Hallo, Ik probeer het zo duidelijk mogelijk neer te zetten, maar vind het lastig. Onze zoon is nu 4 jaar en 8 maanden. Sinds 1,5 maanden zijn we verhuist. Onze zoon pikte dat goed op. Voordat we verhuisde was hij wel eens vervelend op school. Dat uitte hij in spullen van andere kinderen stukmaken omdat hij die niet mooi vond, kinderen duwen die hij niet lief vond, erg ruw spelen. Na een goed gesprek met hem die we in het begin dagelijks met hem hielden stopte zijn gedrag! Sinds we verhuist zijn, was hij erg lief en braaf op school. Speelde lief met andere kinderen en luisterde goed! Echter sinds deze week is het weer mis! Hij maakt spullen stuk van anderen, gooit speelgoed weg van anderen, rijdt expres over tenen met fietsen tijdens pauzes en vandaag beet hij zelf een kind!! Dus sinds maandag houden we weer gesprekken met hem over zijn gedrag en complimenteren hem als hij goede dingen doet. Als we vragen waarom hij soms stout is, zegt hij dat hij het niet weet. Hij toont daarbij geen emoties. Nu is mijn vraag of iemand dit herkent. Zou het misschien ook niet komen door vermoeidheid? Hij heeft nu 2 weken vakantie. Alvast heel erg bedankt!! Vind het zelf lastig voor hem dat hij dit doet, want het is zo'n lief kind!
Ik denk dat het toch de nasleep van de verhuizing is. Bij een ingrijpende verandering zijn kinderen vaak eerst poeslief van schrik, en als ze zich weer veiliger voelen komt alles eruit. Ga door met gesprekken over zijn gedrag, vertroetel hem verder een beetje en dan gaat het waarschijnlijk na een tijdje vanzelf beter.
This misschien een beetje veel allemaal. Verhuizen,, Sint, kerst ect. Ik zou lekker de 2 weken vakantie afwachten. Naarmate de school weer begint een keer een gesprekje met hem en wanneer het dan weer voor komt, dan verder gaan denken. Zijn gedrag was ook daarvoor, maar misschien dat dit de spanningen waren voor de verhuizing?
Vraag je ook een vraag met "waarom"? Een vraag met waarom vraagt om inzicht en dat is voor jonge kinderen vaak nog heel moeilijk. De waarom kun je beter vermijden en bijv vragen; Jij was vandaag op school en daar daar was X ook, wat gebeurde er toen? Of jij was vandaag op school en je hebt X gebeten omdat...... Ook zou ik even de vakantie afwachten. Voor veel kinderen is deze drukte al te veel, maar jullie zijn ook verhuisd. Extra stress/prikkels.
School vind hij heel leuk! Gaat er graag naar toe en blijft iedere dag over, ook al ben ik vrij die dag ( heb zelf zeer wisselend rooster, werk in de gehandicaptenzorg). Zij denk en leer niveau is normaal voor een 4 a 5 jarige. Daar ligt het niet aan. VRagen stel ik idd vaak met waarom, ga de vragen vanaf nu anders stellen! Dank je wel voor de tip!! Verder denk ik zelf ook dat het iets te veel voor hem geweest is, dat hij toe is aan even rust. Over 3 maanden gaan we weer verhuizen. Zitten nu tijdelijk in een huurhuis, overbrugging. Gelukkig wel in de zelfde woonplaats, dus er veranderd weinig voor hem.