat ze het niet leuk vind daar? of dat het een slechte psz is... het verschil van thuis en hoe ze op de psz is is echt enorm !
Ze loopt dus qua taalontwikkeling en tekenen voor. Het kan zijn dat ze de peuters imiteert die nog niet zo ver zijn.
Krijgt ze thuis vaak echt 1 op 1 aandacht of laat je haar ook alleen kleuren? Het kan zijn dat ze snel afgeleidt is doordat er veel om haar heen gebeurd of dat ze het vervelend vindt de aandacht te delen en daardoor geen zin heeft energie in haar werkje te steken. Ik zou gewoon eens in gesprek gaan met de PSZ. Ik denk alleen dat alle kinderen dit wel een beetje hebben. Onze dchter van net 4 kan al een beetje lezen en schrijven, is echt heel pienter maar dit laat ze op school ook niet zien. Het kan ook zijn dat zij het werk net "aanpassen" aan haar niveau. Zo moest mijn dochter blokjes in een dos doen op er CB terwijl ze thuis al grote puzzels maakte. Mevrouw dacht..... Ja dag! Die fase ben ik voorbij en deed het dus niet.
Ik zou inderdaad ook een gesprek aanvragen en daarin vertellen dat je het verschil met psz en thuis wel heel groot vind.
wat daarnaast ook kan zijn is dat veel kindjes thuis bijv kleuren met veel aandacht en positieve aanmoediging, wat op psz niet mogelijk is. Daar zit ze op een rij met een batterij andere peuters te kleuren. Er gebeurt van alles erom heen, ze krijgt niet de volledige aandacht, en is waarschijnlijk dan gewoon snel klaar. (als dit zo blijkt te zijn, zou ik hier juist thuis aan werken. Dat ze ook geconcentreerd door kan werken zonder 1 op 1 aandacht en in de drukte. Want dat moet straks op school ook)
Mijn zoon heeft het eerste half jaar niet gepraat op de PSZ. De leidsters vroegen óf hij wel kon praten. Hij praatte toen in volledige zinnen met een grote woordenschat. Na een half jaar ging hij dus wel praten, hij voelde zich er toen pas wat meer op zijn gemak. Nog steeds zie ik dat hij dingen daar anders doet dan thuis. Hij vindt het kennelijk toch spannend om in het bijzijn van andere kinderen te zingen, iets te vertellen. Hij is erg gevoelig en vraagt zich ook weleens af wat anderen van hem vinden. Hij moet wat assertiever worden in een groep.
M tekende ook al heel goed op die leeftijd, maar ze deed dat nooit op de speelzaal. Dan was ze meer bezig met kleurvakken bijvoorbeeld. Waarschijnlijk ook omdat dat is wat alle kinderen deden en M heeft de neiging zich aan te passen aan wat kinderen om haar heen doen. Spraak En dat soort zaken waren wel normaal, het is ook een hele goede speelzaal. Alleen totaal niet gericht op figuren tekenen, wel op ervaren wat en krijtje doet op papier, hoe het voelt etc. Ook dat is leren alleen meer zintuigelijk. Mijn oudste zoon kiest er meestal voor om niet te tekenen, die heeft duidelijk veel minder 'last' van aanpassen aan de groep