iemand nog meer tips?? onze dame van 5 mnd heeft sinds 2 wk last van erge constipatie. tijdens elke voeding persen, slechter eten/drinken, af en toe gillen tijdens het persen, persen als ze recht op op schoot zit en daarna overstrekken ed.. wanneer ik haar help met de thermometer en der billen uit elkaar houd komt er uit eindelijk een dikke harde staaf uit en met wat geluk krijgt ze zich daarna redelijk leeg (blijft wel hard) ze weet nu ook hoe het werkt, en begint gelijk te persen zodra de thermometer er in gaat, maar dit wil ik haar natuurlijk niet aanleren.. voeding: ochtend bv live fruithap met wat roosvice laxo kv 190/6 (dus 10cc extra water) (of bv als ik het gekolft heb) avond eten met extra olijf/noten olie kv 190/6 (of bv als ik het gekolft heb) avond bv live snachts 120cc bv gekolft ik geef al geen pap, banaan of liga meer. ze krijgt 2x p.d. wat lactulose op een lepeltje. de kv is friso pep wegens lichte KMA. deze extra dingen krijgt ze al ruim een week erbij maar het helpt nog niks.. ze kan echt bijna niet zelf poepen, terwijl dat uitstekend ging tot ze meer kv en bijvoeding kreeg. oh en ze laat veel scheten waar ze ook echt op pest. ze is hier ook erg onrustig van. wie weet nog meer trucjes of homeopatische middeltjes?
In ieder geval geen notenolie geven: noten mogen ze op deze leeftijd echt nog niet, en zeker vanwege de lichte KMA moet je daarmee wachten tot ze een jaar is. Hoe lang krijgt ze de pep al? Is die wel voldoende zwaar, of heb je toch allergy care nodig dan? Lactulose veroorzaakt veel winderigheid, dus misschien even overleggen of ze forlax junior mag? Dat maakt de ontlasting zachter en heeft hier steeds goed gewerkt, (zonder de forlax had ze hier ook van die harde drollen die er bijna niet uit te krijgen waren ).
ze krijgt nog geen koolhydraten in principe, avond eten is groente en een beetje gekookte kip of witvis er door. notenolie heb ik eigenlijk niet bij na gedacht, leek me gewoon lekkerder dan olijf olie door het eten :S de kv krijgt ze sinds een maandje denk is wat vaker, daarvoor enkel voor nood. maar nu ik niet meer kolf overdag krijgt ze dat sinds een maandje bijna dagelijks. en de friso pep lijkt genoeg, ze heeft geen echte krampen en krijsbuien meer (en die waren overduidelijk!), ze lijkt zelfs niet meer te reageren op wat kaas, chocola en lactose vrije melk in mijn dieet. maar nog wel op pure melk en vb softijs. ze was trouwens altijd al erg winderig, als voor de lactulose. maar nooit echt last van gehad. is forlax vrij verkrijgbaar?
Vis en vlees is zwaar verteerbaar en moet je op z'n vroegst pas mee starten met 7-8 maanden. Vis is een allergeen, dus ook die pas later invoeren, beslist niet nu! Forlax is niet vrij verkrijgbaar. Microlax wel, daarmee kun je eenmalig even de nood oplossen als poepen niet gaat. Forlax moet door de arts voorgeschreven worden. Lactulose en reageren op lactose lijkt me ook niet zo'n handige combi, naast dat lactulose de darmen lui maakt en forlax als werkzame stof macrogol heeft, wat een lichaamseigen stof is. Lijkt me veruit de voorkeur hebben dan
dan gaan we ff de ha bellen over dat vis en vlees, ik wordt er knetter van dat er overal verschillende adviezen gegeven worden! aaahhhh de ene zegt dat het juist lichtverteerbaar is, de andere niet. maar zou constipatie de enige reactie kunnen zijn op een allergeen? ik bedoel, ze heeft verder nergens last van dus dan zou ze er in principe dus niet allergisch voor zijn toch.. het leven was veel makkelijker bij mn zoon die alleen kv en potje kreeg! grrrr
nou dat schiet op, volgende week dinsdag middag naar de ha. morgen maar ff microlax halen en vanavond een slok olijfolie en een zetpil van zeep (las ik net ergens, kan ik altijd proberen toch)
Vlees en vis wordt sowieso nooit voor de 6 maanden gegeven. Fabrikanten stoppen het in potjes van 6 maanden, maar het algemene advies is echt pas met 7-8-9 maanden en bij allergie altijd later! Weet niet van wie jij dit advies gehad hebt dan? Constipatie kan de enige reactie zijn, zeker bij een lichtere allergie. Juist dan is het weer raadzaam te stoppen en niet te geven op deze jonge leeftijd, omdat je anders de opbouw van een neven-allergie gewoon stimuleert Maar het kan ook gewoon een kwestie zijn van overbelaste darmpjes die de rest gewoon niet zo lekker aankunnen dan. Onze jongste krijgt nutramigen en kan ook geen vlees, vis of soja verdragen nog: heftige darmkrampen en verstopping dan. Denk niet dat ze er allergisch voor is, maar haar darmen zijn, (hierwel mede door 3 soorten medicatie erbij), wel behoorlijk overbelast. Overgang van BV naar KV kan ook echt even flink wennen zijn voor je kind en diens darmen en zeker dan opletten met wat je verder geeft. Ik zou even een verwijzing naar een dietiste vragen. Bijvoeding is al een uitdaging op zich, laat staan bij een allergie. Zij kunnen je dan even de echt goede adviezen geven, ook rondom introduceren van de andere bekende allergenen: wanneer en hoe je dat het beste kunt doen.
Joan was ook zo geconstipeerd. Ons hadden ze gezegd een KV te nemen met een zeer laag ijzergehalte. Best ga je eens bij de apotheek of zo navragen. Het heeft iig goed geholpen want constipatie was onmiddellijk over.
Zetpil van zeep trouwens echt niet doen. Weet niet of je zelf wel eens zeep in je achterste hebt gehad, maar dat is echt niet grappig, volgens mij
ipv olijf olie zou je ook hemp oil of lijnzaad olie kunnen proberen als je denkt dat olijfolie niet lekker is. helaas kan ik je geen tips tegen de constipatie geven, succes!
Je meisje is nog geen 6 maanden, dus de bijvoeding is nog niet nodig. Misschien even een paar weekjes alleen melk geven, om de darmen weer wat rust te geven?
Ik denk dat je in je post al aangeeft waar het probleem ligt! Het extra geven van kunstvoeding en bijvoeding is blijkbaar iets te veel van het goede... Als ik je schema zie, het is best wel al heel wat qua bijvoeding, zeker gezien de leeftijd van je kindje. Al fruit, avondeten, en je hebt het ook over pap die je niet geeft. Aangezien je kindje op borstvoeding en een enkele fles kv deze klachten niet had, zou ik dus niet de gevolgen aanpakken maar de oorzaak! Even terug naar alleen melk en kunstvoeding, als dat goed gaat, heel langzaam gaan opbouwen met bjivoeding. Sommige kindje reageren nu eenmaal heftig, en een kindje dat vrijwel alleen borstvoeding gewend is, kan extra gevoelig zijn voor verstopping. Je kindje is 5 maanden dus er is ook nog geen noodzaak tot bijvoeding. Er is geen haast bij. Zeker niet als je kindje zich niet goed voelt. Succes!
Idd, het kan een teken zijn dat haar darmen gewoon nog niet toe zijn aan bijvoeding. Of iig niet al te 'complexe' bijvoeding. Ik zou zelf tijdelijk terug gaan naar alleen melk tot de darmen weer hun ritme te pakken hebben en ze goed en regelmatig poept. Maar je kan ook overwegen om alleen hele simpele groenten te geven, fruit is vaak wat heftiger. Dus geen vlees/vis en ook geen pasta/rijst/aardappel. Puur groente. Maar nogmaals; alleen melk geeft meer zekerheid denk ik, dan is het - als het aan de bijvoeding ligt - sneller weer normaal.
Ik zou stoppen met de bijvoeding! Is jou moedermelk koemelkvrij, ben je zelf op dieet? Inderdaad echt geen noten olie onder een jaar aan een allergisch kind geven hoor! De bijvoeding lijkt me het probleem, en daarbij is vis en kip inderdaad echt nog veel te vroeg joh, onder de 6 maanden telt eten niet, dan geef je 't voor de sier ( Omdat moeders het leuk vinden of denken "eraan toe te zijn". ) als je kindje er echt zo heftig op reageert, stoppen met bijvoeding en terug naar alleen melk! ( Hier ook kindjes met een koemelk allergie. De kinderarts gaf aan dat obstipatie doorgaans geen teken is van allergie maar juist dunne ontlasting. Mijn zoon heeft tot een jaar oud forlax gehad voor de ontlasting omdat hij 't er ook niet uit kreeg )
Mijn zoontje heeft ook heel erg veel last van verstopping gehad. Soms wel 2 weken lang niet poepen. Ik heb van mijn vader (arts) en moeder (huisarts) het advies gekregen nooit iets in de billen te doen om te helpen, dus geen thermometer en geen zetpil van zeep. Hiermee irriteer je de darmen en kan je iets kapot maken waardoor het erger wordt. Het beste wat je kan doen is zorgen dat de ontlasting weer zacht wordt ( heel veel goeie tips hierboven). Heel veel succes ermee.!
Even tempen mag gewoon hoor, om te stimuleren. Zolang je maar niet gaat wroeten of dat ding er mijlenver in probeert te duwen! Sluit me trouwens aan bij de reacties van terug naar alleen melk: even rust in de tent creeren weer en wachten tot de darmpjes er wel aan toe zijn. Bijvoeding hoeft nog niet, je hebt nog alle tijd
Ik dacht ook al meteen: terug naar alleen melk. En dan over een paar weekjes als de ontlasting goed op gang is weer verder zien... alles weer langzaam invoeren. Fruit voor 2 weken, dan groente erbij 2 weken enz. En ja... vlees verteerd zwaar.
Vlees op 5 maand is echt veel te vroeg! Zelfs mijn dochter van 10 maand raakt ervan verstopt als ik wat te veel geef. Niet meer doen dus. En ik geef trouwens zonnebloemolie. Notenolie lijkt me ook wat zwaar. Ik denk ook dat je wat te snel bent gegaan qua bijvoeding.