minder melk aan het eind van de middag?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door chantalk, 30 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Hoi,

Ik zit met een vraagje/probleempje.
    Afgelopen week heeft ons meisje 3 dagen in het zh gelegen.
    De dagen ervoor was ze ook ziek en dronk ze heel slecht. Wel meldde ze zich om de 2 uur ipv 3, maar dan dronk ze heel weinig en maar 1 borst ipv 2.
    Ook in het zh dronk ze steeds maar 1 borst en meldde ze zich om de 2 uur. Omdat ze zo weinig dronk moest ik bijhouden hoeveel ze dronk door haar voor en na iedere voeding te wegen.
    Ze moest minimaal 700cc/per 24u binnen krijgen, maar ze kwam maar meestal tot de helft. (Ze dronk ook maar 40-50 cc per voeding)
    Doordat ze de borsten niet leeg dronk en zovaak zich meldde kreeg ik stuwing waardoor ze de borsten dus weer niet leeg kreeg ;)

Nu zijn we weer thuis en drinkt ze ook weer goed en 2 borsten per voeding.
    Alleen nu heb ik het idee dat ik te weinig voeding heb.
    's morgens is er geen probleem en in het begin van de middag ook niet, maar tegen het eind van de middag en 's avonds en 's nachts is ze niet tevreden na een voeding.
    Als ik haar een uurtje na de voeding nog een keer aanleg is ze eindeijk tevreden als ze klaar is en valt ze ook in slaap.
    (Mijn borsten voelen ook leeg aan voor de voeding.)

Hoe los ik dit op? Ik word er een beetje onzeker van...en vanmiddag dacht ik zelfs dat het mss beter was om te stoppen en over te stappen op fv (ook omdat ze in het zh was afgevallen) zodat ik zeker weet dat ze voldoende krijgt, maar dat wil ik helemaal niet :(
    Ik heb deze week een vergadering en ik wil graag een voeding afkolven zodat papa haar een flesje kan geven als ik weg ben, maar ik zou nu niet weten wanneer ik dat af zou moeten kolven als ik te weinig melk heb.

Groetjes Chantal

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Chantal,

Wat vervelend dat je dochter in het ziekenhuis heeft gelegen. Waarom werd ze opgenomen?

Het is op zich niet zo gek dat zij niet voldoende wilde drinken en dat jouw melk daardoor terug is gelopen. Borstvoeding is een principe van vraag en aanbod. Door nu steeds op vraag te blijven voeden zal je melkproductie wel weer goed komen. Het is ook normaal dat het aan het eind vd dag wat minder is. Het kan dan prima werken om 3 of 4 borsten per keer te geven (l, r, l, r). Dit stimuleert je melkproductie ook extra. Het kan ook helpen om vooraf en tijdens het voeden de borsten te masseren. Dan krijgt je dochter meer melk binnen tijdens het voeden en zorgt ook voor extra stimulans.

Kunstvoeding bijgeven zou ik proberen te voorkomen. Je verstoort daarmee nog meer het vraag- en aanbod principe.

Qua kolven: kijk eens of je de komende dagen een vast moment in de ochtend (1 uur na de voeding) kunt kolven. Je hoeft dan niet in 1 keer de hele voeding bij elkaar te kolven, maar je doet daar een paar dagen over. Als je onvoldoende bij elkaar kolft dan moet je toch wat KV bijgeven.

Sterkte!

3. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Hoi Teddy

Dank je voor je antwoord.
    Ze werd opgenomen ivm koorts, slapjes en weinig drinken.
    Gelukkig was het niks erg en mocht ze na 3 dagen weer naar huis.

Ze lijkt het nu al zelf op te lossen met de melkproductie. Ze meldt zich nu ieder 2uur weer. Gisteravond voelde de borsten alweer voller aan en was ze ook tevreden na de voeding.
    Het 3-4 borsten aanbieden deed ik idd al omdat er dan toch nog een beetje melk uit kwam ;)

Het kolven ga ik zo proberen. alleen is het vamorgen al niet gelukt ivm een afspraak...dan straks maar een momentje uitzoeken om te kolven.
    Dan meteen daar nog maar een vraagje over.
    Hoe leg ik een voorraadje aan voor als ik straks ga werken?
    Bij mijn ander dochtertje woonden we nog in de buurt van mijn werk en kon ik haar tijdens de middag pauze zelf voeden. Daardoor kreeg ze maar 1x in de week kv op de dag dat ze naar het kdv ging.
    Maar nu wonen we niet in de buurt en moet ik 3 volle dagen werken. Ik wil liever niet dat ze dan 3 volle dagen kv krijgt dus moet ik zorgen dat er een voorraadje klaar ligt ;)

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Fijn dat het alweer beter gaat.

Qua voorraad opbouwen het volgende;
    Het is fijn om een beetje voorraad te hebben, maar 3 dagen voorraad is niet noodzakelijk. De 1e dag van de 3 dagen kolf je voor de volgende enz. Om een voorraad op te bouwen kies je een vast moment op de dag die jou goed past om te kolven. Dat kan zijn 's ochtends na de 1e voeding of op een ander moment dat het jou past. Ongeveer een uur na de voeding. Of je kolft de 2e borst als je maar 1 borst geeft. Je hoeft niet een volledige voeding af te kolven. Alle kleine beetjes helpen in het vormen van de voorraad. Zeker als je nog een poosje hebt voor je gaat werken kun je zo een mooie voorraad aanleggen. Je melkproductie zal door het vaste kolfmoment toe gaan nemen, omdat het voor je lichaam aanvoelt als een extra voeding. Op de dagen dat je werkt kolf je op de tijden dat je anders zou voeden.

Is dit voldoende antwoord op je vraag?

5. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Dankje. Hier kan ik zeker wat mee.
    Ik kan dus ook 's avonds als alle kindjes in bed liggen gaan kolven? De productie zal zich daar dan op aan gaan passen?
    Is het verstandiger om dan even te wachten tot de productie nu weer op peil is of maakt dat niks uit?

6. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Dat kan inderdaad en je hoeft niet te wachten tot je productie op peil is. Het kolven zal je helpen je productie weer op peil te brengen ;) Niet schrikken als je de 1e keren maar weinig kolft. Je lichaam zal zich even aan moeten passen.

7. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Oké dank je voor je hulp.

Groetjes

Deel Deze Pagina