Was even met mijn jongste op zoek naar een verjaardagscadeautje bij de speelgoedwinkel. Ergens in de bakken met stuiterballen e.d. lagen nep sigaretten. Ik vroeg dus of ze die wel mogen verkopen. "Ja hoor, ik zou niet weten waarom niet", antwoordde hij semi-geïrriteerd. Omdat mijn kind mee was en ik geen behoefte had aan en discussie heb ik het er maar bij gelaten. Maar ik vind het best kwalijk dat deze worden aangeboden, wat vinden jullie? Stel ik me aan?
Maar die hadden we vroeger toch ook? Ik kan me nog wel herrineren dat ik ze bij Drievliet enzo kon kopen..En heb later nooit een sigaret aangeraakt
Vind 't ook stom. Maar tja- rollenspel is anders dan het ook écht doen. Alleen dan is de vraag; wordt écht rookgedrag uitgelokt door nepsigaretten? toen ik klein was waren er ook chocolade sigaretten te koop in de speelgoedwinkel. Dat was leuk en grappig doen zo rond sinterklaastijd. Maar dat prikkelde mij nooit om het ook echt te gaan doen. Het roken dan.
Ik kan me herinneren dat toen ik een jaar of 9 was ik er ook een had er kwam poeder uit ipv rook, haha.. Ben nooit rookverslaafd geweest. Ja tussen mijn 20ste en 22ste heb ik afentoe een paar keer per week een sigaretje gerookt maar dat was het ook wel. Eigenlijk is het wel een heel raar iets he voor kinderen. Ik kan me herinneren dat ik het wel erg stoer vond om mensen in de maling te nemen ermee.
Die haalde ik vroeger ok! Nee vind het niet belachelijk, maar je hebt wel een punt of het wat uitlokt op latere leeftijd. Hoewel ik meer denk dat jongeren beginnen met roken om het stoer meedoen dan omdat ze die nepsigaretjes vroeger gekocht hadden....
Heb er ook geen problemen mee eerlijk gezegd. Neem nou bijvoorbeeld die chocolade sigaretten die er vroeger met Sinterklaas waren. Heb er van gesmuld, maar ben er nooit van gaan roken. Sterker nog, ik geloof dat je als kind/puber meer beinvloedbaar bent door rokende vrienden en/of ouders die je dan hebt. Ik had destijds een hartsvriendin die er nogal graag eentje op stak. Na een paar keer aandringen of ik het ook niet wou proberen, was ik overstag gegaan. Blegh, wat smerig zeg! Dat was eens, maar nooit weer.
Maar dat is toch niet nieuw? Ik herinner me dat ik met carnaval ook zo'n sigaret had, dat hoorde tenslotte bij mijn outfit . En toch rook ik niet! Kan me er dus niet zo druk over maken.
Oké, thanks allemaal. Als je het zo bekijkt lijkt het ook wel mee te vallen dus. Kreeg wel een soort tegenstrijdig gevoel ervan; men probeert roken zo veel mogelijk te ontmoedigen, maar je ziet ze wel liggen voor kinderen. Geen idee trouwens of er onderzoeken bestaan die bewijzen dat het roken 'getriggerd' wordt door nepsigaretten..
kochten wij bij Duirell ook altij dhet het winkeltje en de fopwinkel heeft er ook genoeg! en nog nooit gerookt
Ik mocht nooit zo'n nep sigaret en heb gerookt als een ketter! Dus of het roken uit lokt denk het niet..
Ik kam ze ook nog wel herinneren van vroeger. Als je dan deed blazen in die sigaret kwam er ( rook) stof voren uit...
Hahaha ja als je er in blies kwam er van dat spul uit. Met zo'n rood folietje als vuur. Hahaha. Ik heb trouwens wel eens een sigaretje gerookt, maar nooit verslaafd geweest. Ik zou het ook geen probleem vinden. Ook die chocolade sigaretjes, waren nog lekker ook.
En HEEEEL vroeger zag je overal kinderen van een jaar of 10-12 lekker echt roken (toen ze nog niet wisten dat je er alles van kunt krijgen uiteraard) dus nee, ik zal me niet druk maken om neppe sigaretjes, ik zal me echter wel druk maken als ik mijn kind van een jaar of 12 echt zie roken
Haha, als ik het zo lees, kun je dus beter die nepsigaretten kopen . Ja, vroeger had je toch ook die chocoladesigaretten enzo, vond ik ook leuk als kleuter, nooit gerookt. Waarschijnlijk net zoiets als neppistolen, zwaarden etc. Daar hebben ze eens een onderzoek naar gedaan, kwam uit dat kinderen die af toe met dingen speelden, het minst agressief werden, kinderen die helemaal nooit met nepwapens mochten spelen of heel juist heel veel, bleken nog het agressiefst allebei te worden (over het algemeen dan) . Zelf til ik er allemaal niet zo zwaar aan.
Hahaha Tja en toch blijft het ook vooral eigen keus van het kind of het gaat roken of niet. Dat hangt van heeeeeeeel veel factoren af. En echt niet alleen van een nep sigaretje..
Ik had altijd van die chocoladesigaretten en heb op mijn hele leven maar een paar keer gerookt. Nu al jaren niet meer. Maar je kunt ze ook gewoon niet kopen?
Nepsigaretten populair op basisscholen - Nieuws | Altijd op de hoogte van het laatste nieuws met Telegraaf.nl [New Articles] of bedoel je dit? Dit was gister ook op het nieuws. Kinderen van 8 jaar roken ( is niet schadelijk zeggen ze) dit.