Al maanden lang is mn dreumesdochter van bijna 15 maanden een hele voorspelbare en regelmatige slaper. Ze slaapt van 19.30 tot 6.30 en overdag van 10.30 tot 11.30 en van 15.00 tot 16.00. Sinds twee weken wil ze overdag niet meer twee keer slapen. Op zich prima, want ze is oud genoeg voor één slaapje natuurlijk. Ze slaapt nu dus van 12.00 tot 13.00. Helaas wordt ze 's nachts wel drie a vier keer schreeuwend wakker en is ze maar moeilijk weer in slaap te krijgen. Afgelopen nacht stond ik er een uur aaneengesloten om vervolgens na 45 minuten alsnog weer terug te moeten . Ook is ze om 5.30-6.00 standaard klaar wakkeer en wil ze opstaan. Je zou dus zeggen dat ze veel te weinig slaap krijgt, maar toch lijkt ze geen enkele behoefte te hebben om meer te slapen... Ik vraag me af of anderen dit herkennen. Hoelang duurde deze fase bij jullie? Mn oudste ging vanaf deze leeftijd juist ineens heel goed slapen. Mn dreumes lijkt geen tanden of kiezen te krijgen (geen rode billetjes, diarree, kwijlen, etc.) en we zien ook niet direct tekenen van een virusje. Overdag is ze vrolijk, maar wel snel boos als iets niet mag of lukt.
Volgens mij is dat weer een periode van verlatingsangst en wellicht ook (naar) dromen. Rond die leeftijd hebben wij bij beide kinderen 's nachts een paar weken naast hun bedje geslapen. Zodat we gelijk troost konden bieden als ze weer wakker werden, soms wel elk uur. Je kunt ook overwegen om je kindje bij je in bed te nemen, maar wij hebben liever dat ze in hun eigen bed slapen. En onze kinderen willen inmiddels zelf ook niet anders.
Ik ben ook benieuwd hoe lang deze fase duurt. Hier slaapt ze ook al zo'n 7 weken slecht snachts...inmiddels nu bijna 16 maanden.
Klinkt als nare dromen inderdaad. Is ze goed wakker of maar half, zodat je niet echt tot haar doordringt? Gaat het beter als je haar niet oppakt maar alleen even tegen haar praat of over haar ruggetje aait? Als ze maar half wakker zijn maak je het vaak alleen maar erger als je met ze aan de sjouw gaat. Wat bij mijn dochter hielp in die fase was oppakken, even kort knuffelen en wat water uit de fles laten drinken. Als ik haar dan terug legde ging ze na wat gesputter eigenlijk altijd meteen weer slapen. Maar geen garantie dat dat bij jouw kind werkt natuurlijk..