Welke medicijnen tegen een fobie/paniekstoornis?

Discussie in 'De lounge' gestart door muuske64, 21 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Mee eens, dan moet je de kern van de angsten aanpakken en niet de angst zelf :)

2. Andrea001

Andrea001 Bekend lid

9 jan 2006
    932
    0
    0
    in de zorg
    Jeetje, dat is best heftig zeg. Wat een heftige medicatie. Ben je er nu helemaal van af?

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss

of gewoon medicatie om weer op de rails te komen en dan therapie en afbouwen.
    Er is voor de medicatie veel te zeggen, mits het goed word voorgeschreven.
    Maar als ondersteuning is het ook prima.

4. sweetangel100

Ja als ondersteuning, maar dan wel ook de bron aanpakken!
    Vaak gaat het met medicatie een stuk beter, maar als je geen therapie volgt ben je zo terug bij af (als het geen aangeboren iets is)

5. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    precies.

6. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ik weet dat ik door stress weer deze angstaanvallen gekregen heb. Maar dat is nu. Ik weet niet wat heel in het begin de angstaanvallen veroorzaakt heeft, dus is moeilijk om de kern aan te pakken.

7. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Helemaal mee eens, zonder medicatie had ik nu waarschijnlijk nog de straat niet op gegaan om naar therapie te gaan ;)
    De efexor heeft mij echt even dat duwtje in de rug gegeven om op te staan en mijn angst aan te pakken en om mijn zelfvertrouwen terug te krijgen want dat was toen 0,0.

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Puur en alleen medicatie gebruiken helpt je natuurlijk nooit van de bron van je probleem af.
    Maar alleen therapie en geen medicatie is niet altijd voldoende.
    Vaak werkt in het begin een combinatie erg goed, en dan langzaam de medicatie afbouwen.

@Natas, pfff idd. Wat een drama was dat, alle lichamelijke bijwerkingen nog niet eens meegerekend :(

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nee, dat is meestal het probleem. Maar daar kun je door goede therapie wel achterkomen.
    Ikzelf ben nu een heel stuk verder, nu ik gedeeltelijk de oorzaak weet. Maar nog is het heel moeilijk om op volwassen leeftijd iets aan te pakken wat (meestal) in je vroege jeugd al verkeerd is gegaan.

10. Emmetje75

Emmetje75 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.383
    0
    0
    paroxetine (Seroxat) geeft wanneer het gebruikt wordt in het eerste trimester een (gering) verhoogde kans op hartafwijkingen. In die groep wordt daarom de voorkeur gegeven aan fluoxetine (prozac) omdat daar al veel ervaring mee is opgedaan en er zijn geen aanwijzingen voor een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen.
    Benzo's zijn niet aan te raden tijdens de zwangerschap.
    Maar voor alles geldt dat een afweging gemaakt moet worden tussen de voor- en nadelen van gebruik van medicijnen voor moeder en kinf tijdens de zwangerschap en goede begeleiding is noodzakelijk.
    Laat je ook goed informeren over op- danwel afbouwen van de medicatie.

11. lauwtje

lauwtje Fanatiek lid

21 mei 2007
    1.358
    0
    36
    ik heb paroxetine gehad heb afgebouwt omdat we graag zwanger willen raken. maar voel me nu zo nu en dan weer helemaal blegh... maar wil absoluut niet meer aan de medicijnen! soms word ik zo kwaad op mezelf dan denk ik: doe es normaal! maarja dat helpt natuurlijk niet haha
    vind mezelf op zo'n moment echt een mislukkeling :(

12. sweetangel100

Lieve Lauwtje,

je bent ECHT geen mislukkeling hoor knuffff

Ik heb zelf de seroxat pas afgebouwd toen ik al zwanger was, en tijdens mijn zwangerschap ging het zozo...

Van mijn HA mag ik nu niet meer stoppen als ik weer zwanger wordt...

Als het niet gaat meid, dan gaat het niet, en dan moet je weer medicatie nemen... Aan een gestrestte mama heeft je beeb niets :)

13. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ja sweetangel heeft echt gelijk. Je bent totaal geen mislukkeling!
    Als je tijdens je zwangerschap heel veel angstig bent is dat veel schadelijker voor je baby dan die medicatie.. En die angsten daar kun je nou eenmaal niets aan doen..

14. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Er stond trouwens, ik denk een paar maanden geleden al, een heel artikel in het AD dagblad.
    Er is onderzoek gedaan naar antidepressiva en zwangerschap, daarin stond dat AD niet echt heel schadelijk is voor de baby, het kindje zou alleen mogelijk wat vaker huilen.
    Er stond ook in dat stoppen met medicatie net voor of tijdens de zwangerschap afgeraden wordt, omdat de kans op een postnataledepressie dan een stuk groter is.
    Jammer dat ik dat artikel niet bewaard heb :rolleyes:

15. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    pff ja Natasja.. die bijwerkingen.. jeetje.. van de 20 bijwerkingen die in de bijsluiter stonden heb ik er zeker 12 gehad! (Van de Seroxat)

Ben er nu net weer vanaf... dus nog even en de medicatie begint te werken

16. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ja das het irritante hè.. De bijwerkingen zijn er meteen maar de werking pas na een paar weken :(

17. missyb

missyb Niet meer actief

Ik heb ong 2 jaar lang citolopram gebruikt ook dat werkte goed
    ik ben in juli vorig jaar gestopt) steeds weer 10 gram eraf) en kort daarna was ik onverwacht zwanger.
    Ook heb een tijdje oxsepan gebruikt daar ben ik toen in een keer mee gestopt.

nu ik niet meer zwanger ben heb ik nog wel eens een paniek aanval
    maar ik trek me er niks van aan omdat ik dan ws weer in de viseule circul terecht kom
    ik moet zeggen dat het nu beter gaat.

18. streepjes

streepjes Fanatiek lid

2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    seroxat 30mg heb ik gebruikt toen ik er nog last van had.
    Een heeeeeel goed advies die je ook echt zou moeten opvolgen kreeg ik van mijn huisarts: ga geen praatgroep of allerlei sites bezoeken met mensen die hier last van hebben! Nare verhalen voeden namenlijk de angst!
    Neem van mij aan: het werkt echt!
    Hou je er niet meer bezig ga geen forums opzoeken met mensen die hun verhaal kwijt willen( ik heb alleen de titel van dit topic gelezen)
    Gelukkig ben ik er helemaal vanaf gekomen en dat binnen een jaar tijd!
    Hou je er niet mee bezig en denk bij jezelf: Nou en als ik bang wordt in de stad of de winkel? wat is het ergste wat me kan gebeuren? relativeer dingen en ga lekker onder de douche staan of neem een time out als je je nerveus voelt.
    Geloof me op internet zul je alleen verhalen vinden van de extreme gevallen die er niet vanaf komen! Mensen met wie het goed gaat zoeken niet zo snel een forum om hun verhaal te vertellen.

Ik wens je heeeel veel sterkte en geloof me je kan er echt vanaf komen!

Deel Deze Pagina