hi allemaal, Ik ben opzoek naar een goede ergonomische draagzak die te gebruiken is vanaf de geboorte. Hebben jullie tips?? Liefs!
Het is misschien niet het antwoord eat je zoekt, maar ik ben zelf helemaal over gestapt naar een draagdoek (en dat zegt er 1 die het altijd een gedoe vond, maar eerlijk? heb haar sneller in de doek dan in een draagzak).. voorheen mijn andere 3 in een draagzak gedragen maar heb nu echt de voorkeur voor een doek. Is voor de rug fijner en het gewicht word beter verdeeld (kan mijn 6 maand oud dochter, die steeds zwaarder word) nog urenlang dragen in de doek. Wel heb ik een cursus gehad van een draagconsulent, als kraamcadeau met mijn vriend, wellicht een leuk kraamcadeau-idee..
Ik heb nu zelf de Tula free to grow aangeschaft, daar kunnen ze bijna meteen in. Vorige keer had ik een rekbare doek (handig), geweven doek (vergt oefening) en daarna een Ergo-baby, en daarna een Tula standaard, en tenslotte een Tula Toddler. Dragen vond ik heel fijn, maar combineerde dit regelmatig met de wagen. Je kan op allerlei Facebook-groepen terecht voor informatie en tips, of inderdaad een consult, dan kan je passen en kijken wat bij jou past.
Draagzak is een beetje als een spijkerbroek. Zoveel verschillende merken en pasvormen. Mijn advies is ga eens in een winkel kijken en passen. Musjes in Groningen is fijn maar elders in land zijn veel meer van dit soort zaken.
Wij hebben de Stokke mycarrier kan ook vanaf de geboorte. Hoewel ik hem pas heb geprobeerd toen onze kleine man 6 weken was. Vond hem daarvoor nog veel te klein. Opzich prima draagzak en sowieso ergonomisch. Maar ik vind het een gedoe om de kleine erin en eruit te krijgen. Ben nu opzoek naar een iets handiger systeem. De boba carrier 4G lijkt me handig maar ga hem eerst eens testen in de winkel. Draagdoek lijkt me teveel gedoe.
Ik heb de emeibaby en ben er heel blij mee. De tula vond ik niet fijn zitten, maar de emeibaby gebruik ik al 10 maanden met veel plezier.
Ik heb de tula free to grow. Ben er zo blij mee! Zowel dochter als ik vonden het heerlijk, nu is ze 1,5 jaar dus draag nu minder.
Ik zou zeker eens gaan passen bij een draagconsulent. Niet in een reguliere babywinkel! Zo weet je zeker dat je een fijne en echt ergonomische draagzak aanschaft. Stokke, babybjorn, etc zijn dat niet. Tula free to grow vond ik fijn zitten maar heb een Storchenwiege gekocht. Is geen full buckle maar wel heel erg fijn.
Ik ben fan van Marsupi. Dit is een draagzak die je echt in 1tel dicht hebt. Ook al geschikt voor de allerkleinsten. Zelf minder fan van een doek (ook omdat je er tijd in moet stoppen om te weten welke doek handigst, hoe te knopen enz), ook omdat onze oudste überhaupt geen geduld had/heeft om fatsoenlijk in de doek te krijgen. Dus ik zeg Marsupi
Manduca vind ik heel fijn. Maar het is zo persoonlijk, ergens verschillende draagzakken en doeken proberen is het fijnst.
Begonnen met een rekbare doek en nu overgestapt op de tula ftg. Vond de doek voor de eerste maanden toch wel het prettigst, omdat het goed aansluit (en een makkelijke knoop!). Zelf vond ik de Little frog draagzak ook erg fijn zitten, maar die zat bij mijn partner niet goed en de tula voelde voor ons beide prettig.
Ik vond voor ons pasgeboren piepje de rekbare heel gezellig en praktisch. Ik had er eentje van bamboe stof, dat is wat minder zweterig dan tricot. Na 2 maanden overgestapt op de Bondolino, ideaal, want hij past iedereen. De heupband sluit met klittenband en de lange schouderbanden knoop je in 1 beweging af. Zo heb je toch het comfort van het knopen en de draagdoekenstof en het gemak van een draagzak, namelijk het voorgevormde deel, stevige heupband en slaapkapje. Rond 11 mnd heb ik de bondolino verkocht en een tula baby aangeschaft. We hebben een nogal uit de kluiten gewassen baby en dat vroeg wat meer stevigheid. Daar draag ik nu nog mee. En ik ben nu op zoek naar een tula toddler. Maar het is allemaal heel persoonlijk. Misschien is er een mamacafe bij jou in de buurt? Dat zijn vaak wekelijke bijeenkomsten met zo af en toe een draagconsulente op bezoek, dan kun je verschillende dragers passen.
Ga passen! Het is echt heel persoonlijk. Ik vind tula bijvoorbeeld helemaal niet fijn zitten. Niet alle dragers zijn direct te gebruiken als je een kleine baby hebt, sommige pas vanaf 56. Ik draag vooral met een doek, maar heb nu ook een drager die gemaakt is van doekenstof, precies zoals ik wil. Ik zie trouwens hierboven Stokke, maar die is niet helemaal ergonomisch ivm het verharde rugpand. Is geen slechte, maar er zijn betere keuzes
Ik had een geweven doek en een bondolino. Allebei heel fijn en vanaf de geboorte te gebruiken. Man heb ik nooit aan de doek gekregen, wel aan de bondolino. Vriendinnen waren erg blij met manduca. Als peuterdrager heb ik een rose&rebrllion gehad, vond ik persoonlijk net ietd minder lekker zitten. De bondolino past trouwens niet iedereen. Als je heel smalle schouders hebt, is de standaard te breed, er is ook een smallere versie. En bij degene die hem overkocht uiteindelijk, die was wat forser, paste de heupband maar net. Als je erg breed bent rond je middel, zou hij te klein kunnen zijn.
Wij hebben de tula Free to grow! Goede fijne draagzak maar ik moet je eerlijk zeggen dat mijn geweven draagdoek van storchenwiege voor zowel ons dochtertje als voor mij fijner zat...... kon merken dat ze veel sneller en langer sliep. En niet huilde. Comfortabeler dus! Ik zou dus zelf voor een doek gaan als ik weer moet kiezen.
Hier de eerste maanden een rekbare doek. Vind ik toch intiemer en soepeler als een draagzak. Na een maand of 3-4 een tula free to grow. Nu een tula toddler. Stokke is trouwens niet ergonomisch
Bij ergonomisch zitten de knietjes en billen in een m houding. Knietjes dus minstens net zi hoog maar liever hoger dan de billen. Het rugpand mag niet voorgevormd zijn maar moet van soepel materiaal zijn zodat t de natuurlijke bolling van de rug vormt. Bij stokke zitten de beentjes niet in correctie m houding en t heeft een voorgevormd rugpand.