Welke maat schoenen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fenneke80, 25 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik denk dat mijn zoontje nieuwe schoenen nodig heeft, altijd moeilijk in te schatten natuurlijk. Ik heb zelf zijn voeten gemeten op een velletje papier en dan kom ik op maat 24/25 uit (23, maar je moet er volgens de tabel 1cm bij optellen voor de groei). Hij heeft nu maat 23, dus hard nodig zou je denken.
    Vandaag waren we in de scapino en daar kan je zelf je schoenmaat meten door op zo'n ding te staan en het schuifje goed te zetten. Maar daar komt ie ineens op maat 21 uit... heel vreemd. Zijn huidige 23 klopte toen, heb ik laten opmeten in een dure winkel.

De enige oplossing is natuurlijk weer naar een dure winkel gaan, maar daar kom ik niet vaak in de buurt.

Iemand tips? Zijn de dr. Visser maten anders dan andere?
    Bedankt!

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.698
    2.511
    113
    Oei, geen idee. Ik heb er laatst wel naar gekeken, maar vond ze niet groter dan andere schoenen van de zelfde maat.

3. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    Ik vind dat ook altijd erg verschillen per merk. Wat ik doe is gewoon passen en als er dan achter dr voet 1 vinger tussen kan, is het goed. (zo vertelden ze met dat bij de Dolcis)

4. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    Oh en wat ik zelf bedacht had, is het zooltje van de schoen die je wilt passen eruit halen (als dat kan) en daar de voet op zetten. (handig met laarzen bv)

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik zou eerder denken dat het meten niet helemaal goed is gegaan. je hoeft niet perse naar een dure winkel, maar je moet wel iemand hebben die het kan. En dat kan in beide soorten winkels.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Verschillen ontstaan heel makkelijk omdat iedereen ander meetapperatuur heeft.

Huis-tuin en keuken tips

Haal het zooltje (als het kan) uit de schoen (waar die dus al op loopt) en kijk waar de teen afdrukken zitten. Dan kun je goed zien of er nog ruimte is bij de tenen

Schoen aantrekken en voetje helemaal naar voren duwen (schoen goed open doen) kun je er nog een vinger achter steken (makkelijk) dan is de schoen nog groot genoeg.

7. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Dat werd ons in de schoenwinkel afgeraden omdat ze hun tenen opkrullen en daardoor krijg je een vals beeld. Ideaal is idd als je het zooltje uit de schoen kan halen.

@ ts: Als je zoontje op z'n tenen begint te lopen en vaker valt, kan je er wel vanuit gaan dat ze te klein zijn. Mij lijkt ook dat de meetapparatuur niet goed was, vermits hij nu al in maat 23 zit... ;) zou eens bij een andere schoenwinkel binnenspringen.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    heb je dan een schoen in maat 21 geprobeerd?want dat zou toch doorslag geven. ik denk niet dat mijn zoontje met maat 24 in een schoen past in maat 21. welke merk dan ook!
    meten op het papier is de juiste manier om voeten te meten. voeten moeten paraleel zitten en kind moet rustig rechtop staan. zo kun je ook breedde ook meten. maar teken het hele voet op het papier zo ver het kan.

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Iedere winkel heeft idd afwijkende apparatuur. Het meten is dus een schatting want iedere schoen valt anders uit.

Je mag altijd een schoenenwinkel inlopen (ook de dure) om voeten te laten meten. Speciaalwinkels meten ook de breedte.
    Wat je thuis ook kun doen is een voetafdrukje maken als je kindje goed rechtop staat op beide voetjes. Daarna knip je een rietje of saté prikker af op de lengte van het voetje en die leg je in de schoen. Er moet nog een cm in het schoentje zitten voor de groeiruimte. Als dit goed is kun je beide schoentjes aantrekken en je kindje er even op laten lopen. Aan het lopen kun je vaak al een heleboel zien. Daarna weer laten zitten en kijken of je de schoen makkelijk kunt bewegen als je aan de hiel trekt. Sommige schoenen kun je zo uittrekken zonder moeite. Dan zijn te ruim/ breed dus niet goed. Bij de tenen aan de bovenkant kun je ook voelen of er wat speling tussen de voet en de schoen zit. Het is belangrijk dat de kinderen makkelijk hun tenen kunnen bewegen en bij het afwikkelen worden de voeten breder dus mag het niet strak zitten. Heb je het idee dat ze iets te ruim zijn kun je altijd een zooltje extra in de schoen leggen. Die haal je er dan weer uit als je het idee hebt dat ze te strak zitten.

10. Loe

Loe Niet meer actief

dr. visser schoenen vind ik trouwens erg klein vallen.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.068
    2.203
    113
    Brabant
    Wat ik vaak doe is het voetje omtrekken op stevig karton, dit uitknippen en dan dat in schoenen passen. Makkelijk als je zo'n angstig vogeltje hebt als ik, dan zocht ik alvast een schoentje uit en dan moest ze echt passen. Zo hoefde ze niet steeds alles te passen.

12. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Die van Scapino klopt niet hoor. Hier komt er ook altijd een veel kleinere schoenmaat uit dan dat ze al had. Ik laat haar voeten liever opmeten in een winkel waar ze dat elektronisch doen en ook de laarsjes aan de binnenkant opmeten. Zo weet ik zeker dat ze goed zitten. Met lage zomerschoenjes kijk ik vaak of ik er nog een vinger achter kan doen.

13. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ze anders ergens anders nog eens op laten meten.

Ons werd verteld dat , als onze dochter een schoen aan heeft, er nog een vingerdikte aan de voorkant vrij moet zijn. Dus ongeveer een cm ruimte aan de voorkant.

14. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier moet je wel mee opletten, kan per kindje een groot verschil zijn. Onze dochter loopt met haar maatje 20 gewoon op mijn schoenen en de schoenen van mijn man aan, zonder problemen. Dus aan het lopen zie je het echt niet altijd...

15. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Debrunschot, klopt maar als je bijvoorbeeld in de winkel meerde schoentjes past kun je wel verschil zien. het is belangrijk dat ze goed hun voetjes afwikkelen en tijdens het lopen kun je kijken of er teveel speling zit in de voorkant van het schoentje. Hiel komt omhoog of bijvoorbeeld voetjes niet goed optillen. Zool te stug is enz. Sommige kinderen zie ik meteen springen, rennen en goed lopen (werk zelf in een schoenenwinkel) dat ik na de maatconrtole al weet dat ze dus goed zijn.

Deel Deze Pagina