Op facebook kwam ik het volgende bericht tegen wat ik graag met jullie wil delen!!! Ik had er nog nooit van gehoord, maar ga er vanaf nu goed op letten!!! Het kan dus ook al gebeuren bij een haar Het grote gevaar van een touwtje om de vinger of teen. Ingezonden door een gastouder van de Bengel. Mijn man heeft gister BHV gerhaling gehad en daar is een onderwerp behandeld wat bij de EHBO niet is behandeld maar vooral met kinderen een... erg belangrijk onderwerp is. Ik ben erg geschrokken van het volgende (waargebeurde) praktijk voorbeeld: Een meisje van twee heeft een draadje om haar vinger gewikkeld en is hier mee in slaap gevallen. Toen de moeder van het meisje bij haar kwam en het touwtje zag, was het vingertje paars. De moeder heeft het touwtje meteen verwijderd. Hiermee beging zij een grote fout. Want door het zuurstof gebrek in het vingertje zijn daar giftige afvalstoffen gaan ontwikkelen welke na het verwijderen van het touwtje in de bloedbaan terecht zijn gekomen. Het meisje is na twee minuten overleden aan de gevolgen hiervan. Dit kan zich al voordoen na een afknelling van tien minuten! Dus als een ledemaat tien minuten of langer is afgekneld of bij twijfel over de duur van beknelling, het knellende object laten zitten en naar de eerste hulp! Niet zelf verwijderen. In dit geval is het kindje er aan overleden. Dit hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn, maar het is het risico niet waard. Ook kan deze vorm van bloedvergiftiging leiden tot ernstig nier en leverfalen. Misschien is het handig om gastouders hiervan op de hoogte te brengen aangezien dit al kan door een hoofdhaar om een vinger te draaien. En omdat er maar weinig mensen zijn die hier het gevaar van in zien. Ook mijn eerste reactie zou zijn: touwtje weghalen. Nu niet meer. Lees het hele verhaal op: http://www.ouders.nl/trouw/t1999063.htm
Overlijden? Wist ik niet.. Een van mijn tweeling heeft dat inderdaad wel eens gehad. Een lange haar van mij knelde zijn teen af. De huisarts heeft hem moeten verwijderen aangezien de haar al echt in het vlees begon te snijden. Onze huisarts zei dat het wel vaker voorkomt en 'onschuldig' is. Nou goed, een gewaarschuwd mens ...
Ow bah! Jeetje dit wist ik niet! Mijn eerste reactie zou ook zijn meteen weghalen die draad/haar/koord enz. Goed om te onthouden dus! Dankje, je hebt mij weer iets wijzer gemaakt!
oh jeetje, dat wist ik ook niet! Mn dochter had laatst om twee teentjes ook een hele lange haar van mij, die zat in haar boxpakje schijnbaar... de teentjes waren nog niet paars, maar al wel heel licht verkleurd tov de andere teentjes! Schrok me rot!