Mijn zoon (groep 6) kwam net (dag voor de vakantie dus) thuis met een flinke lijst Engelse woorden voor een toets voor maandag na de vakantie. Nou zijn we deze kerstvakantie gewoon lekker thuis hoor, dus komt goed. Maar aan de andere kant, ze hebben vakantie nu toch? Hoe kijken jullie hier tegen aan? We zijn ook wel eens in een schoolvakantie echt op vakantie, wintersport bijvoorbeeld. Dan zou ik dit echt minder tof vinden, dat we ook nog een toets kunnen gaan leren. Voor de middelbare school snap ik dit nog, maar hij zit in groep 6... Niet in 6 vwo Mogen kinderen niet gewoon even lekker vakantie houden?
Aankaarten bij de leraar(es). Persoonlijk vind ik dat niet normaal, een kind mag best ook vrij zijn tijdens de vakantie
Ik zou ook vragen of de toets een paar dagen later gepland kan worden. Maandag na een vakantie doen ze op het VO ook niet vaak (vaak zelfs in principe helemaal niet). Vind het zelf ook niet wenselijk, voor geen enkele leeftijd.
Ik zou de leerkracht een berichtje sturen. In de vakantie doen we geen huiswerk. Toets op maandag heb ik sowieso problemen mee. In t weekend wil ik ook niet met huiswerk bezig zijn. Dochter in 6vwo en zoon 3gt doen ook bijna nooit huiswerk in weekend of vakantie. Bij hun school is t een soort ongeschreven regel dat er geen toetsen zijn op maandag, helemaal fijn!
Bij mijn zoon op de middelbare school plannen ze alle toetsen in de week voor een vakantie zodat je niks hoeft te doen aan school in de vakantie. Nadeel is wel dat de leraren zeggen dat ze ook niks gaan nakijken de komende weken, omdat ze ook vakantie hebben. Op onze basisschool waren ze ook zo fanatiek met huiswerk, zogenaamd om te oefenen voor de middelbare… maar daar zijn ze dus eigenlijk veel relaxter bij ons.
Ik ben sowieso geen voorstander van huiswerk op de basisschool. En ik weet ook vrij zeker dat onze dochter (groep 7) ook niet zou gaan leren in de vakantie (ook niet als wij dat stimuleren). Dus ik zou er niet heel enthousiast van worden nee. En misschien ook wel een berichtje naar de leerkracht aan wagen.
Ik zou een mailtje sturen. Hier zijn ze op de basisschool de eerste week na de vakanties altijd huiswerkvrij.
Basisschool hier: geen huiswerk op maandag na de vakantie * even op somtoday kijken * Vo (havo 1) alleen vr 13 januari staat er Engelse toets gepland, voor de rest us huiswerk leeg
Hier op school ook niet ( groep 5) Vindt het al erg genoeg dat we “oefeningen” van logopedie mee hebben gekregen voor IN de vakantie...
Mijn oudste (groep 8) moet een groot werkstuk inleveren dinsdag na de vakantie. Ook heeft hij een geschiedenis toets van het hele boek die dag. Waren we ook niet zo blij mee.
Zoon moet ook in de vakantie een opdracht voor de maandag na de vakantie maken. Een opdracht die hij de week voor de vakantie af had moeten hebben (groep 6), samen met nog een heel aantal anderen die het ook niet gedaan hadden... Schijnbaar hadden ze veel langer geleden al een opdrachtvel meegekregen, met iets wat weken later af moest zijn. Maar als zoon zijn hoofd niet vast zat dan zou die nu nog op school liggen... dat vel is dus nooit thuis aangekomen. Deels terecht dat hij het in moet halen, maar wel 'gestraft' dat hij dat in de vakantie moet doen.
Persoonlijk vind ik het niet zo erg maar snap dat er ouders zijn die het vervelend vinden Hier kregen ze ook wat mee om thuis te oefenen maar het was niet verplicht maar werd wel aangeraden ( groep 6 )
Ik snap wel dat ze het in de vakantie dan in moeten halen. Dat zijn de consequenties. Daar in tegen mag er nog wel gecommuniceerd worden met het thuisfront. Zoon zit in gr 6. Hij heeft huiswerk wanneer hij het werk niet heeft gedaan op school. Toetsen krijgen we te horen via parrot. Wat ze moeten doen en wanneer. Zo kun je je kind tenminste helpen bij het plannen.
Als het om ‘inhaalwerk’ gaat, dan begrijp ik het wel. Maar hier communiceert de juf uitstekend mbt huiswerk. Je weet als ouder dus wat er van je kind verwacht wordt op dat gebied. Als schoolwerk op school niet af is, komt het ook mee naar huis. Dat wordt niet altijd gecommuniceerd, maar dat moet dan ook bv. de volgende dag of na het weekend weer worden ingeleverd, dat is makkelijker te onthouden dan een week later.
Waarom niet dan? Hier heeft oudste heel weinig huiswerk gehad op de basisschool en dat valt nu in de brugklas echt vies tegen. Dat hoor ik van meer (ouders van) oud klasgenoten van haar. Het gaat nu wat beter, maar als je gewend bent om huiswerk te maken, is volgens mij wel handig.
De oudste had vrijwel geen huiswerk op de basisschool, maar ze redt het op het VO tot nog toe ook met amper huiswerk. Ze maakt het meeste op school. Leren doet ze ook amper (helaas). De jongste (andere school) heeft meer huiswerk, ben benieuwd hoe dat straks zal gaan.
Hier ook, alleen was mijn dochter ziek toen ze het op hadden gekregen en ze heeft de opdracht en het opdrachtvel ook niet gekregen toen ze weer beter was en wist dus echt van niks. Heel vervelend vond ze dat want zij is daar wel precies in. Nu moet ze maandag na de vakantie een grote opdracht inleveren.
Nou ja, 1 toets na de vakantie is zo'n probleem niet toch? Hier ook lees-bingo's mee met lees huiswerk, dit laat ik volledig aan de mannen zelf! Zij mogen beslissen wat en wanneer ze iets doen, ik zal ze helpen herinneren....maar zelf doen...en niet doen is dus eigenlijk eigen verantwoording.