Welke microscoop voor kind 10 jaar: tips?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by bunchy, Dec 27, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,677
    515
    113
    Ik zie door de bomen het bos niet..
    dochter van 10 wil een microscoop voor haar verjaardag. Hartstikke leuk. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ze er snel op uitgekeken zal zijn dus wil er niet al teveel geld aan uitgeven.. maar anderzijds weet ik ook dat een goedkope ws weer flut is..
    hebben jullie tips? Misschien een duurdere via vinted (staat er vol mee).. hopelijk kunnen jullie mij helpen

2. biseco

biseco Actief lid

Apr 5, 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Voor onze dochter hebben we toen van Ravensburger de smartscope gekocht. Die vond ze toen heel erg leuk. Is niet echt een microscoop. Maar voldeed voor haar prima

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Probeer een oude (medische) via marktplaats te scoren! Die zien er misschien wat vooroorlogs uit, maar alles wat je via Bol/speelgoedwinkel etc koopt is echt weggegooid geld. En als je er niet goed door kunt kijken is de lol er snel af.
    Daarbij behouden ze hun waarde, dus kan ook weer verkocht mocht ze er snel op uitgekeken zijn.

4. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,677
    515
    113
    ja precies!!!! Maar kan een klein meisje deze wel bedienen..? En waar moet ik op letten?

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een microscoop, goedkoop of duur, werkt eigenlijk altijd hetzelfde.
    Waar je echt op moet letten is dat hij een lamp heeft en niet, zoals je veel ziet bij kinder-microscopen, een spiegeltje die je moet richten naar het licht.
    Laat je ook niet verleiden door termen als ‘vergroot tot 100x’ oid. Want ja, ze vergroten dan misschien wel, maar de scherpte is dan zo slecht, dat je alsnog niet ziet waar je naar kijkt.
    Liever een goede microscoop waar het 100x objectief van mist, dan een slechte waar die wel op zit.
    Vind je er eentje mét 100x vergroting, maar er zit geen (emersie)olie bij, dan niet doen!

6. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,677
    515
    113
    Ok dus emersie olie en een lampje mogen niet ontbreken?

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je een 100x objectief goed wil gebruiken, dan moet daar olie bij idd. Maar dan zit je al wel in het duurdere segment. Natuurlijk zal die olie er via marktplaats niet altijd bijgeleverd worden, maar als het goed is staat het dan op de lens, dat het een olie-objectief is.

Share This Page