Geschikt huisdier?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Miss T, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dolgraag wil mijn dochter een konijntje!

Iedere euro van haar zakgeld legt ze daarvoor opzij. En omdat mijn man en ik haar wens heel serieus nemen, hebben we ons goed ingelezen in het houden van een konijn, hebben we ons verdiept in het soort dier, de kosten, enz. Ik heb zelfs de dierenarts bezocht om vragen te stellen. De uitslag: er komt hier geen konijn.

Maar ik begrijp heel goed dat mijn dochter een diertje wil en ik heb ook alternatieven bedacht, maar overal lees ik dat de dieren niet geschikt zijn voor jongere kinderen.

Heeft iemand een idee welk dier wèl geschikt is?

Een (bejaarde) kat hebben we al en een hond komt er sowieso niet in. Het zou fijn als ze er ook mee kan spelen en/of knuffelen.

2. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat waren de redenen om te zeggen dat er geen konijn komt?

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Dan is een cavia wellicht een beter alternatief.
    Die zijn iets minder kwetsbaar, houden van knuffelen (althans dat is mijn ervaring) en zijn redelijk eenvoudig qua verzorging.
    Wel ook zo'n verplaatsbare buitenren aanschaffen,daar worden ze zo blij van! :)

Overigens, knuffelen en spelen, dat kan natuurlijk maar tot op zekere hoogte met een dier

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wat is er dan precies tegen een konijn of een hond? Met andere woorden: welke eisen stellen jullie eraan?

5. Jaime

Jaime Niet meer actief

Mijn dochters hebben twee ratten. Mijn oudste dochter kijkt er niet naar om maar de jongste loopt er hele dagen mee te knuffelen. Toen ze wat jonger waren waren ze daar te speels voor maar nu ze wat ouder zijn, zijn ze rustig en vinden het allemaal best.
    Wat ik wel een nadeel vind is dat ze niet erg oud worden, dus ze zal er snel weer afscheid van moeten nemen. En een groot nadeel is dat ze je best snel ruikt, maar dat zal met ieder knaagdier in je huis wel zo zijn vermoed ik.

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik zou ook voor een cavia gaan. Een konijn is veel kwetsbaarder en kan met verkeerd hanteren zijn ruggetje breken.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Een cavia is VEEL KWETSBAARDER dan een konijntje!
    daarnaast horen cavias altijd minstens met zijn tweeën te zijn, waar een konijn misschien wel alleen kan.
    qua verzorging is het evenveel werk, cavias misschien nog wel meer.

Het enige voordeel van cavias is dat ze minder hard kunnen bijten dan een konijn.

8. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Hoe oud is je dochter?
    Ratten zijn namelijk lieve kleine vrienden. Makkelijk te hanteren en te trainen (erg slimme dieren). Het fijne aan ratten is dat ze niet zomaar bijten tenzij ze totaal mensen vervreemd zijn of echt vanaf het begin mishandeld. Katten en ratten gaan gelukkig ook prima samen. Mijn aanraden is wel om er maar 1 te halen of 3. Bij 2 hebben ze meer aandacht voor elkaar dan voor de buitenwereld.
    De meeste van mijn ratten zijn 6 jaar geworden, dus niet veel jonger dan een konijn gestorven.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Nee hoor, een konijn is ook een groepsdier.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Wat is de reden dat je geen konijn wil? De enige reden die ik kan bedenken, is een allergie..?

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dat wist ik dus niet zeker. Dan moet een konijn eigenlijk ook met zn tweeën en niet alleen

12. Jaime

Jaime Niet meer actief

Een rat alleen is zielig, aangezien het echt groepsdieren zijn. Ik herken het ook helemaal niet dat ze met 2 meer aandacht voor elkaar zouden hebben dan met 3 of meer.
    En ratten die 6 jaar worden heb ik nog nooit van gehoord. Met 3 jaar zijn ze echt al heel oud, maar meestal krijgen ze eerder tumoren.

13. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Geen enkel dier hoor je aan te schaffen voor een kind, enkel voor jezelf omdat jij dat wil. De kans is te groot dat een kind er na een aantal dagen/weken/maanden op uit is gekeken en een dier schaf je aan om ervoor te zorgen tot zijn dood en niet tot iemand er op is uitgekeken.
    En dat beest moet uiteraard elke dag aandacht, dus wanneer kind er dag niet naar omkijkt dan moet iemand anders dat doen in het gezin.
    Maar geen idee welk dier een beetje bestand is tegen een kind behalve een grote hond, kinderen willen alles vasthouden het liefst en op momenten dat een dier daarop niet zit te wachten vaak.

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    TS, hou oud is je dochter eigenlijk?

15. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Wij hebben een konijn en ik zie niet in waarom dat geen geschikt huisdier zou zijn.
    Hij is superlief en bijt nooit.
    Wij verzorgen het beestje en de enige "taak" die mn dochter heeft is het beestje af en toe aaien en wat gras geven.

Hij staat wel buiten, heeft daar een hok en en ren.

Iemand hier zei dat haar ratten bijna net zo oud werden als een konijn?
    6 jaar voor een rat is volgens mij erg uitzonderlijk. Meestal krijgen ze na 2 of 3 jaar tumoren en gaan ze dood.
    Een konijn kan makkelijk 10 tot 12 jaar worden en 1 konijn van mij is zelfs 15 geworden.
    Beide hebben zo zn voordelen. Als de kinderen uit gekeken zijn op een rat hoef je die niet nog 10 jaar te verzorgen. En de kinderen leren omgaan met de dood van een huisdier. Met een konijn groeien ze op en hebben lang een leuk huisdier.

16. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Gelukkig zijn de mijne nooit aan een tumor overleden. Mijn eerste rat is 3 geworden en om onverklaarbare reden overleden. De rest was 6 (overige 3 ratten).
    Ik mocht vroeger maar 1 rat (de 1e keer) en dat was mijn allerbeste maatje die nam ik overal elke dag mee naartoe.
    Daarna had ik er 2, maar die wilden nooit spelen en toen nummer 3 erbij kwam juist weer wel.

Ik zal er wel bijvoegen dat ik voor elk wissewasje van mijn ratten naar de dierenarts toe ging. Iets wat niet iedereen doet.

17. misa

misa Niet meer actief

Wij hebben ook erg nagedacht over een konijn, nou ja twee dus..... Maar het houd ons ook erg tegen omdat ze kwetsbaar zijn, eigenlijk niet zo van knuffelen houden en omdat de verzorging ws grotendeels bij ons als ouders ligt.
    Vroeger hebben wij ook konijnen gehad. Bijna altijd maar 1 tegelijk. Bijna allen zijn wel een jaar of 7 geworden en het ging echt goed. Maar toch met de kennis erover twijfel ik echt.
    Een binnendier is hier geen optie ivm allergieën van mijn man. Een hond valt daar ook onder, maar zonder allergieën zou ik het niet willen, want dat uitlaten...... Haha
    Katten hebben we gehad maar wegens de allergie dus ook niet mogelijk meer.

Maar ts, als je al een kat hebt, dan zou ik het eerlijk gezegd daarop gooien: jullie hebben al een huisdier. Of je schaft er een kat bij aan, of wacht tot deze bejaarde er niet meer is?

18. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Wauw, wat een hoop reacties! Ik moet nu mijn dochter van school halen, dus ik reageer later op jullie vragen en opmerkingen.

19. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hoe oud is je dochter?
    Waarom geen konijn?
    Als zoon oud genoeg is en hij wil er 1 komt er hier een konijn, wel in de tuin dan!

20. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Mijn dochter is zes jaar.

We willen geen konijn om meerdere redenen. Een konijn moet eigenlijk met tweeën gehouden worden en dat willen we niet. Daarnaast kan een konijn een jaar of 12 oud worden en ik wil niet zolang weer aan een dier vastzitten. Dat klinkt heel onaardig, maar mijn kat is nu 16 jaar en ik zorg al 16 jaar met alle liefde heel goed voor hem. Ik wil niet weer zo'n lange periode aan een huisdier vast zitten, zeker niet aan een konijn. Dan zou ik liever voor een asielkat gaan. Daarnaast is een konijn eigenlijk geen knuffeldier, ook al ziet hij er wel zo uit.

Een hond wil ik niet, omdat ik drie dagen werk en in het weekend gaan we vaak weg. Lieve beesten, maar dat past niet in ons gezin.

Een cavia heb ik ook aan gedacht, maar die moeten ook als koppeltje gehouden worden. In de winter is buiten te koud. Ik ben bang dat het binnen gaat stinken, ook al hou ik het goed bij.

Vandaag mijn vraag hier.

Deel Deze Pagina