Hopelijk kan iemand mij helpen, (ik zal morgen de bond ook nog even bellen maar misschien heeft iemand hier een antwoord) Mijn man zit in de cao van metaal en techniek (momenteel geen cao) Ik heb de cao geldig tot en met 28 februari gelezen maar wordt er niet echt wijs uit. Hierbij een aantal vragen: - Heeft mijn man recht op kraamverlof? (zo ja gaat dit van de vakantiedagen af?) - Gaat zorgverlof van de vakantiedagen af? - Gaan feestdagen van de vakantiedagen af? - Gaat de dag van de bevalling en de dag van aangeven van de vakantiedagen af? De baas van mij man wil namelijk dit allemaal van mijn man zijn vakantie uren aftrekken waardoor hij in principe bijna geen zomer vakantie meer heeft, maar dat kan toch niet. alvast bedankt!
Dag van bevallen en dag van aangeven is wettelijk geregeld en krijg je als vader en gaat dus niet van je verlof dagen af. Zorgverlof nu je aanvragen maar dat is volgens mij met 70% van je uurloon wat je dan krijgt. Feestdagen gaan niet van je verlofdagen af.
De dag van de bevalling en aangifte zijn wettelijk verplicht, maar als je man een poosje bij je wilt zijn ma de bevalling moet hij vakantie opnemen. Feestdagen gaan ook van je vakantie dagen af
Welke CAO valt hij onder? CAO's - CAO Metaal en techniek De dag van de bevalling wordt als calamiteitenverlof gezien. Daarnaast heb je sowieso nog een dag extra Beiden mogen niet van het vakantieverlofsaldo afgehaald worden. Mijn partner valt ook onder de metaal en die had daarnaast nog eens 2 extra dagen (wat ook niet van het verlofsaldo afgetrokken werd). Bel anders het fnv/cnv eens, die horen het te weten.
De dag na de bevalling en de dag daarna zijn kraamverlof. De dag van de bevalling telt niet mee. Feestdagen weet ik niet dat moet in je CAO staan. Wij krijgen een x aantal uur feestdagenverlof boven op onze verlofuren. Wil je vrij op een feestdag dan moet je verlof inleveren. Zorgverlof gaat ook niet van je vakantiedagen af. kortdurend zorgverlof is een x aantal uur per jaar wat je mag opnemen )moet je ff googelen want dat is voor iedereen hetzelfde volgens mij mag je 1,4 x je arbeidsuren per week opnemen in 12 kalendermaanden' Je loon wordt dan ook gewoon doorbetaald. Je hebt ook nog langdurend zorgverlof maar hoe dat precies zit weet ik niet en dan krijg je ook niet 100 procent betaald.
Mooi voorbeeld weer van hoe een werkgever probeert de boel te manipuleren... Het mag niet allemaal van de vakantiedagen worden afgetrokken. Op de site van de Rijksoverheid staat hoe het werkt!
De 2 dagen bevallingsverlof gaan nergens vanaf en krijgt je man gewoon doorbetaald. De overige 3 zijn onbetaald. Kortdurend zorgverlof is het aantal uur dat je man werkt x2 verspreid over een periode van 12 maanden. Hij krijgt dan 70% doorbetaald. Opbouw vakantiedagen tijdens zorgverlof Tijdens het zorgverlof gaat de opbouw van uw vakantiedagen door. Uw werkgever mag de verlofdagen niet aftrekken van uw vakantiedagen. Wat betekent zorgverlof voor mijn salaris? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Kraamverlof bestaat niet of je moet die drie dagen onbetaald bedoelen?
Zoals hierboven al vermeld is worden die twee dagen kraamverlof zeker niet van je vakantiedagen afgetrokken. Daarnaast heeft je man ook recht op 1 volle dag doorbetaald verlof om jouw bevalling bij te wonen. Dit linkje van Metaal en Techniek licht dit nader toe: Geboorte - CAO Metaal en techniek Op diezelfde site vind je ook de definitie van feestdagen: Feestdagen - CAO Metaal en techniek Dit zijn bijzondere vrije dagen, met andere woorden, die worden niet van je vakantiedagen afgetrokken maar komen daar nog bij. Je kunt hier (onder het kopje 'begrippen') ook meer info vinden over zorgverlof. De cao is inderdaad al verlopen, maar de meeste van deze regelingen zijn wettelijke regelingen, dus dan maakt het niet uit of er wel of geen cao van kracht is. Veel succes met het overtuigen van de werkgever van je man.
ik zal het kraamverlof even toelichten: in de cao metaal en techniek heb je buiten om het bevallingsverlof nog 2 dagen kraamverlof (tenminste zo heb ik he gelezen) jo33 bedankt! We hebben binnen 2 werkdagen terug gebeld door het fnv.