Hallo dames, Weten jullie welke kaas je het beste kan gebruiken om kaasfondue te maken? Ik wil graag een kaasfondue maken op de 2e kerstdag, zonder alcohol ivm zwangerschap. Hebben jullie tips en als het even kan recepten? Alvast bedankt
ik kijk mee.... heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg altijd 1 grote bonk... jonge geraspte kaas, jong belegen geraspte kaas.... het lukt me niet
Voor 4 personen: 750 gram pittig belegen geraspte kaas 60 gram roomboter 60 gram bloem 700 dl melk (ongeveer) 1 ui heel fijn geraspt 1/2 blokje kippenbouillon Peper en zout Boter langzaam laten smelten. Niet bruin laten worden. Bloem erbij, heel goed roeren. Helft melk erbij en heel goed roeren tot glad mengsel Uienprut en verkruimeld bouillonblokje erbij en jawel, goed roeren Alle kaas erbij en weer goed roeren. Te dik? Melk erbij. Naar smaak peper en zout erbij. Heerlijk zo!
Per persoon: - 100 gram Gruyère (geraspt) - 100 gram Emmentaler (geraspt) - 100 ml witte wijn Voor de hele pan: - borrelglaasje kirsch - lepeltje maïzena Doe de kaas en de witte zijn in een pan met een dikke bodem en verwarm het onder voortdurend roeren (anders koekt het aan). Als alle kaas gesmolten is, gooi dan de maïzena bij de kirsch, roer totdat het is opgelost en schenk er wat van in de pan, net zoveel tot de kaasmassa goed gebonden is. Je kunt eventueel nog een teentje knoflook als eerste in de pan gooien, als je dat lekker vindt. Komkommer, tomaat, stronkjes broccoli en bloemkool, stokbrood, ananas erbij. Lekker, krijg er al helemaal zin in!
Met jonge kaas gaat het niet, de originele Zwitserse kaasfondue is met gruyère en emmentaler, maar met oude kaas kom je ook een heel eind. En qua drinken erbij: wijn of thee. Zeker niet iets met koolzuur en liever ook geen sap of zo, dan kun je echt een vreselijke kaasklomp in je buik krijgen, dat is jammer van het lekkere eten.
Dit recept is echt lekker! Wel met wijn maar dat verdampt hoor Voor 4 personen: -350 gram zacht belegen boeren kaas geraspt -150 gram bressot of andere kruidenkaas -400 ml witte wijn -op gevoel nog wat maizena erdoor om het dikker te maken, ik doe altijd 4 afgestreken eetlepels aanlengen met water en dan dus een beetje erdoor heen. Je doet de wijn in de pan en als het bruist doe je de kaas en ook bressot erdoor. Op middelmatig vuur goed roeren. Daarna maizena erdoor en nog een beetje bieslook op het eind. En dan doe ik naast brood nog cocktailworstjes,aardappeltjes,komkommer,bleekselderij,tomaatjes om te dippen. Eetse!
De alcohol in kant en klare kaasfondue is nihil hoor, het is namelijk verdampt. Ik vroeg me dus ook af of je wel kaasfondue mocht hebben tijdens een zwangerschap, en heb daar dus op gegoogeld. Kaasfondue mag, ik zou dus kant en klare kopen, is heerlijk en waarom de kans op mislukken nemen?