daar zit geen leeftijd aan vast. het mag pas wanneer ze ZELF gaan zitten EN wanneer ze ook stabiel zitten. dus als ze zitten dan moet je ze een zetje geven en dan moeten ze zichzelf corrigeren. doen ze dit niet en vallen ze om dan zijn ze nog niet stabiel om met ze te gaan fietsen. absoluut niet aan beginnen als ze nog niet zelf zitten, ze zijn dan nog niet sterk genoeg en het fietsen is dan erg slecht voor rug, heupjes en vooral voor het nekje. sowieso mag je niet lang fietsen. in het begin maar 10min per keer.
ik had eerst een gewone sportfiets. hybride met 27 versnellingen. met 1 kind ging dit prima, had ook meer dan genoeg ruimte tussen zitje en zadel. maar toen mn oudste wat zwaarder werd en achterop moest, voelde ik dat mn fiets toch wel ging protesteren. ik heb nu een sparta amazone 4 life. combi moeder en stadsfiets. 7 versnellingen en als je uit de kinderzitjes bent dan kan hij weer omgebouwd worden tot een normale stadsfiets. er zit nu een speciaal verlengstuk op zodat het stuur wat naar voren staat en er zit een bagagedrager verlenger op zodat je makkelijk fietstassen icm met achterzitje kan gebruiken. daar kom je bij een gewone fiets vaak mee in de knel. past niet lekker. voordeel: in het stuur zitten al standaard 2 gaten voor een bobike stoeltje dus je hoeft geen los blok erop te hebben. in de bagagedrager zit al een blok waar je zo het bobike achterzitje in kan klikken. bij een normale fiets moet je de bobike voetensteunen met klemmen aan de zijkant van je fiets vast maken met verfschade tot gevolg, bij deze fiets zit er al standaard aan beide zijde van de fiets een schroefgat waar de voetensteun in geschroefd word. wat ik nog een voordeel vind t.o.v. andere moederfietsen, deze fiets heeft niet zo'n achterlijk breed stuur maar meer een gewoon stuur.
Bedankt voor alle ervaringen! Vandaag wat fietsen getest maar was meteen verkocht door de Batavus Diva met 5 versnellingen, stuurslot en dubbele standaard. Heb er een Yepp voorzitje bij gekocht. Nog 1,5 week wachten en dan kunnen we eindelijk eens een stukje fietsen
Ik heb zelf geen speciale moederfiets. Op mijn normale stadsfiets heb ik een goede dubbele standaard laten zetten. En daar zitten gewoon twee zitjes op. Ik zie eigenlijk geen meerwaarde in een dure moederfiets. Een goede standaard is wel onmisbaar, maar goed: dan ben je voor een paar tientjes klaar. qua stoeltjes: tweedehands Bobike voorzitje. Slecht bevallen, misschien was het ouderdom maar onze zoon heeft zich er twee keer uit los geworsteld. Nu voor de jongste een yepp mini. Bevalt prima. Achterop hebben we de GMG tipp en inmiddels voor de oudste een bobike junior voor grotere kinderen. Tipp is minder mooi dan yepp, vind ik, maar wel goedkoper en ook een vijfpunts gordel. Dat vonden wij met de ervaring met die bobike mini wel belangrijk.