Uit beker drinken met 1 jaar??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meryl, 6 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Hallo dames,

Ik zat gister wat te bladeren in het consultatiebureauboekje en las iets dergelijks ook eerder via internet. Geadviseerd wordt om je kleintje vanaf 1 jaar uit de beker te laten drinken i.v.m. de mondmotoriek e.d.

Mijn kindje drinkt nog maar redelijk uit een tuit (wordt vaak zo'n knoeiboel....ook met anti-lek weet ze er behoorlijk wat uit te krijgen op de grond!). Soms, als ik het gevoel heb dat ze iets meer vocht moet binnenkrijgen, geef ik zelfs nog een flesje.

Hoe hebben jullie het drinken uit een beker voor elkaar gekregen? De gedachte van drinken uit een 'echte' beker & mijn dochtertje...:) nou nee, zeg maar. Af en toe proberen we haar wel te laten drinken uit een beker, maar dan steekt ze meteen haar tong in de beker :D Haar een beker zelf laten vasthouden...en dan drinken...zie ik echt nog niet gebeuren eerlijk gezegd...

Benieuwd naar jullie verhalen!!

2. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik ook! wij geven ook nog antilekbeker anders is de hele woning plak! hij kan het wel trouwens.

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter is nu ruim 21 maanden en drinkt sinds kort alleen nog maar uit een beker. We zijn rond de 9-10 maanden begonnen met de tuitbeker. 's Avonds bij het eten kreeg ze wel meestal melk uit een beker. Afgelopen zomer al geprobeerd over te stappen op een beker, maar toen was ze er nog niet echt aan toe. Ik kon 10x per dag alles dweilen en haar verschonen. Een maandje geleden weer begonnen. Nu is ze veel voorzichtiger en snapt ze het beter. Het gaat perfect. Hoef nu hooguit 1x per dag te dweilen..;)

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ben ik nu al aan het oefenen met een oefenbeker van Difrax. Ze snapt hoe het werkt alleen is ze af en toe zelf nogal enthousiast. Ik wil eigenlijk proberen rond een jaar thee/water op die manier aan te bieden en de melk bij de oppas/papa nog in een flesje. Verder krijgt ze nog bv.
    Zelf vasthouden lijkt me nog niet reeel met 1 jaar maar dat hoeft ook nog niet lijkt mij.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje dronk vanaf 11 maanden uit een rietjesbeker en kon technische gezien ook uit een gewone beker drinken. Ik vond het teveel gedoe om hem uit een gewone beker te laten drinken dus dat zijn we pas later gaan doen. Tuitbekers zijn hier ook nog wel in gebruik af en toe (als hij heel moe is). Vanaf 2 jaar drinkt zoonlief bij de maaltijd alles uit een gewone beker en vaak ook tussendoor.
    Hij praat als een dolle en is extreem goed verstaanbaar. Ik maak me dus geen zorgen.

6. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    :) fijn te horen dat mijn dochtertje niet de enige is :)
    Ik zou het wel heel knap vinden als het een kindje al lukt met 1 jaar hoor zelfstandig uit een beker drinken!

Soms lees je dat soort dingen, zoals nu in het boekje van het CB, en als er dan expliciet bijstaat dat het beter voor de motoriek en de tandjes is bedenk je je soms wel of het goed is wat je doet...

Maar goed, ieder kindje is natuurlijk ook weer anders in zijn/haar ontwikkeling...

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waar ze bij het CB erg op zitten is het gedurende de dag 'lurken' aan een fles of tuitbeker. Dit is slecht voor de tanden (continue aanval op de tanden) en niet goed voor mondmotoriek (zelfde als de hele dag met een speen rondlopen).
    Een kind van één jaar kan uit een beker drinken als je hem of haar helpt. Echt helemaal zelf is vrij uniek

8. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Bedankt voor de antwoorden, kan daar zeker iets mee. Zal eens kijken naar zo'n oefenbeker ook.

Speentje gebruiken wij allleen maar in bed (die spuugt ze tijdens slapen uit), ook bieden wij melk/sap/water aan op vaste tijdstippen (mits de mussen dood van het dak vallen natuurlijk ;)). Na het eten drinkt mijn kleine enkel nog maar water, dit heeft weer te maken met het tandjes poetsen. Zo blijf je bezig met wat naar jouw idee goed is voor je kleintje... Wel goed te horen dat het zelfstandig uit een beker drinken dus best nog even kan/mag duren :) thanks!

9. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Mijn dochter kon met 1 jaar uit de beker drinken. Maar we zijn dan ook wel al met 9 maanden begonnen. Dit was uit nood geboren hoor, ze weigerde namelijk de fles :p Dus toen maar een beker geprobeerd en dat ging wel (difraxbekers). Toen ze 1 was kon ze dus helemaal zelf uit een beker drinken. Mijn oudste heeft eerst nog een tijdje rietjesbekers gehad (tot een jaar of 2 denk ik), Die kon ook wel vroeg uit een beker drinken, maar mepte ze altijd om (nog steeds trouwens, haha ;)).

Elea

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter kon met 7 maanden uit een beker drinken. Ze weigerde alles wat geen melk was uit de fles. Maar met 1 jaar liet ik haar echt niet alleen met een beker drinken want omkeren kon ze de beker ook als ze klaar was met drinken. Dat doen we pas sinds een maand of 17.

Gewoon elke dag even samen oefenen ermee. Komt vanzelf wel.

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Geadviseerd wordt ook om vanaf 8/9 maanden te gaan oefenen, dus dan is het logischer dat je vanaf een jaar je kleintje uit een beker kunt laten drinken.

Ik heb met Julia geoefend. In bad, buiten met water kliederen, en inmiddels kan ze het prima! Ze drinkt meestal nog uit een tuitbeker, maar ik probeer in elk geval elke dag te oefenen met een gewone beker. Het enige is dat ze niet begrijpt dat een gewone beker niet om kan vallen zonder dat er wat gebeurd. Dus je moet heel alert zijn! Maar het is wel beter, want je kindje drinkt gewoon in 1 keer meer, en niet steeds slokjes.

12. Bloemie

Bloemie Bekend lid

7 jul 2006
    666
    0
    0
    Ik ben mijn zoontje ook al thee aan het geven uit een beker, Dit gaat hem al aardig af. :D
    Hij zet mama zo vaak aan zo'n mooi glas the drinken, dat het dan wel heel interessant is daar ook aan mee te doen. ;)

en inderdaad...geduld is het toverwoord! s6!

13. Maia

Maia Niet meer actief

Fleur drinkt hartstikke goed uit een gewone beker, maar houdt hem meestal nog niet zelf vast ;) ze kan het wel hoor (ik heb nooit tuitbeker of rietjesbeker gehad, gewoon vanaf zo'n 6/7 mnd met een gewone beker drinken gegeven) maar ze is er meestal te lui voor. Maar soms pakt ze hem zelf vast.

14. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron kan al een tijdje zelf uit een beker drinken (maand of 10/11), maar hij begrijpt nog niet dat hij die beker ook netjes terug moet zetten. Daar zijn we nu mee aan het oefenen en hij kan het wel, maar moet wel met mijn instructies hahaha.

Hier was hij 11 maanden:

15. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Wow wat knap van je zoontje boefjesmama.

Hier probeer ik af en toe bij de lunch wat slokjes uit een gewone beker maar hij bijt er meer op. Tuitbeker drinkt hij wel uit maar een paar slokjes. Pakjes drinken gaat prima. Dus ik ga ook een rietjesbeker proberen zodat ik makkelijker thee en water kan aanbieden.

Ik blijf de gewone beker aanbieden en proberen maar ik maak me er nu nog niet zo druk om. Komt vanzelf wel over een paar maanden als hij groter is (Hoop ik dan ;))

16. lexy4

lexy4 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.107
    0
    0
    Nou mijn dochter is bijna 1 jaar en die drinkt ook nog niet uit een beker hoor. Ik probeer het vaak wel eventjes, maar vaak laat ze het drinken gewoon uit haar mond lopen. Ben allang blij dat ze sinds kort meer sap drinkt! Zij weigert ook uit een tuitbeker te drinken, dus bij ons is alles bijna nog fles! Ik moet zeggen dat ik me er niet al te druk om maak. Zolang we af en toe blijven oefenen komt het vast vanzelf goed.
    Vind het overigens wel erg knap dat sommigen al zo vroeg ook zelf uit een beker kunnen drinken!

17. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Julia krijgt haar melk in de fles en water uit een beker. Ze vindt het GEWELDIG en kan haar beker zelf vasthouden, maar ik help haar omdat ik niet steeds wil dweilen:$

18. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Oefening baart kunst en geduld is een schone zaak ;).

Het kost gewoon wat tijd. Sam heeft nooit uit een tuitbeker gedronken of rietjesbeker. Hij snapt ook echt niet hoe dat werkt. Maar hij drinkt sinds 6 maanden uit een gewone beker. Zelf vasthouden doet hij niet, maar dat doet hij ook niet bij zijn fles melk (zijn avondfles is het enige dat hij niet uit een beker drinkt ;)).

Veel oefenen is toch het motto. In bad beginnen is ook een idee... dat geeft wat minder een kliederboel :D!

19. tulip

tulip Niet meer actief

Ik vind het niet zo raar hoor. Ik ben met 9 maanden begonnen met oefenen en met een jaar kon ze het helemaal zelfstandig, kiepen, pakken en terugzetten. Oefening baart idd kunst.

Ik ben begonnen met zelf de onderkant vast te houden, zij kon de beker dan in haar handjes klemmen. Doordat ik hem vast houdt, kiepte ze niet te hard en kon ik sturen. Zo leerde ze steeds beter hoe ze moest doseren. Toen was het wel zoals boefjesmama zei, dat het neerzetten moeilijk was, die werd gewoon over tafel gesmeten, maar als je dat samen doet hebben ze dat ook zo onder de knie.

20. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon drinkt uit een normale beker.
    Kan de beker zelf pakken en als hij zin heeft zelf goed terugzetten, maar hier help ik hem wel bij.

Hij drinkt liever uit een gewone beker dan uit een tuitbeker.

Deel Deze Pagina