Ik heb 2 jongens . 1 van 4 jaar en 1 van 19 mnd. Er ligt Veel speelgoed in huis en wordt er, ondanks de kasten waar het in zit, heel onrustig van. Maar heb het idee dat de kinderen zelf ook heel onrustig worden van al het speelgoed, de vele keuzes enz. Beneden staat er een trofast ikea kast met speelgoed. De platte versie. 3 grote lades met grote auto's, treinbaan en toet toet toet baan. Daarboven 3 platte lades met kleine auto's, houten blokken en diertjes. Daarop een trofast kastje met 6 klrine lades waarin boekjes, los speelgoed enz in zit. In een open kast en kleine garage, kralen vorm, en paar grotere auto's, ballen, puzzels en spelletjes. Verder nog een grotere garage, baby walker, gereedschap tafel en doos met duplo. Boven het keukentje met spullen, lego en tafeltje om aan te spelen. Ze hebben zo veel en de kleine trekt graag de lades allemaal leeg waardoor we blijven opruimen. De oudste is van zich zelf al heel druk en gaotisch waardoor hij met alles tegelijk wilt spelen. Hij combineert alles. Hij wilt nooit alleen boven spelen dus staat grotendeels beneden. Hoe krijg ik toch meer rust voor mij een de Kids tijdens het spelen? Misschien toch meer speelgoed in de trapkast zetten?
Ja. Hier bied ik dochter 1/3 van wat ze heeft aan. De rest staat ergens anders. Elke paar weken rouleert het. Veel overzichtelijker en ook veel minder troep in huis als ze dan de bakken omkeert Kinderen hebben helemaal niet zoveel nodig. Ik denk dat zoveel keuze ook niet gezond is.
hier staat er ook een groot deel boven. heb een kast vol met tekenspullen, spelletjes, kralen, klei en verf. dan staat er nog een keukentje met toebehoren beneden en een poppenwagen. en dan 1 bak met speelgoed. duplo OF little people OF de zoef zoef dierentuin. ik word anders gillend gek en af en toe wissel ik het peuter speelgoed nog af met dingen die boven staan. hier speelden ze met een hoop dingen gewoon niet. totdat ik het boven zette.... nu word er ineens boven mee gespeeld.
Hier hebben we ook een groot deel op een plek staan waar ze er niet zelf bij kan. Meestal geef ik een optie waar ze mee kan spelen. Dan zeg ik bijvoorbeeld: Fee wil je met de trein spelen? En meestal wil ze dat dan. Als ik vraag waar ze mee wil spelen dan zegt ze elke 5 seconden iets anders. Ook moet ze van mij opruimen als ze met iets anders wil spelen, dus als ze met de auto's heeft gespeeld en daarna wil puzzelen dan moet ze eerst de auto's opruimen dan blijft het ook overzichtelijker. En op jonge leeftijd kan je ze nog voor de gek houden. Dan berg ik een aantal treintjes op voor een maand en daarna haal ik ze tevoorschijn alsof het allemaal nieuw speelgoed is. Geweldig vindt ze dat. En speelgoed waar al een hele tijd niet meer mee gespeeld wordt breng ik meestal naar familie, vriendinnen of de kringloop.
Heel herkenbaar, heb dan ook nog eens een jongen en een meisje van 6 en 4 en nu de baby op komst. Inmiddels staat er beneden alleen nog maar een keukentje. En natuurlijk nu de box binnenkort, maar die heeft een la en daarin mag echt alleen babyspeelgoed. De rest staat in de slaapkamers van de kinderen. Het meeste in kasten inderdaad. Als ze beneden willen spelen mogen ze iets kiezen en dat mee naar beneden nemen. Willen ze wat anders, dan moeten ze eerst alles weer terug naar boven brengen (met hulp van mij), voor ze met het nieuwe speelgoed mogen spelen. Op hun eigen kamer mogen ze wel zelf weten waar ze mee spelen. Onze zoon heeft bijv een legostad, die ligt bijna door zn hele kamer. Onze dochter is vooral met dr poppen en barbies aan het spelen op haar kamer. Knutselen moeten ze altijd beneden aan tafel. Ik wil geen verf, strijkkralen of klei ed in hun kamers op de vloer. En ze hebben nu ook de leeftijd om spullen weg te doen/ te verkopen, op een rommelmarkt oid. Uiteraard samen met mij. Duurder speelgoed zet ik op marktplaats. Alle goedkopere speelgoed gaat naar de kringloop. Zo heeft mn zoon pas zn gereedschapstafel etc verkocht, daar werd hij te oud voor. Dat geld gaat deels in zn spaarpot en van het andere deel mag hij wat nieuws kopen. Tegenwoordig is dat altijd lego. Ze komen vanzelf op een leeftijd waarbij ze bepaalde interesses krijgen en dan kun je gaan ruimen. Helaas is de peuterleeftijd de leeftijd waarop ze nog heeeeel veel verschillende soorten speelgoed hebben. Biedt het inderdaad in fases aan. Dan een week alleen duplo, dan een week houten treinbaan etc.
Bekend probleem. Ook wij hebben een gedeelte van het speelgoed op de zolder achter slot en grendel liggen en wisselen het eens in de zoveel tijd. ( De tractors mogen nooit weg van onze zonen ) Daarbij hebben we zowel in de huiskamer, buiten als op de speelzolder een grote kist staan waar het speelgoed "netjes" in opgeborgen wordt. Op deze manier proberen we enigszins "rust" te creëren in huis.