Minder roken verkleint kans op vroege dood niet LONDEN (ANP) - Minder roken verkleint de kans op een vroegtijdig overlijden niet. Rokers die denken dat zij door te minderen de kans op een fatale ziekte kleiner maken, vergissen zich. Dat blijkt uit een Noors onderzoek waarbij bijna twintig jaar lang circa 51.000 vrouwen en mannen zijn gevolgd. Bij het begin van het onderzoek waren alle deelnemers tussen de 22 en 32 jaar oud. De wetenschappers ontdekten dat mensen die eerst meer dan 14 sigaretten per dag rookten en dat aantal vervolgens met de helft terugbrachten, net zo veel kans maakten om een dodelijke ziekte te krijgen als mensen die evenveel waren blijven roken. Vrouwen die minderden bleken zelfs een grotere kans te hebben om te overlijden dan anderen. Tegen de BBC zeggen de onderzoekers deze uitkomst niet te kunnen verklaren. De resultaten van de Noorse studie zijn gepubliceerd in het blad Tobacco Control. Stoppen blijkt de enige manier om het risico op hart- en vaataandoeningen of longkanker te verkleinen. In Tobacco Control staat ook een Australisch onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt dat vrouwen die roken tijdens de zwangerschap hun kind als het ware 'programmeren' om later zelf te gaan roken. Kinderen van rokende moeders blijken zelf drie maal zo vaak te roken op veertienjarige leeftijd dan kinderen van vrouwen die niet rookten. Als een rokende moeder tijdens de zwangerschap stopt en na de geboorte van het kind weer begint, blijkt haar telg niet vaker te roken dan kinderen van moeders die ook na de geboorte de sigaretten links lieten liggen. Dit zag ik vandaag in het nieuws.
Kortom: of gewoon doorroken met alle gevolgen van dien of stoppen! Minderen heeft dus 0 effect! O jeee, ik zie de discussie al weer aanzwengelen
hmmm :-k er wordt zoveel verteld in het nieuws, er zullen vast ook onderzoekers zijn die het hier niet mee eens zijn, ik vind dat ze wat voorzichtiger met dit soort berichten plaatsen moeten zijn....
Ha ha Ja kom op zeg, zelfs rokers weten dat het slecht is. Daar is geen onderzoek voor nodig, gewoon een feit. Ik ben gek op roken, en als het niet slecht was deed ik het nog steeds. Maar ik ben 2,5 jaar geleden niet voor niks gestopt. Mijn vader is er op 40 jarige leeftijd aan overleden, en dat lijkt me reden genoeg. Gelukkig geen longkanker, maar een hartstilstand ( dichtslibbing aderen) En verder, iedereen mag zelf bepalen of ze roken of niet ( mijn vriend rookt ook nog) daar heeft niemand iets over te zeggen.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de invloed van een rokende vader op een zwangerschap is... is daar eigenlijk iets over bekend? Ik bedoel, het gaat altijd over de moeders, maar als de vader rookt en de meoder niet, krijgt zij daar toch ook van binnen.
Ik ben ook erg trots op mezelf dat ik wederom weer gestopt ben met roken. Ook tijdens de zwangerschap van mijn zoontje gestopt, na de bevalling weer begonnen, maar rookte niet in huis maar gewoon buiten. Nu dus weer gestopt. Ben het helemaal met Bosi333 eens.
Haha vind het wel grappig want in mijn omgeving ken ik eigenlijk alleen maar mensen die het tegendeel bewijzen van deze bewering. Paps en mams roken, en de kids hebben zich altijd zo daaraan geergerd dat ze nu fervente niet-rokers zijn
Ja ik ben van de "ik stop helemaal" ik ben nu bijna 5 jaar geleden gestopt terwijl ik 60 siggies op een dag rookte zo in 1 keer, helemaal niet moeilijk als je maar de juiste redenen en motivatie hebt, ik denk dat veel mensen een verkeerde reden kiezen om te stoppen met roken en het daardoor niet volhouden. Ik ben gestopt omdat ik mijn kinderen straks het goede voorbeeld wil geven, ik heb nooit drugs gedaan of hele "stoute" dingen alleen wel gerookt en ik wil laten zien dat je helemaal niets aan die dingen hebt (alleen maar meer stress is wel grapppig want meeste mensen roken zogenaamd tegen stress, terwijl het bewezen is dat het alleen maar meer stress veroorzaakt) mijn kinderen hoeven straks geen stinkende mama te hebben en er word al helemaal niet in mijn huis gerookt, hun mama is al jaren voor hun geboorte gestopt om haar lichaam gezond te maken voor hun komst en te laten zien dat ik doorzettingsvermogen heb en dat wil ik hun graag ook meegeven...
Er zit wel waarheid in hoor, mijn ouders roken allebei en tot nu toe roken er al 4 van de 7 kinderen. Ik rook niet en de andere twee zijn nog maar 13 en 12, dus dat kan nog veranderen.
wow 7 kinderen hihi ik was meteen in shock ja als die andere twee nog zo jong zijn kan je nog niet echt zeggen idd
Het is trouwens ook bewezen dat de kinderen van moeders die roken/rookten tijdens de zwangerschap, een verhoogde kans hebben om op latere leeftijd hart en vaatziekten te krijgen... Ik vind dat een heel erg vervelend idee omdat mijn moeder gerookt heeft toen ze zwanger was van mij....
Mijn schoonmoeder heeft ook gerookt tijdens de zwangerschap van mijn vriend, Nou lekker dan. Mijn moeder niet, die heeft nog nooit in haar leven gerookt.
Ponyville, ik sluit me helemaal bij jou aan. Om die reden ben ik ook in 1 keer radicaal gestopt toen mijn man en ik over kinderen begonnen na te denken. In het onderzoek staat dat als vrouwen tijdens de zwangerschap rookten de kinderen ook eerder gaan roken, maar dat als ze stopten tijdens de zwangerschap maar daarna weer begonnen de kinderen niet perse ook eerder aan het roken gingen. Nou weet ik dat mijn moeder wel gestopt is toen zij zwanger was van mij, maar later is ze weer begonnen. Ook mijn vader rookt(e) als een ketter. (en heeft nu longemfyseem en dichtgeslipte kransslagaders). Ikzelf ben begonnen op mijn 13e. Mijn ouders waren hier uiteraard niet blij mee maar ik zei doodleuk tegen hen; zeg maar niets tegen mij want je rookt zelf ook. En dat was het einde van de discussie. Dus mijn eigen ervaring is dat rokende ouders het wel degelijk makkelijker maken om ook te gaan roken. Logisch toch? Als je er elke dag mee geconfronteerd word. Net als met eten. Ik ben de eerste jaren in Spanje opgegroeid en at dus als kind al dingen als gegrilde garnalen met knoflook. Aardappelen met Jus, dat heb ik juist moeten leren. Tot mijn 14e moest ik er niets van hebben! Als ouders geef je het voorbeeld van wat 'normaal' is. Ik wil mijn kind absoluut niet leren dat roken normaal is, en zo gezellig is met een wijntje erbij (Al denk ik dat ik de eerste keer dat ik een wijntje zal drinken ik dat sigaretje erbij best zal missen hoor. Maar het vrije gevoel dat ik heb sinds ik niet meer rook is toch veel belangrijker!)
K ben zelf ook een rookster, Mijn moeder is 6 jaar gelee aan een hersentumor overleden, destijds werd er ook onderzoek gedaan naar wat roken voor invloed zou hebben op een hersentumor. Uit dat onderzoek kwam dat kinderen van vaders die roken meer kans hebben op een hersentumor. *bewezen* noemen ze dat. IK ben toen eens navraag gaan doen, want opa rookte ook en kreeg ineens de schuld van oma, de goed man is lang gelee zelf ook aan hersentumor overleden... Nu blijkt dat ze dat hebben onderzocht bij 1000 mensen met een tumor in het hoofd, hiervan bleek dat 75% van de vaders rookte... Dus dan is het eenmaal bewezen dat kinders van een rokende vader meer kans hebben op een hersentumor... IK kan er niet zo veel mee eigenlijk...Denk als alle onderzoeken op deze manier gedaan en *bewezen* worden, ze niet reeel zijn, maar goed. Laten we eerlijk zijn...roken is echt niet gezond! En toch..zoals met elke ziekte geldt...je moet er wel aanleg voor hebben...
Klopt. Vandaar dat ik ook ben gestopt. Mijn vader is er aan gestorven namelijk. Wat erg waar je moeder aan overleden is,