Grappig. Ik vind maat 50/56 van lief echt als 56 passen! En maat 62 vond ik een ruime 62. Name-It vind ik ook redelijk ruim vallen (zoals Hema ongeveer)
Ik vind Lief ook echt groot vallen, met name breed. Kleine man draagt nu eigenlijk van alles 68, maar zijn shirtje van Lief maar 56 kan hij in de breedte nog steeds aan - afgezien van het feit dat het nu echt te kort is. Alle andere kleertjes maat 56 waren eerder te smal dan te kort.
Sowieso lange mouwen en lange broeken, zeker voor de eerste maand. Als het echt heel heel warm is, kan alleen een romper prima. En inderdaad niet te ver vooruit kopen, omdat je niet weet hoe je kindje gaat groeien...zit je straks met hoogzomer kleding in de winter of andersom. Ik zou wel iets in maat 62 halen, voor het geval je een heel groot kind krijgt. En ik zou zeker een lekker dik vestje in maat 56 of een goede wikkeldoek, dat kan natuurlijk ook...maar ik vond zelf een vestje wel erg fijn, juist ook die eerste maanden. Zelf had ik niets in maat 50, maar de meesten halen daar wel iets van in huis. Je zou ook Noppies maat 56 kunnen nemen, dat valt wat kleiner.
Bij mijn oudste vond ik Hema heel groot en breed vallen, maar het lijkt erop dat ze de maatvoering hebben aangepast...want bij de jongste (die slanker is dan de oudste als baby was) valt wat ik nieuw heb gekocht helemaal niet meer groot en breed. Zeeman en Prénatal zijn ook ietsje smaller geworden dan het vroeger was, lijkt het. Lief! vind ik nog steeds kort en breed...maar ja, ze hebben wel leuke dingen. En of zo'n maatschema klopt, is vooraf echt niet te zeggen. Mijn oudste begon in 56, paste dat zo'n vier weken en zat met 3,5 maand in maat 74. De jongste is nu bijna 10 maanden en past nog steeds in 74. En ook de bouw van allebei verschilt: bij de oudste waren het altijd de shirtjes die als eerst te klein werden, bij de jongste zijn het juist de broekjes. Ook is de jongste een stuk smaller dan de oudste als baby. En waar ik bij de oudste wat 'stoerdere' kleding (broekje en shirtje) leuk vond, vind ik bij de jongste juist meisjesachtige kleding (jurkjes en rokjes ed) leuker/beter passen. Kortom: het verschilt zo enorm per kind, dat je beter niet te veel vooraf kunt kopen en beter af kunt wachten hoe groot je kind is en wat zijn/haar bouw is. Dan kun je daarop de juiste kleding (qua maat, seizoen, hoe het valt, wat bij het kindje past, enz.) uitzoeken. En dan is het net zo leuk (zo niet leuker!) om te kopen.
Ik zou ook zeker niet te veel setjes kopen vanaf maat 62. Een jasje kan natuurlijk wel prima. Mijn zoontje was iets onder gemiddeld kwa lengte, maar had korte benen. Hierdoor Had hij met 3 maanden kwa bovenkleding maat 62 en broekmaat 56. Later vanaf 6 maanden broekmaat 62 en shirtjes mt. 68 en vanaf ong. 9 tot 13mnd broekmaat 68 en shirtmaat 74/80. Ik had zelf wat leuke bij elkaar passende setjes gekocht en gekregen van dezelfde maat die hij dus allemaal niet goed samen aankon. De broekjes bleven gewoon echt niet om zijn billen hangen ookal sloeg ik de pijpen om. En wanneer het broekje paste was het bijpassende shirtje of vestje te klein.
Name it viel bij mijn zoontje meestal wat smaller en langer dan bijv. Hema. Hierdoor kon hij de broekjes vooral veel beter aan, andere broekjes zakten al gauw af. Ook een tip: koop alleen broekjes als er knoopsgat elastiek in zit. Zo kun je de taille wat verstellen als je een smal kindje krijgt. Nou zit dit wel in de meeste broekjes, maar heb er toch twee gehad waar het niet inzat en die mijn zoontje niet heeft aangehad wegens veelste wijd.