Welke maat ledikant

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Druif2008, 11 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif2008

Druif2008 Actief lid

16 aug 2008
    287
    1
    0
    Wij zijn bezig ons te orienteren op babykamers. Nu valt me op dat als je een babykamer compleet koopt de ledikant maat meestal standaard 60x120 is. Mijn probleem is dat ik twijfel of dit niet wat aan de kleine kant is. Je hebt namelijk ook vaak de standaard maat 70x140. Onze baby zal de eerst 3 maanden in een wiegje slapen en gaat daarna de ledikant in.
    Wat denken jullie is het raadzaam om een grotere ledikant te nemen? Ik ben zelf best lang (1.85) en mijn vriend ook.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hadden een ledikant van 60x120. Dat is ook het handigst met beddengoed.

Die paar maanden wieg werden hier 6 weken omdat ons jochie toch wat groter was dan verwacht.

Te klein was het ledikant niet, mijn zoontje was een redelijk snelle groeier, maar is netjes bij 2 jaar overgegaan naar een peuterbedje. Hij had ook nog wel even langer in het ledikant kunnen blijven, maar hij klom er zowat uit, dus dan liever maar van een gewoon bedje stappen dan uit het ledikant vallen.

Die 2 jaar is redelijk gemiddeld voor een overstap volgens mij, en er zijn ook kinderen die er tot 4 in liggen.. Ik denk dat het formaat 60x120 niet echt een probleem zal zijn.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    zou gewoon voor 60x120 gaan, is echt niet klein hoor. Je kindje zal tegen de tijd dat hij of zij 1.20 is echt wel al toe zijn aan een peuter of 1 persoonsbed.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik zou ook gaan voor een bed van 60x120. Omdat je dan overal beddengoed kunt kopen. En 1.20 zijn ze echt niet ineens, daar hebben ze wel een jaar of 3,5 voor nodig. De meeste kinderen gaan met 2 tot 3 jaar naar een juniorbed of een gewoon bed.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij is 120x60 de standaardmaat, daar kun je ook overal spulletjes voor kopen. Ik heb nog nooit gehoord van de maat 140x70. Ikea heeft wel afwijkende maten, maar voor de rest heb ik die ledikantjes nog nooit ergens gezien.

Ik zou gewoon een standaard ledikantje kopen. Onze meid slaapt nog steeds in haar ledikantje, ze is nu ruim twee jaar. Qua lengte past ze er nog ruim in, ze is 93 cm. Ik denk dat ze eerder uit haar ledikantje gaat, omdat ze eruit klimt dan dat ze er qua lengte niet meer in past. Maar dan gaan we over naar een groot bed, dat kan best.

6. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    140x70 is de normale duitse maat. Als je in de buurt van duitsland woont is beddengoed geen probleem. Ook babywalz heeft die maat volop.

Qua formaat,,,,denk niet dat 120x60 snel te klein zal zijn. Hier met 2 overgegaan naar een normaal 1persoonsbed, maar ze lag nog heerlijk in haar ledikantje

7. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Hier nu zelfs nog een 60x120 aangeschaft voor onze dreumes.... ga er vanuit dat ze er nog een hele poos prima in ligt.
    Zou ook voor standaard NL gaan.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Zelfs Ikea heeft zijn maten aangepast, geloof zo'n 2 jaar geleden. Dus die hebben nu ook 120x60..

Bedenk me net dat mijn jochie bij mijn ouders ook nog gewoon in een 120x60 bedje slaapt. En hij is nu 2j10m en 97,5cm..

9. Druif2008

Druif2008 Actief lid

16 aug 2008
    287
    1
    0
    In de meeste grote babywinkels als babypark en babydump heb je bij het bordje van de prijzen ook bij een aantal kamers de maat 140x70 hangen. Daar heb ik het vandaan. Van Ikea weet ik het niet. Je kunt dan alleen niet de setprijs betalen maar moet dan echt alles los kopen.

Dames bedankt voor de reacties. We gaan voor de standaardmaat. Het is onze eerste dus weet niet hoe snel kinderen groeien, vandaar dat ik dacht misschien moeten we iets groters, maar dat is dus niet nodig :)

10. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    60x120 is een standaard maat ledikant kunnen ze tot een jaar of 2 in.

70x140 is de maat van een doorgroeibedje/juniorbedje. hiervoor kun je in het begin ook gewoon dekentje/lakentje voor een ledikant voor gebruiken. Een ledikantlaken is 150cm breed namelijk dus instopruimte genoeg.
    Soms is het bij deze maat 2 in 1 dus eerst ledikant en dat je dan de zijkant eraf kunt halen en soms is het puur en alleen het opvolgbedje voor een kleuter tot 7 jaar.

Deel Deze Pagina