Sinds kort doen we onze dochter overdag geen luier om. Ze plast alleen niet op het toilet of potje als we haar daar op zetten. Ook al is het overduidelijk dat ze moet plassen. Meestal plast ze daarna in haar broek. Soms zegt ze dat ze moet plassen en na twee tellen op het toilet te hebben gezeten, zegt ze dat het niet lukt. We laten haar dan nog wel even zitten, maar we willen haar niet dwingen. Omdat ze te lang wacht, begint het ook pijn te doen bij haar. Eenmaal de luier om, 's avonds of bij middagslaapje, gaat ze plassen en poepen. Ik wil nu wel graag doorzetten met het zindelijk worden en niet terug naar de luier, maar ik vind het zo sneu dat ze te lang haar plas ophoudt dat het zeer doet. We benaderen haar positief en ongelukjes zijn voor ons uiteraard nooit een probleem. We hebben nu een beloningskaart opgehangen waar ze stickers op mag plakken en een cadeautje in het vooruitzicht gesteld, maar het maakt niet veel indruk. Hebben jullie nog tips?
In dar gevaal zou ik geen luiers meer doen niet overdag niet snachts. Ik merk hier ook dat als ik eenmaal onderbroek doe dan loopt dat soepeltjes maar als ik voor kdv/psz/ballet/uitgaan/slaapje luier doe wil ze die ook erg erg graag dan aan en weet ze dus dat dus ze houdt dat ook zo mogelijk in zodat ze weet dat ze luier krijgt omdar ze weet dar we weggaan bijvoorbeeld of ze naar bed gaat. Ze was paar dagen zonder ongelukjes zindelijj overdag, dan nu vakantie doet ze niets op potje, ze wil luier en wil op potje ook niet zitten. Houdt zo lang mogelijk in tot ze weet dat we weg gaan en ze luier krijg. Dus ja ik zou zelf dus geen luier meer aandoen alleen kan ik niet zo veel nu: we zijn amper in buurt van het potje en veel onderweg. En op kdv hebben ze ook geen zin daarmee bezig zijn dus ook luier..
Hier het zelfde,wat weer hier doen is zeggen dat ze mag plassen of poepen op het potje/wc en dat het niet hoeft als ze niet wil.en dat mama,papa, vriendinnetje van de peuterspeelzaal ect geen luier dragen en dus alles op de wc doen. Vandaag wilde ze dus weer graag oefenen en dat ging al een stuk beter en durfde ze te plassen op het potje en toen ze merkte dat er niks eng aan was wilde ze de luier aflaten. En stikkers plakken op de beloningskaart is natuurlijk ook leuk.
Het ophouden kan ze trouwens prima het is hier het eng vinden/niet zeker van zichzelf zijn dat bij haar in de weg staat.
Ik denk dat de plas loslaten op commando nog lastig is. Dat moet ze ook even doorhebben. Ik had dat ook met mijn oudste. Ik zette haar even op d'r pot voor de televisie, dan ontspande ze zich en kwam de plas. Zo had ze snel door hoe ze het moest loslaten.
Tip? Gauw de luier weer omdoen voor het helemaal misloopt en ze er een blaasontsteking aan overhoudt. Als ze zo echt écht niet op het potje wil, is ze er eenvoudigweg nog niet aan toe. Laat het even rusten, zeg er niets meer over en probeer het over een maand weer. Grote kans dat ze dan vrijwel meteen zindelijk is. Met dwingen bereik je helemaal niets en nu krijgt ze een negatieve associatie bij het potje. Mijn jongste had ook bij een eerdere zindelijkheidspoging helemaal geen zin om op het potje te zetten, huilen, ze maakte er een hele scene van. Paar dagen aangekeken maar goed, dan maar niet. Nu vorige maand weer een poging en huppatee binnen drie dagen volledig dagzindelijk en een week later nachtzindelijk zonder een centje pijn.
Dat kunnen we wel even proberen. Bedankt voor de tip. Ik denk dat het ook het loslaten is. @eylem, dochter heeft geen angst voor het potje. Ze is er zelfs uit haar zelf eens op gaan zitten. We dwingen ook niet, we proberen het. Als het niet lukt is het niet erg. Maar goed wil ook geen blaasontsteking voor haar. We houden het in de gaten.
Ik zou zeker die stickers loslaten, dat is een redmiddel als al het andere niet helpt, om je kind over te halen. Een kind heeft de motivatie vanuit zichzelf om zindelijk te worden; fijn geen luiers meer, een mooie onderbroek, op de po/wc net als de grote kinderen. Niet zindelijk worden voor de stickers.
Hier ook een weeek bezig geweest. en precies hetzelfde wat je dochter doet haar plasje ophouden tot middag slaapje. Omdat ze weet dat ze een luier krijgt voor t slapen nog wel een plasje doen maar de rest gwn in de luier. Dat deed ze ook na de middag slaapje hooguit 1-2 plasjes rest gwn weer in de luier (half 9 wakker - 11 uur middag dut tot 2-3. En 6 uur weer slapen) Maar uiteindelijk kreeg madame diarree en dat had ze niet door, poepen deed ze gwn in haar onderbroekje trouwens heel soms pp de wc maar door de diarree had ze t niet door. Heb 1 middag de luier omgedaan vanwege de diarree. En je raad het al! Mag weer helemaal opnieuw beginnen heb dus besloten om het even te laten rusten. Ohja ik moest haar steeds vragen of ze een plasje moest doen ze gaf t zelf niet aan.
Dit lange plas ophouden en dan in de luier alles doen, was bij mijn dochter een teken dat ze er toch nog niet helemaal aan toe was. Toen na een paar dagen proberen dus gewoon de luier weer aan gedaan. Ik wist overigens dat ze het allang kon maar zij is een meisje dat alles pas doet als ze er zelf 100% van overtuigd is dat ze het kan (dit hebben wij al ouders dus altijd eerder door ) Hier gaat het inmiddels erg goed van de ene op de andere dag kwam ze thuis uit school (Duitsland) en wilde geen luier meer aan. Toen ging het ook van een leien dakje, uiteraard nog steeds wel eens een ongelukje maar lang niet zoveel als ik verwacht had.
Hoe oud is je dochter btw? Alsnog geen 2.5 dan is aankijken of ze nog niet begrijpt miss. Het zijn maar 2 opties of je luier aan doet en stopt ermee of je luiers totaal niet aandoet en zet door. Ik raad je wel 2e aan als je dochter wel kan plas ophouden als ze weet dat ze moet plassen, dan sluitspier werkt goed en ook dus begrip ervan. Als ze bang voor potje of wc is andere verhaal. Schrijf vaste tijden waneer ze op pot moet (even kijken waneer ze wel plast ongeweer of waneer luier droog is ruime tijd)en zet haar op. Hier doe ik dat bijv met iphone of tv aan dan komt gelijk een plasje. Ik beloon niet gewoon simpel klaar en weg. Middagslaapje kan je gewoon zonder luier doen beter met luiermatje. Vond ik ook eng maar ze plaaste niet. Bij cb kan je ook altijd voor zindelijkheids advies he
Jee, wel uiteenlopend advies gekregen. Vandaag heeft mijn moeder opgepast en ze heeft rustig op het potje geplast. Eerst lukte het niet, maar daarna wel. Ze stribbelt niet tegen en ondergaat het gewoon rustig. Toen ze thuis kwam, zei ze dat ze naar de wc moest, maar ze had al in de broek geplast. Rustig mee naar boven voor een schone broek en onderbroek, dit zoekt ze zelf uit en trekt het ook zelf aan. Na eten wilde ze poepen, maar niet op het potje, dus hebben we afgesproken dat ze dat nog in de luier mag doen. @ piccolina, zoals in de titel staat, is mijn dochter bijna 3 jaar. Ik heb niet het idee dat er angst is. Ze ondergaat alles rustig. Ze is ook trots wanneer ze op de pot heeft geplast of per ongeluk heeft gepoept. We hebben het eerder geprobeerd en toen wou ze echt niet op de pot of wc, dus toen hebben we het even losgelaten. We gaan af en toe eventjes weg zonder luier aan en dat gaat ook prima. De combinatie van de beloningskaart en de plas op het potje begrijpt ze niet zo goed, maar ze vindt het wel heel leuk dat er voor haar bekende figuurtjes op de beloningskaart staan. Ach misschien laten we dat ook wel varen, maar even kijken wat werkt. Mijn eerste insteek was om het zonder stickers te doen.
Dan zou ik gewoon volhouden om zo veel mogelijk zonder luier te doen. Als ongelukje is dan prims ook als er 10 per dag, negeer dat en beloon plassen op potje. Hier voldoende klappen, juichen, en samen "dag dag" in wc roepen Ik denk dat je gauw al zelf merk als ze niet meer leuk vind of loopt niet goed of te lang ophoudt voor angst. Zoals jij beschrijft vind ik gewoon dat niet erg of zo, ze houd plas niet 10 uur vast of zo, misschien gewoon wil ze niet. En wat ikzelf vind is ongelukje beter is dan in luier plassen tijdebs zindelijkheidstraining. Hier 2e dag heeft ze ook 4.5 uur niet geplast. Maar dat bleek echt gewoon korte fase zijn omdat ze echt wist dat ze luier kreeg. Soms wil ze hier per se luier ipv broek. Dan geef ik het ook toe. Maar eigenlijk 1x toegeven weer ze dat ook alweer Maar is logisch ze was 2 jaar in luier dus het is angstig om afscheid te nemen maar moet wel en dat moet ze ook zelf begrijpen en met ongelukjes is broek helpt dat wel denk ik. Maar goed ik ben ook geen ervaren hier of zo, mijn dochter wilde opeens geen luiers dus moest even wat eraan doen maar kwam ook indd tegen en eigen wil in wel/niet luier, ophouden plas en vakantie tussendoor en niet dagen aan training kunnen besteden. Vroeger ging dat altijd soepeltjes waren kinderen al bij 2 jaar zindelijk maar nu drukke leven, betere luiers, luie moeders)
Eigenlijk gaat onze voorkeur ook uit naar doorzetten. Als we nu een luier omdoen en ze plast, dan kijkt ze naar beneden en ze snapt dan niet dat haar broek niet nat wordt. Bij het kruidvat hebben ze oefenbroekjes in de aanbieding, dus misschien schaf ik daar wat van aan voor als we even weggaan. Ongelukjes vind ze wel heel vervelend, want dat voelt raar zegt ze. Morgen gaat ze weer naar het kdv, ben benieuwd of dat nu beter gaat dan de vorige keer.
Zolang het geen frustratie oplevert zou ik ook zeker doorzetten. Grote kans dat ze gewoon de link nog moet maken. Ik gaf puur aan wat mijn ervaring is met mijn dochter. Overigens was/is zij ook absoluut niet bang voor het potje of zitten op het toilet. Maar is er wel zo een dat als het dan toch niet lukt, wil ze niet meer. Vandaar dat ik zei dat ze iets pas doet als ze 100% zeker weet dat ze het kan. Vooral lekker doorgaan en hopelijk snapt ze gauw wat de bedoeling is.
Mijn dochter was bang om het 'los te laten' op potje of WC, en hield het daarom op (om dan, als ze het echt niet kon houden, in de broek te plassen). Ik heb haar een tijdje 'op commando' in luier laten plassen. Dan liep ze in onderbroek en als ze voelde dat ze moest, mocht ze een luier aan om te plassen. Eerst 10 min, daarna 5, en op het laatst moest ze dan ook binnen 2 min plassen, want dan ging de luier weer uit. Daarna heb ik haar verplicht om, met luier aan, zittend op het potje te plassen (omdat staand in luier plassen toch anders voelt dan zittend op een potje was mijn idee). Zodra ze klaar was, ging luier weer uit. Na een tijdje zei ze opeens uit haarzelf: ik moet plassen, ik ga naar WC! En toen was het klaar ... Zij had echt even tijd en zachte (maar licht dwingende) hand nodig om kleine stapjes te nemen. Mijn belangrijkste tip is altijd: kijk goed naar je kind, en volg dan je gevoel. Wat voor het ene kind uitstekend werkt, kan voor andere moeizaam uitpakken.
Als ze zo lang op kan houden, dan zou ik zeker doorzetten. Uitleggen en misschien iets meer druk leggen? Enneuh... Wat gebeurt er als je haar smiddags eens niet laat slapen en dus geen luier om doet?
Nou het slaapje doen houd ik er nog wel even in. Zij heeft het nog nodig en wij vinden het ook wel even lekker. Gister op KDV ging prima, alleen wilde s middags een luier toen mijn vriend met haar boodschappen ging doen. Vanochtend wilde ze niet op de pot, maar het is mij wel gelukt met een beetje druk op de ketel en dat ging toen toch heel vlot en prima. Ze poept wel graag in de luier. Dus we hebben afgesproken dat ze dan een luier mag. Eigenlijk vind ik dat ook vorm van zindelijkheid.
Een sticker was hier juist een vette motivatie hoor! De eerste keer op het potje, poepte ze hem voo. Daar is ze zo van geschrokken, dat ze niet meer op het potje wilde, en zelfs het potje niet meer op haar kamer mocht staan! Na een weekje hebben we samen stickertjss gekocht, en elke keer als ze op het potje ging zitten kreeg ze een sticker. Toen zei ze uit zichzelf dat ze op de 'Ceee' wilde plassen, en kreeg ze dus bij elk plasje een sticker. Nu is ze overdag zindelijk, en gebruiken geen stickers meer! Ze houd het hier soms ook lang op, omdat ze nog even tv wil kijken, of omdat ik even niet kan helpen (broertje aan de borst) op de wc klimmen. Dan lijkt het alsof we de boot gemist hebben en weer een poosje moeten wachten. Ik vraag dan hoe erg ze het vind om in haar broek te plassen, en dan gaat ze eigenlijk meteen!