Interesse in beleggen, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hoebie, 17 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoebie

Hoebie Actief lid

19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    De laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in beleggen.

Op het internet is veel te vinden, maar via google krijg ik vaak informatie van websites die zelf de mogelijkheid tot beleggen aanbieden. Hierbij krijg ik al snel het gevoel dat de informatie die gedeeld wordt niet altijd even objectief is:confused:. Ze spelen een beetje voor hun eigen team:rolleyes:.

Er zijn ook tientallen boeken die informatie over beleggen geven.

Zijn er hier dames of heren die zich hier ook mee bezig houden en misschien tips hebben waar te beginnen met goede informatie te vinden?

Welke boeken raden jullie aan?:)

2. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik had een paar maanden geleden eenzelfde topic. Heb het boek Beleggen voor Dummies gelezen. Natuurlijk ook rondgekeken op internet. Heb ook een account aangemaakt waar je fictief in aandelen kan handelen op de beurs, maar kwam er al snel achter dat dat niet bij mijn leven past. Dan heb je er bijna een dagtaak aan (en je hebt trouwens ook serieus geld nodig voor een beetje rendement).
    Ik heb uiteindelijk gekozen voor Begeleid Beleggen bij de bank. Beleggingsrekening voor mij en mijn man en voor beide zoons een eigen rekening. Op elke rekening storten wij maandelijks een (laag) bedrag.
    Ik kijk dagelijks wel even snel hoe we ervoor staan, wel leuk. Volgens mij zijn wij in de zomer van 2019 ermee begonnen en 2019 afgesloten met een rendement van 4,89% als ik me niet vergis. Bij de kinderen lager, omdat we een minder risicovol profielfonds hebben gekozen.

Ja, het risico bestaat bij beleggeb dat je alles verliest, daarom gaan we ook voor een langere periode (20 jaar) om evt klappen weer op te vangen.
    Maar ik heb het idee dat ik alweer doordraaf... :roflmao:

Hoebie vindt dit leuk.
  3. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook een beleggers rekening, in ons geval ING. Ik wou er gewoon niet al te veel mee bezig zijn. Mijn man is iets ouder en als hij 5 jaar eerder wil stoppen met werken, moet ik voor mezelf een aow gat van 8 jaar opvullen. Dat is gemiddeld zo'n €10.000 per jaar, dus werd me geadviseerd om een beleggingsrekening te openen.

Ik sort €50 per maand, het profiel staat nu op offensief, daarbij heb ik gekozen voor duurzaam (als in schone bedrijven en duurzame technologie) beleggen. Zodra ik de 40 gepasseerd ben gaat het op een gunstig tijdstip naar "normaal" en vanaf de 50 oid zet ik het profiel naar defensief.

Hoebie vindt dit leuk.
  4. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Hier precies zoals @Pechvogol - even overwogen maar toen toch voor zo’n soort fondssparen via de bank gegaan.
    We hebben verschillende met verschillend risico; bijv pensioensparen beleggen ze met steeds minder risico naarmate je pensioen dichterbij komt. Simpelweg omdat je vroeg nog kan herstellen van een verlies en laat niet meer.

Mocht je echt willen gaan beleggen is een site zoals die van pechvogel waar je eerst fictief te werk kan gaan natuurlijk interessant.
    Verder had ik hier in Zweden een faceboekgroep gevonden die werd beheerd door een paar in economie werkzame vrouwen, de groep was voor vrouwen en er werd bewust gescand op dat soort inhoud met reclame ofzo. Maw: ze deden hun best onafhankelijk en neutraal te blijven. Ik heb daar echt veel geleerd. Zoiets bestaat misschien daar ook?

Mijne doen nu over ong 2 jaar:
    +9,72% (laag risico, voor een wereldreis over +/- 10jr)
    +12.19% (gemiddeld risico, kinderspaar dus voor over +/- 15jr)
    +16,30% (hoogst risico, pensioen over >30jaar)

Dus erg tevreden over mijn bank tot nu toe ;) ik denk dat ik dit niet snel beter kan met beleggen: daarvoor moet ik dan nog zoveel leren

Hoebie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina