Hallo, Even een vraagje aan moeders met een pasgeboren baby en nog één of meerdere kinderen. Of als je deze situatie in het verleden hebt meegemaakt. Als de oudste naar school gaat en de jongste is pas 4 weken en je brengt de oudste naar school en neemt je kleine van 4 weken steeds mee met het wegbrengen van de oudste, is dat niet gevaarlijk voor de kleine i.v.m. het oplopen van kinderziektes omdat de kleine nog geen vaccinaties heeft gehad?
Bij het wegbrengen van mijn dochter naar de Kdv nam ik mijn pasgeboren zoon (oké, vanaf 3 weken...) ook gewoon mee. Ik kan hem moeilijk thuishouden (ook al ligt hij lekker te slapen en is het niet ver, er zijn moeders die dit wel doen, maar daar voel ik me niet prettig bij) en mijn man kon niet altijd mijn dochter wegbrengen. Als de kleine in de wagen ligt en niet iedereen eraan zit of er vlak boven hangt / niest, valt het allemaal wel mee met de kinderziektes, naast een beetje snotteren heeft hij nooit wat gehad. Behalve dan de waterpokken met zes maanden, maar toen ging hij zelf ook al naar het kdv
tja je moet dus onze meid gaat mee, is nu ook al verkouden maar dat is onze jongste zoon ook dus tja dat hou je echt niet buiten de deur. en alleen thuislaten voel ik me echt niet lekker bij
Je zult wel moeten... Hier straks dezelfde situatie. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zo druk om maken, want als het niet op school gebeurt, kan de oudste het gewoon meenemen, of pik je het op in de winkel, bij vrienden en familie, enz enz. Ik ga natuurlijk zieke mensen niet boven de kinderwagen laten hangen of knuffelen met onze pasgeboren dochter straks, maar het helemaal uit de weg gaan, zal ook gewoon niet kunnen. Komt tijd, komt raad, denk ik dan maar.
Hier moesten de kinderen altijd mee vanaf 2 weken, het is niet anders, ik heb me er ook nooit druk om gemaakt eigenlijk
Daar zat ik dus ook mee. Sem is te vroeg geboren en heeft eerst 18 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ik heb toen aan de arts hetzelfde voorgelegd en hij zei dat jet gewoon kon zolang niet de hele klas hem tegelijkertijd ging knuffelen Er zijn kinderen bij die het superplies vinden en komen kijken en ze zijn allemaal voorzichtig. En grote zus is supergrote als haar broertje meegaat en kan laten zien
Hier ging hij ook gewoon mee. En de middelste kreeg toen hij 3 weken was rota virus. De oudste kreeg het ook maar hij niet. Volgens de dokter kwam dit omdat de kleintjes nog veel antistoffen hebben. Ik zou de kleine gewoon meenemen.
Ik nam mijn dochtertje ook gewoon mee vanaf 4 weken hoor, had wel het geluk dat na de geboorte totdat ze 4 weken oud was er altijd iemand van mijn fam mijn oudste naar school bracht en weer ophaalde. Na 4 weken ging ik zelf weer en heb geen last gehad dat mijn jongste kinderziektes oppikte en dan nog kun je dit niet altijd voorkomen.
Meiden, bedankt voor jullie reacties. De kleine thuis laten is voor mij geen optie, echt geen denken aan! Ik neem onze kleine dus gewoon mee, maar vroeg me gewoon af of kinderziektes geen kwaad kunnen als de kleine nog niet gevaccineerd is. En welke kinderziektes zijn gevaarlijk voor een kleine van die leeftijd?
Volgens mij is krentebaard en koorts blaar het meest voorkomend en besmettelijk. Waterpokken geloof ik ook, maar als de blaasjes uitbreken heb je de besmettingsfase al gehad en kun je er nog weinig meer aan doen.
Ik vraag het me ook af omdat kinkhoest weer meer schijnt te heersen in Nederland, volgens mij hier in de regio nog niet echt, maar als een baby het zou krijgen kan het zeer gevaarlijk zijn heb ik gelezen. En hersenvliesontsteking, dat vind ik ook eng. Hebben jullie daar nooit over nagedacht? Onze kleine krijgt pas over 3,5 weken de eerste vaccinaties en is 3 weken te vroeg geboren, dus misschien extra kwetsbaar nog?
Kinkhoest is idd geen fijne en gaat weer meer rond dan een paar jaar terug. Maar dat is gewoon eentje die je in de gaten moet houden en met CB dan overleggen hoe en wat met vaccinaties. Daarbij moet je wel bedenken dat er per jaar slechts 2 overlijdensgevallen van kinkhoest ongeveer bekend zijn, terwijl er wel duizenden gevallen van kinkhoest geconstateerd worden. Percentueel gezien is dat dus maar een zeer beperkte kans. Beleid is op dit moment dat baby's met kinkhoest opgenomen worden en dat slijm dan uit de luchtwegen wordt weggezogen, zodat ernstige complicaties daarmee voorkomen worden. Hersenvliesontsteking is meestal een complicatie bij een andere kinderziekte, maar komt desondanks weinig voor hoor... Daar zou ik me dus niet te druk om maken. Waterpokken krijgen ze vaak het eerste jaar helemaal niet, omdat ze dan nog teren op jouw antistoffen.
Die van mij ging ook mee, maar ze had wel rs virus toen ze net een paar weken thuis was. Kon ze dus weer voor een week het ziekenhuis in. Waarschijnlijk had ze dat ook als ze niet mee was, oudste had ook een lekkere snotneus en hoest dus zij had het waarschijnlijk ook.