Hallo Allemaal, Iemand weleens gehoord van ODD. Mijn neefje gaat er op getest worden. Waarschijnlijk heeft hij dat... Maar ze gaan hem ook testen op ADHD.. Wie kent iemand of heeft een kindje met ODD?
Vriendin van ons denkt dat haar dochter het wellicht heeft. Eind deze maand gaan ze haar testen. Gezien het goede vrienden van ons zijn en ik weet dat hun dochter echt heel pittig is... Ben ik er eens naar gaan zoeken. Op balansdigitaal.nl staat het heel duidelijk omschreven.
Ik ken vanuit mijn werk een aantal kinderen met ODD. Niet de makkelijkste stoornis, zeker niet als het gepaard gaat met ADHD (wat best regelmatig voorkomt).
mijn neefje is ook echt niet makkelijk.. luistert gewoon echt niet.. doet waar hij zin in heeft. Ook super super druk..
Bij vrienden van ons gaat het ook gepaard met redelijk destructieve woede aanvallen. Absoluut niet leuk. Maarja.. Je kunt het niet uitkiezen. Ik ben niet jaloers op ouders van zulke kinderen. Volgens mij heb je een continue 2strijd met jezelf.
Mijn oudste heeft ODD en PDD-NOS. Moeilijke jaren gehad, wel gewone basisschool gevolgd met rugzak, daarna zmok, maar daar werd hij echt niet beter van. Inmiddels is hij 18, studeerd ICT, en er is weinig nog van ODD te merken. Hij was 5 toen zijn vader wegging, heb het daarna alleen gedaan, tropenjaren gehad, maar ben nu supertrots op hem, en ook op mezelf, want we hebben dit toch maar ff gedaan!! Nooit de moed opgeven, en wat de hulp instantie's ook zeggen, laten ze hem alsjeblieft nooit uit huis plaatsen, ik heb daar altijd tegen gevochten, wat ze ook hebben gezegd, ik heb mijn kind op de wereld gezet, ik voed hem op, en ja jammer dat hij beperkingen heeft (gehad), maar met doorzettingsvermogen en duidelijke grenzen en regels, kom je al een heel eind!!
Oh jeetje joh.. Dus dat ODD is wel nog te onderdrukken... Me neefje zit nu ook op een normale basisschool.. maar hij kan zich daar niet zo goed concentreren. snel afgeleid.l Wilde ze jouw kind het huis uit plaatsen dan.. Wat erg zeg.. Nee, daar gaan we zeker tegen vechten!!
ODD kan heel erg heftig zijn, maar kan ook naar mate hij ouder worden afnemen, mits je wel altijd duidelijk bent geweest, ook met grenzen aan geven. Kinderen met ODD kunnen heel gemakkelijk over andermans grenzen heen stappen. Ze wilde hem in de hoederloo groep zetten toen hij een jaar of 12 was. Ook omdat ze dachten dat zijn jongere broer er onder leed. Ik heb ze beide altijd veel aandacht gegegeven, zowel positief als negatief hoor! We heben heus zware tijden gekent, heb altijd als een leeuw gevochten ze (nu nog hoor) vooral als je alleen bent denken de instantie's dat je het niet redt, nou wel dus! Wat ik al eerder zei, hij doet nu en ict opleiding, de andere zit in 2 vwo en leert super makkelijk, bijna 4 jaar terug kreeg ik er nog onverwachts een kadootje bij, (waar de papa ook niet meer van in beeld is) en met z'n viertjes gaat het nu goed. Laten ze is navraag doen voor een rugzakje voor op school, zodat hij wat extra aandacht krijgt. Je moet het ook mar treffen qua school dan, mijn oudste heeft tot groep 5 op een school gezeten die totaal niet met hem konden omgaan. En op de andere school dus ook gewoon basisonderwijs, ging het met de juiste begeleiding heel goed, ze werden ook wel is moedeloos hoor, net als ik, maar ze gaven het toch niet op. Hij scoorde havo/vwo met zijn cito toets, maar ze durfde het toen niet aan om hem naar een regulier voortgezetonderwijs te laten gaan, vandaar dat het zmok. Verloren jaren waren dat!!!! Maar gelukkig kan hij dat nu allemaal inhalen! Geef ze dit door: NOOIT OPGEVEN!!! hoe moeilijk het ook zal worden! Het kan goed komen!
Ga het zeker zeggen tegen me zus! hopelijk komt er iets anders uit de uitslag.. maar ik had begrepen dat kinderen nu heel snel een stempel krijgen..