Hulp gevraagd vaste planten

Discussie in 'De lounge' gestart door rijo, 6 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Ik zie door de bomen het bos (of in dit geval: de planten) niet meer! Wie heeft verstand van planten en kan mij helpen?

    Situatie: tuin op het zuiden/zuidwesten

    Wensen:
    - vaste planten/kleine boompjes, verschillende hoogtes, passend kleurenpalet
    - aantrekkelijk voor bijen/hommels/vlinders/vogels
    - snijbloemen
    - planten die in de winter ook groen blijven
     
  2. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.483
    1.089
    113
    Rhododendron
    Yucca
    Palmen
    Cordyline (de groene is winterhard)
    Japanse esdoorn
    Jasmijn en passiflora klimop
    Siergrassen

    Dit afwisselen met seizoensplanten zoals bijvoorbeeld rozen, bollen, eenjarigen etc. Wij hebben een wat tropisch georiënteerde tuin met bovenstaande planten. Tussendoor groeien dan planten als sedum, hortensia’s, keizerskroon, tulpen, petunia’s, en andere planten met mooie bloemen of kleurrijk blad. Niets is eigenlijk speciaal voor vogels, bijen en vlinders maar er zitten er wel veel in de tuin
    Vaak geldt hoe mooier een plant bloeit hoe tropischer en hoe minder bladhoudend en winterhard ze dus zijn.
     
    Vitamientjuh, citroenrasp en rijo vinden dit leuk.
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Vijgenboom en magnolia’s zijn erg mooi voor in de (zonnige) tuin. Sedum (Herbstfreude) is een bijentrekker en mega makkelijke vaste plant.

    Thunbergia ‘Suzanne met ds mooie ogen’ een prachtige klimmer (wel een / tweejarig).

    Snijbloemen is beter om een border te maken waar je eea aanlegt elk jaar of deel met bloembollen enz. Korenbloem, Margriet, Allium, Dahlia, Pineapple enz zijn mooi in boeketten. En als boom/struik een Eucalyptus erbij en daar kun je weer mooie boeketten mee maken :)

    Ik heb net dit boek binnengekregen voor inspiratie:

    Bekijk bijlage 647203
     
    rijo vindt dit leuk.
  4. KakieLakie

    KakieLakie Bekend lid

    18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik ben dol op fruitboompjes in de tuin. Rhododendron en camelia zijn wintergroen. Kijk eens op vivara.nl voor bijen-en vlindertrekkende planten.
     
    rijo vindt dit leuk.
  5. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Bedankt!!! Hier kan ik wel wat mee :D:thumup:
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    En campanula zijn ook mooi als grondbedekkers!
    Gebroken hartjes, vlinderstruik en mijn favoriet als klimplant de blauwe regen ( die moet je wel boeiend kopen anders kan het jaren duren), stokroos, vrouwenmantel, blijft water zo mooi in staan etc etc
     
    rijo vindt dit leuk.
  7. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Je kunt ook zoeken naar “borderpakketten” dan krijg je een pakket bij elkaar passende planten
     
    Lafelife en rijo vinden dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.982
    5.815
    113
    Blauwe regen heeft de tuinman hier afgeraden ivm giftig icm kinderen.
    Nu is zo ongeveer alles giftig als je er maar genoeg van eet, maar dit raadde hij toch echt af.
     
    rijo vindt dit leuk.
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    ik wil net zeggen, dan kan je bijna niks planten wat dat betreft. Maar als je je kinderen gewoon bij brengt dat ze niet aan de planten zitten is dat makkelijk te voorkomen. Mijn ouders hebben die altijd gehad en ik heb er bijv nooit aangezeten en hier is mijn dochter ook nog nooit op het idee gekomen moet ik zeggen.
     
    rijo vindt dit leuk.
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.982
    5.815
    113
    Het ene kind is wat makkelijker te instrueren dan de ander ;) Die van mij (3 van de 4 in ieder geval) komen op dingen die ik zelf nooit had bedacht of gedaan.
    Maar goed, ik denk ik geef het wel even mee, misschien heeft TS ook wel van die ontdekkers ;)
     
    rijo en Siepie85 vinden dit leuk.
  11. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Bedankt voor het meedenken!!! :):thumup:
     
  12. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.739
    441
    83
    Lavendel, dropplant, persicaria, en lupine zijn ook vaste planten die mooi bloeien en waar bijen en vlinders gek op zijn) en het zijn nog heerlijk ruikende planten ook).
     
    rijo vindt dit leuk.
  13. KakieLakie

    KakieLakie Bekend lid

    18 feb 2014
    837
    303
    63
    @rijo Hoeveel onderhoud wil je plegen aan je tuin?
     
  14. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    We hebben ook een moestuin en een grote voortuin, dus we zijn, zeg maar vanaf maart, elke dag in de tuin bezig. Het zou fijn zijn als dit deel van de tuin uiteindelijk lekker dichtbegroeid raakt (als een 'Engelse tuin').
     
  15. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ik volg Studio May & June voor tips voor planten. Haar style is Engelse tuinen.
    Je bent alleen wel wat laat als je nog moet ontwerpen en nadenken over planten. Dat doe je meestal in de winter zodat je al vroeg kan planten.

    Ik heb zelf verschillende borders in de tuin en heb in het begin de fout gemaakt dat we planten bij elkaar hebben gedaan die verschillende bodems en behoeften hadden. Dat geeft een hoop werk en werkt niet goed.
    Voor een echte Engelse uitstraling zijn siergrassen een must en zijn erg makkelijk in onderhoud.

    Ik heb zelf vrij weinig onderhoud aan onze groene tuin. In het voorjaar strooien we cacaodoppen zodat onkruid en ongedierte geen kans krijgen en wat voeding af en toe.
    Bladverliezende planten zijn juist ook goed voor de bodem omdat de bladeren de bodem beschermen tegen kou en voeden!

    Mijn tip is nog om naar een kweker te gaan. Je hebt dan wel kleinere planten, maar ze hebben wel de rust gekregen om te groeien en zijn dus gezonder dan tuincentrums die ook duurder zijn.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Haha hier moet je ook van alles eerst zeggen. Die van ons had gisteren water uit de waterbaan gehaald en heksensoep gemaakt. Jastanjes, bolletjes die je onder in een pot doet vond hij bij de schutting.(buren) de rest van de "groente" uit de tuin geplukt:roflmao:
     
  17. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ja vind haar ook een aanrader. Zij kan ook een beplantingsplan voor je maken.
     

Deel Deze Pagina