Hoi ik zoek met spoed iemand die verstand heft van arbeidsrecht mbt ontbinding van een contract voor onbepaalde tijd. Ook al een jurist ingeschakeld maar daar worden we later vandaag door terug gebeld. Tot die tijd hebben we advies nodig hoe te handelen, aangezien mijn man zijn baas vanmiddag nog naar ons gaat bellen. We willen dan geen fouten maken. Alvast bedankt!
Ontbinding door t bedrijf of door je man zelf of in samenspraak? Wil het bedrijf ontbinden dan niks tekenen! Altijd eerst laten controleren door je juridisch adviseur!
Idd. Niks tekenen, niks toezeggen. Je man als baas belt aangeven dat hij alles wat baas wil eerst op papier wil hebben en wil checken. Daarnaast proberen om het gesprek op te nemen (dit wel even aan baas mededelen). Succes!
Bedrijf wil ontbinden vanwege disfunctioneren waar we het overigens totaal niet mee eens zijn. Het is best een lang verhaal. We weten dus niet wat we willen. Misschien financieel gunstiger om akkoord te gaan samen. We krijgen namelijk deze week nog een aanbod voor een andere baan.
Blijf ik bij mijn tips Niks tekenen, niks toe zeggen echt helemaal niks. Aangeven dat je alles op papier wil hebben om over na te denken.
Zeker, je hebt speciale apps daarvoor maar ik zet hem altijd op luidspreker en zet via een andere telefoon een recorder aan.
Oke, niks tekenen tot nu toe. Heeft je man meerdere officiële waarschuwingen ontvangen waar hij voor heeft moeten tekenen? Is er een dossier opgebouwd?
Idd, wat al gezegd wordt: niets toezeggen/tekenen en vraag de papier op. Voor ons was het toen veel gunstiger om uiteindelijk betere voorwaarden te stellen en akkoord te gaan. Mijn man heeft toen nog een x aantal maanden doorbetaald gekregen en vond in die tijd een nieuwe baan. Op het moment dat het speelde was het heel heftig, maar uiteindelijk is het allemaal goed geweest dat het zo gelopen is en zijn wij nu hele andere wegen ingeslagen waar wij ons veel beter bij voelen. Hopelijk kan het voor jullie ook een positieve omslag betekenen, ondanks dat dit toch heftig moet zijn. Sterkte en veel wijsheid toegewenst!
Jurist hier (geen arbeidsjurist overigens). Je schrijft ontbinding maar bedoel je misschien opzegging? De werkgever wilt van je man af als ik het goed begrijp? Hoe dan ook: hij is niet verplicht ook maar iets zinnigs te zeggen tijdens een telefoongesprek. Mijn advies is een face to face gesprek plannen en dan een arbeidsjurist of advocaat meenemen. Een telefoongesprek is never nooit niet de manier om dit soort zaken te regelen! Willen ze niet in gesprek, dan vragen alles schriftelijk te sturen. Dit naar je belangenbehartiger doorzetten en hem/haar het voorstel laten bekijken.
Wat de andere dames ook al zeggen. Niks tekenen, eerst de documenten na laten checken. En fijn dat er een nieuw aanbod komt, maar laat dit goed uitzoeken.
Is die andere baan al zeker? Zo nee, niks tekenen en zeker niet als je nog aanspraak wilt maken op een ww-uitkering. Verder zou ik nagaan of er een dossier is opgebouwd en of je man überhaupt warschuwingen heeft gekregen. Heeft hij waarschuwingen gekregen dan is het van belang om te weten of ze hem in de gelegenheid hebben gesteld hier aan te werken dmv coaching bv. Verder zal de werkgever toestemming voor ontbinding moeten aanvragen via het UWV of kantonrechter, dus ook iets om in de gaten te houden. Mocht het ontslag nou doorgaan, met wederzijds goedvinden of niet, zorg dan dat de ontslagvergoeding klopt. Veel werkgevers snoepen er vaak best wat van af. Het beste is om hiervoor de kantonrechtersformule te gebruiken.
Hier een P&O'er. Wat ontzettend vervelend voor jullie. Je zegt dat de werkgever gaat bellen over de ontbinding van een vast contract. Dat is allemaal leuk gezegd door de werkgever, maar een contract voor onbepaalde tijd ontbinden gaat niet zomaar. Dit kan wel als er een vaststellingsovereenkomst wordt opgesteld (dan gaan beide partijen akkoord) of als je man op staande voet ontslagen wordt, maar ook daar zitten haken en ogen aan. Anders zit er voor de werkgever niets anders op om via de kantonrechter een ontbinding te vragen. Mijn advies: Blijf rustig. Zeg tegen de werkgever dat je dit gesprek niet over de telefoon wilt voeren, maar face to face met elkaar wilt bespreken. Geef aan dat je bij het mondelinge gesprek je zult laten bijstaan door een juridisch adviseur. Zeg niets toe, want dit kan je echt schaden. Heel veel succes. Het is heftig.
Bedankt alvast voor de tips. Ik denk dat het bedrijf het nog moeilijk gaat krijgen dan. Er is 1 waarschuwing officieel ondertekend. Eerst heeft er 1 gesprek plaats gevonden, hij dacht gewoon over het verloop van een karwei wat niet lekker liep (overigens was hij daar niet verantwoordelijk voor). Toen kreeg hij daarna een brief. Dat het zogenaamd een officiële waarschuwing was. Toen tweede gesprek, wel een waarschuwing waar voor getekend is. Toen gesprek vandaag, werd deze mededeling gedaan. Hij is per direct naar huis gestuurd. Met de mededeling dat ze deze middag nog contact opnemen. Jurist heeft net gebeld. Wil het volledige dossier hebben en geeft inderdaad dezelfde adviezen als jullie. Nu toch nog een nieuwe vraag, ze willen hem waarschijnlijk op non actief stellen. Moeten we hier ook tegenin gaan of laten zien dat hij zich wel gewoon wil inzitten aangezien we het er niet mee eens zijn. Ondertussen willen we wel al weg natuurlijk. Maar dan wel met de eer aan onszelf en een goede betaling we gaan niet weg zonder slag of stoot.
We komen er ook wel uit maar mijn man is gewoon echt in zijn eer aangetast dat is het ergste eigenlijk. Financieel komen we er wel uit en er is zat werk in zijn branche alleen moeten we ws wat salaris inleveren maar dat is te overleven.
Wat vervelend! Ontslag dient aangevraagd te worden bij het UWV. Werkgever zal ws via een vaststellingsovereenkomst uit elkaar willen gaan. Besef wel dat er in een vaststellingsovereenkomst geen transitievergoeding hoeft worden opgenomen! Dit wordt vaak als onderhandelingspunt gebruikt. Daarnaast geef je aan dat er al zicht is op een andere baan. Dit kan eveneens van invloed zijn op de transitievergoeding. Het zou mogelijk kunnen zijn dat er daardoor geen recht op vergoeding is of dat de vergoeding lager uit zal vallen. Wanneer je niets verteld en de werkgever komt er later achter, kan het teruggevorderd worden. Lees de jurispurdentie hier maar eens over. Het is verstandig om het verhaal aan te horen. Dan vraag je of de werkgever alles op papier wil zetten, dan kun je het opnemen met de jurist. Zelfs nadat je getekend hebt, is er nog een mogelijkheid om er uit te komen, omdat er een bedenkingstermijn van toepassing is. Succes!
Wat hij het beste kan doen is een brief opstellen waarin staat dat hij bereid is om gewoon zijn werkzaamheden te blijven uitvoeren totdat eea duidelijk is geworden. Wil zijn werkgever hem echt op non actief stellen dan zal hij er zeer waarschijnlijk niks mee doen maar dan kan hij op een later tijdstip ook niks tegen je man gaan gebruiken aangezien zijn bereidwilligheid zwart op wit staat.
Dit inderdaad. Nooit uit jezelf niet op komen dagen, maar de keuze aan je werkgever laten. Het klinkt of je werkgever van je man af wil, en daarom overal een olifant van maakt. Of zijn het wel serieuze onderwerpen?
Sorry wat late reactie, gisteren erg druk geweest. Ze willen inderdaad van hem af en hebben gewoon de laatste maanden echt lopen zoeken of er ook maar iets kleins te vinden was en ontzettend opgeblazen. Ook is hij er nog een keer ingeluisd afgelopen donderdagochtend. Hij wordt echt platgebeld door collega's die er echt niks van begrijpen en dit zelfs op schrift willen zetten voor de arbeidsjurist met wat er daadwerkelijk daar gebeurd. Hij is namelijk de 3e persoon bij wie dit speelt. Ze willen dat ze met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan. Ze hebben een voorstel neergelegd. Nu gaat dit voorstel plus alle informatie die we hebben naar de arbeidsjurist en die gaat dit maandag bekijken. Inderdaad ook om te onderhandelen over een vergoeding, daar hebben ze wel een voorstel voor gedaan. Ook is hij door de baas op non actief gezet en hebben ze aan het personeel alvast verteld dat hij is ontslagen? Het is gewoon een vervelende situatie, zeker voor hem emotioneel gezien....