Hallo dames, Wie weet dit? Ik heb gisteren schoenen gekocht voor mijn zoontje. Hij werkte niet mee, vond het niet leuk. De verkoper heeft toen naar het zooltje van zijn oude schoenen gekeken (binnezooltje) en daaruit de conclusie getrokken dat hij twee maten groter nodig heeft. Oude schoenen waren zeker nog niet te klein; kan er nog met mijn vinger achter en als hij staat voel ik nog ruimte bij de tenen. Maar goed, toch wilde we nieuwe schoenen. Gepassen, zoontje vervelend.. Uiteindelijk met maat 24 naar buiten gegaan. Stom stom want voeten zijn nog geeneens opgemeten... Thuis blikt dat deze te groot zijn. Ik weet het stom van mij! Vandaag terug gegaan; schoenen zijn er pas va maat 24 dus dezelfde niet verkrijgbaar... Ik wil mijn geld terug, dit kan niet, alleen een tegoedbon. Weet iemand of ik toch mijn geld terug kan krijgen, volgens mijn vriend kan dit nl wel aangezien hij verkeerd advies heeft gegeven. Wat zijn onze rechten? Op de bon stond alleen ruilen met bon.
Wettelijk niet.... Zie artikel Artikel: Heb ik het recht om een product te ruilen? Heb ik het recht om een product te ruilen? Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid (ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.Ruilbeleid verschilt van winkel tot winkelEen winkel die wel een ruilbeleid hanteert, mag zelf weten hoe dit ruilen kan plaatsvinden. Bij sommige winkels krijgt u zonder problemen uw geld terug, bij andere winkels krijgt u een tegoedbon. Let dus goed op voordat u een product koopt of u kunt ruilen en zo ja, onder welke voorwaarden.Ruilen bij internetaankopenAls het gaat om aan aankoop via het internet (of via de telefoon, de fax of een bestelcoupon) dan spreekt men ook wel van een koop op afstand'. In die situatie heeft u meestal een wettelijk recht om een aankoop binnen zeven dagen te annuleren. De verkoper moet u dan uw geld teruggeven.In de praktijk betekent dit dat u bij internetaankopen meestal wel kunt ruilen (binnen de termijn van zeven dagen).Ruilen van een kapot productAls een product binnen een bepaalde termijn kapot gaat, spreekt men ook wel van een ondeugdelijk product. In dat geval kunt u een beroep doen op de wettelijke garantie of eventuele verkopers- of fabrieksgarantie.De verkoper is in die situatie in het algemeen verplicht om het product gratis te repareren. Als dit niet meer kan, moet de verkoper u een nieuw product geven. Ook interessant voor u:
Nee je staat niet in je recht maar als je het verhaal uitlegt kun je wel hopen dat ze coulant zijn en mee werken. Beetje klantvriendelijkheid noem ik dat.
Bedankt voor de info, Tja hier was ik al bang voor, Nou ja eigen schuld dikke bult zullen we maar zeggen?! Ondanks dat ik zelf ook niet zo snugger was om zomaar de schoenen mee te nemen, vind ik het erg slecht van de schoenenverkoper om zonder te meten schoenen te verkopen. Wilde dus eigenlijk niet meer terug daar. Maar goed bedankt voor jullie reacties!
Het is inderdaad niet zo netjes, maar helaas mag het wel. Maar goed, ik vind dat als hun advies geven wat niet klopt ze wel wat coulanter mogen zijn. Ze hadden waarschijnlijk ook wel in de gaten dat je zoontje niet zo veel zin had.
Het is niet helemaal verloren zaak toch? Je kan voor die bon andere schoenen in die winkel krijgen of nog even wachten tot die gekochte schoenen wel passen.
Yenola: dat klopt, maar houden tot ze passen doe ik liever niet; ik ben geen expert en vind het belangrijk dat ze goed passen, ik heb daar totaal geen kijk op... Dus laat ik het aan de "experts" over. Net zoiets als online bestellen; vind ik ook altijd een beetje eng, tenzij je een soepele schoen hebt waar je goed de tenen in kan voelen... Ook zit je dan met het verkeerde seizoen. Ik denk dat ik inderdaad maar voor me zelf ga kijken van die bon
Jenny 1980 heb wel nog een tip voor je als je badstof zooltjes hebt die je in schoenen stopt laat daar je kindje op staan als daar zijn voetje voor en achter een stukje ruimte heeft dan weet je zijn schoenmaat dit zooltje stop je dan in de schoen die je wil kopen en zo zie je of dat past.. zo heb ik meer dan 3,5 jaar schoenen voor mijn dochter gekocht die echt niet wou passen en een heel drama maakte
Winkels hanteren idd eigen regels. Bij mij krijgen ze ook geen geld terug, alleen een tegoedbon. Met schoenen vind ik het wel raar dat ze dan zomaar ineens 2 maten groter meegeven. Moet eigenlijk niet kunnen vind ik.