Mijn zoontje ( 1 jaar en 3 dagen oud) heeft nu maat 90 cm in zn slaapzak. Deze begint echter iets aan de krappe kant te zitten. Ik ben dus voor de winter op zoek naar een dikke slaapzak. Dacht dan een mt 100 cm te halen. Nu blijkt dat deze haast niet te krijgen zijn maar dat de volgende mt 110 cm is. Nu is mijn vraag zou mijn zoontje van de winter ook in 110 cm passen of zou dit veel te groot zijn? ( Hij is nu 81 cm)
De maten zijn meestal 70 - 90 - 110 cm. Als 90 te klein wordt, moet je dus 110 kopen. Dat is dan ineens een heel stuk groter, maar dat maakt op zich niet uit hoor. Als je een tussenmaat wilt, dan kan je bij Hema kijken. Daar zijn de slaapzak maten anders; Je hebt daar: 68/80 dit is een beetje kleiner dan een slaapzak van 90 cm. De volgende maat is 86/104, deze heb ik zelf nog niet, maar ik veronderstel dat deze weer wat kleiner zal zijn dan 110 cm.
Ik lees altijd minimaal 10 cm langer dan de lengte van het kind. Ik vind de maten van de Hema ideaal daar kun je lekker lang mee doen. Hoewel mijn meisje met haar 71 cm er krap komt te zitten in de 68-80 maar misschien wel wat gekrompen in de was.
Te lang maakt niks uit, zolang het hoofdgat en de moiwgaten maar niet te ruim zijn. Mijn dochtertje is ook van 90 naar 110 (prenatal) en 68-80 naar 86-104 (hema) gegaan.
Vind het ook lastig. Zoontje is nu 76 cm en zijn slaapzak van de Hema begint ook krap te worden, 68/80. De 86/104 vind ik wel erg groot, ik heb er nu 1 van 90 cm bij de Prenatal gehaald. Via internet zijn er nog wel andere maten te vinden, maar 100 cm wordt inderdaad lastiger. Kan je er een aantal via internet bestellen dat je kan proberen welke het beste zit?
Mijn ervaring is dat de slaapzakken in 70 - 90 - 110 vrijwel even lang zijn als de drie maten slaapzakken van de hema. 70 komt overeen met 50-62; 90 met 68-80; en 110 met 86-104. Het is alleen een verschil in maatvoering, maar niet in lengte. Als hij nu uit mt 90 groeit, is hij dus gewoon aan een maatje groter toe, dus 110 voor de winter is prima. Het is trouwens niet zo dat te lange slaapzakken geen kwaad kunnen. Als er aan de onderkant een te grote flap zit, kan die flap dubbelgevouwen onder het lijfje van het kind terecht komen. Als het kind dan naar beneden gaat bewegen, kan het gaan knellen bij het nekje, wat gevaarlijk kan zijn. Ik heb dit niet alleen gelezen, maar ook een keer gezien toen ik voor een zomervakantie hals over kop een nieuwe slaapzak moest kopen. Het was super heet, dus ik wilde nog een tweede slaapzak van lakenstof (zo'n hele dunne). Mijn dochter zat net in mt 90, maar helaas kon ik die nergens vinden. Toen heb ik er maar een meegenomen in 110. Meerdere ochtenden lag ze echter op de flap en stond de stof helemaal strak. Ik heb hem na de vakantie in de kast gelegd voor de zomer erop. Maar dan heb ik het echt over een grote flap van meer dan 50 cm, niet over een klein flapje van 20 cm ofzo.