Kinderwagen, waar op letten? Goede ervaringen met..?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Star880, 29 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star880

Star880 Actief lid

1 aug 2011
    286
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hii meiden,

Ik ben zwanger van mijn eerste kindje. Ik ben nu aan het orienteren wat ik straks allemaal moet kopen. Van de week voor het eerst naar de Prenatal geweest om eens rond te kijken! :)

Nu zijn er zoveel verschillende kinderwagen, hoe moet ik ooit kiezen. Waar moet ik op letten bij het kopen van een kinderwagen. Ik heb ergens al gelezen dat het fijn is als je het kindje naar je toe kan draaien. Zijn er nog meer dingen waar ik kan letten?
    Zo heb je volgens mij ook 3 in 1 kinderwagens, met bak/zitje en auto? Is dit handig? En je hebt toch ook een kinderwagen waar je zo je maxicosi in kan klikken, en deze ook zo weer in de auto kan klikken, is dat wat? Of kopen jullie dan los een maxicosie en gebruiken die voor in de auto, of koop je een maxicosi en autozitje beide... :S Ahh tips!!

En wat zijn jullie ervaringen met de diverse merken?

Alle tips & adviezen zijn welkom!

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.628
    113
    Een maxi cosi is een autozitje (van het merk Maxi cosi), dus dat maakt alles al weer wat makkelijker voor je :).

Op veel kinderwagen kun je tegenwoordig idd ook de MC klikken. Ik vind dat erg handig, als je bijvoorbeeld een stukje moet lopen van parkeerplaats naar bestemming, of alleen een snelle boodschap moet doen. Het is niet echt de bedoeling dat je uren gaat wandelen op die manier, maar voor korte snelle stukjes vind ik het een uitkomst.

Waar je verder op moet letten als je een wagen gaat kopen is afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt. Denk bijvoorbeeld eens na over:

- waar wil je de wagen voornamelijk gebruiken (bos, stad, OV, enzv)
    - hoe groot is je auto?
    - wil je een lichte wagen, of een zwaardere (gebruiksgemak tegenover stabiliteit)
    - kan het zitje helemaal plat
    - wil je een zitje dat 2 kanten op kan
    - hoe groot is de reiswieg
    - wat vind je mooi

Enzv, het beste is om gewoon te gaan rijden met wat verschillende wagens in de winkel en te voelen wat je prettig vindt, het is nl zo persoonlijk.

Wij hebben een Maxi Cosi Mura 4. Ik heb voor deze wagen gekozen om de volgende redenen:
    - ik vind hem het stabielst voelen van alle wagens die ik heb getest
    - grote reiswieg (mijn zoontje ligt er nog in)
    - zitje kan plat en 2 kanten op
    - ik vond het mooi, beetje stoer (veel mensen vinden hem daarentegen weer lomp
    - compact en makkelijk in te klappen (ik heb een kleine auto)
    - grote luchtbanden, vond ik comfortabeler en daardoor geschikt voor ruig terrein
    - rijdt lekker soepel.

Succes! De merken die je veel gaat horen naast de MC Mura zijn de Bugaboo, Joolz, Mutsy en Stokke, zijn allmeaal prima denk ik :)

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik sluit me helemaal aan bij EdN. :) Daarnaast zou ik ook naar de prijs kijken. Sommige wagens zijn extreem duur (en ze zijn dan vast ook heel goed, dat zal best ;)), maar voor minder kun je ook best goede wagens krijgen (maar ook slechte natuurlijk ;)). En vergelijken, want de prijs kan soms veel verschillen per winkel.

Het stukje rijden is ook echt aan te raden, want het is inderdaad heel persoonlijk. Neem dan ook je partner mee, want dan kun je iets uitkiezen wat voor jullie allebei goed rijdt. (Bij ons was er bv. maar één wagen waar we allebei goed achter liepen.)

4. 0lifantje

0lifantje Actief lid

7 jan 2012
    258
    0
    16
    NULL
    NULL
    Alles wat hierboven staat.

Ongeacht welke wagen je neemt, let er op:

- de maxicosi moet je apart kopen, zit niet bij de kinderwagen inbegrepen. Check ff na of de adapters erbij zitten voor de mc op de wagen te klikken, tenzij je natuurlijk een kinderwagen koopt van maxi cosi zelf. Hoe je de mc wilt vast maken in de auto hangt af wat je zelf prettig vindt. Hier hebben we gekozen om de gordels te gebruiken en geen spijt van gehad.
    - De reiswieg moet je bijkopen, het zit er niet standaard bij. Doe dit ook ;)
    - Koop de voetenzak, het is geen overbodige luxe.
    - En vergeet de paraplu niet, ook geen overbodige luxe :cool:

- test de wagen uit, ook hoe je hem opent en moet inklappen.

P.S. Ik heb onze wagen in de winkel niet getest, omdat ik al een grote buik had. Wij hebben de quinny buzz 4, en ik vind het achteraf gezien, niet de allermakkelijkste wagen, qua inklappen enzo. Heb nog steeds moeite mee met inklappen, heel zwaar. En als je wisselt van de zitting is het ok erg onhandig, je moet altijd 2 knopjes tegelijk indrukken met elke handeling die je wilt wijzigen. Op zich begrijp ik het wel, maar die knopjes zijn niet erg soepel omdat alles nog zo nieuw is. En ik vind het best een zware wagen. Al met al zou ik niet meer voor de merk quinny gaan (ze hebben namelijk dezelfde systeem voor alle wagens), maar dat is persoonlijk.

Succes met kiezen.

5. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Wij hebben voor de Joolz Day gekozen, omdat we deze het prettigste vinden rijden, stabiel aan voelt en gewoon ook erg mooi vinden. Daarnaast kan die erg klein worden ingeklapt. Hij is wel wat zwaarder heb ik het idee en hij is flink aan de prijs..
    Moeten alleen nu nog even geduld hebben voor onze beeb erin kan :)

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Wagenbak en voetenzak zaten er bij ons wel standaard bij.:)
    En parasolletje vind ik een onding. :D

7. Wij hebben de bugaboo cameleon gekocht. Dit omdat ik een klein auto'tje heb (oude twingo).
    En van de hoogte(laagte vd bak) gaan we denk geen last hebben. Scheelt maar een beetje met de buzz vind ik en we zijn beiden ongeveer 172cm lang. Mijn bazin heeft de bugaboo bij alle 3 haar kinderen gebruikt. Dat wil dus al wat zeggen. En zij is groter dan ik.
    Ook kan je de reiswieg helemaal invouwen. En het heeft 4 banden/wielen.
    Je kan er mee in het bos lopen maar ook lekker over de stoep, omdat je de duwstang kan omdraaien, zodat de grotere bandjes voor komen ipv achter.
    En je kan het dekje of hoe je het ook noemt uitwassen.
    Het heeft foam bandjes, maar niet van die knoerharde. Dit lijken luchtbandjes. En kan per 5kg dat je kind zwaarder wordt aangepast worden door de vering iets stugger te zetten.
    Ons leek dit de ideale combiwagen

8. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben een koelstra, zie je minder vaak, maar is daarom echt niet minder prettig. Wij zijn er erg tevreden over: ruim, stevig (stabiel), zitje plat en 2 kanten op, betaalbaar, luchtbanden (voor elk terrein), leuke kleurtjes en lekker stoer. Lijkt groot op te vouwen, maar is zeker zonder de banden helemaal niet groot en opvouwen gaat heel erg makkelijk.

Succes met je keuze, je moet er toch zelf mee gaan lopen en loop ook echt in de winkel achter van alles en niet alleen wat de verkoper je aanraadt, want jij betaalt en niet de verkoper

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Let er vooral op dat je een wagen koopt met een GROTE reiswieg, het is het beste als je kindje zeker een half jaar kan liggen ipv na 4 maanden al over naar het zitje. Voor mij was het zitje naar papa/mama toe inderdaad een voorwaarde. Qua gebruiksgemak en mooiheid zijn wij op de Joolz day uitgekomen.

De maxi cosi, het autostoeltje van het merk maxi cosi kan je vaak op je wagen klikken. Dit is alleen bedoeld voor stukjes van auto naar huis of even een pak melk halen, niet om elke dag mee te winkelen, de hond mee uit te laten en mee op visite te gaan, de maxi cosi is geen ideale houding voor je kindje en ze mogen er niet voor niets maar een beperkte tijd per dag in. Let er bij aanschaf van je maxi cosi of autostoeltje op dat je er een neemt TOT 13 kilo, en niet tot 9 kilo. Je kan je kindje namelijk het beste zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren, dit ivm remkracht op 't nekje bij ongelukken/remmen. Onze grote, zware dochter pastte met 14 maanden en bijna 12 kilo nog in de maxi cosi. We zetten hem met de easyfix vast in de auto, een basis die je vastzet met gordels en dan klik je je stoeltje er in 1 handeling in. Word je kindje zwaarder om te tillen met MC, laat de MC in de auto staan en ga niet "alvast" over naar vervolgstoeltje "omdat het mag vanaf 9 kilo". Lengte is de graadmeter en zo lang mogelijk MC vanwege de veiligheid! Qua autostoeltjes zou ik ook de keuringsraporten van de ANWB lezen op weinigheid. Er zit nogal wat verschil in veiligheid tussen bv Romer en Musty.

En nog een tip; prenatal is duur. Babydump, babypark, babytiener etc kan veel geld schelen.

10. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Wij hebben de mutsy transit.
    Maxi cosi kregen we gratis ivm een actie van babydump.
    luiertas,zitje,bak,dekens etc kregen we er allemaal bij!!
    Hij was maar in 3 kleuren te krijgen maar ben erg blij met de keuze

11. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    op deze site staan al meerdere topics met tips/adviezen/ervaringen, kijk daar ook eens bij.

maak van tevoren een lijstje met punten waar volgens jullie een kinderwagen aan moet voldoen.
    Dit hebben wij ook gedaan, met dat lijstje zijn we naar de winkel gegaan. We hebben gekeken, gevraagd en vooral uitgeprobeerd. Na plussen en minnen kwamen we uit bij de bugaboo.
    Maar een ander zal weer voor een andere hebben gekozen.
    Wij zijn erg blij met onze keuze, en hebben er nog steeds veel plezier van.

Succes!

12. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Ik heb een Joolz en ben daar heel erg tevreden mee. Vriendin heeft een Mutsy en wat zij daar een groot nadeel van vindt is dat hij moeilijk inklapbaar is (gaat in twee delen), dan nog vrij groot is. Maar het lastigste vindt zij toch wel dat de adapters voor de Maxi Cosi niet elke keer los moeten. Bij de Joolz (en ook de Bugaboo) blijven de adapters gewoon op de Maxi Cosi zitten. Dat vindt ik wel zo gemakkelijk.

13. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik sluit me aan bij alle bovenstaande adviezen.
    Wij hebben zelf voor de maxi cosi mura 4 gekozen. Vind hem lekker rijden ivm de luchtbanden die eronder zitten, is handig in te klappen, kindje kan naar je toe en van je af zitten en ik vind hem er stoer uitzien. Wij kregen bij de babydump ook de maxicosi erbij even als een luiertas.
    Als ik jullie was zou ik gewoon even samen wat met verschillende wagens gaan rijden, dit even laten bezinken en dan pas ( nadat je de prijzen hebt vergeleken ) de wagen gaan kopen. Succes ermee!

14. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik heb ook een mutsy en de adapters van de maxicosi blijven gewoon aan de maxicosi ik zou niet weten waarom die eraf moeten?!

Ik ben erg tevreden over de mutsy.
    wij hebben getwijfeld tussen joolz day en de mutsy active.
    Uiteindelijk niet voor de joolz gekozen omdat het zitje niet helemaal rechtop kan zitten. En een vriendin van me had er wel eentje maar een dochter die dus perse rexhtop wilde zitten en dus iederekeer een strijd.
    uiteindelijk heeft ze onze mutsy geprobeerd en daar wilde haar dochter wel in zitten.Ik wilde dat risico niet lopeb dus gekozen voor de mutsy active.

15. misa

misa Niet meer actief

Wat wij belangrijk vonden is het volgende:

Grote kinderwagenbak
    Hoge duwstang
    Zitje beide kanten op
    Maxi cosi op de wagen (voor af en toe even een kort boodschapje)
    Grote banden
    4 wielen
    Stevig
    Mooi

Dus we kwamen uit op de maxi cosi Mura 4 of de mutsy 4rider. Maar we vonden de mura vele malen mooier dus werd het die!
    Dus zet je wensen op een rijtje en laat je eens informeren, maar laat je niet wat aanpraten!
    Ik zou eerder voor een tweedehands goed merk gaan dan voor een nieuwe mega goedkoop merk.

Deel Deze Pagina