Deze week gaan we de knoop doorhakken om ons huis wel of niet te koop te zetten. We willen graag meer ruimte en zijn ons huis ontgroeid. Bovendien zijn we met die actie waarschijnlijk maandelijks veel goedkoper uit. Ik krijg een beetje de kriebels, want de huizen vliegen weg. Straks lukt het niet om een geschikte woning te vinden. Erger nog, gaan we op woning/ruimte achteruit als de huizenprijzen blijven stijgen en het niet lukt. Niks voor mij, al die onzekerheid. Maar als we wat willen, dan is dit de tijd..
Hoi, wij zitten in t zelfde schuitje. Wij hebben een nieuw huis gekocht onder voorwaarde dat ons eigen huis verkocht is. Dat heet een no risk clausule. Nu wonen wij in een dorp waar het niet heel erg hard gaat. Anders gaat een verkoper hier waarschijnlijk niet mee akkoord. Mocht er een andere geïnteresseerde komen die er zo in kan zijn wij wel de pineut. Dus hoop dat ons huis snel verkocht is, deze week komen ze voor een tweede bezichtiging.
Mijn broertje heeft vandaag ongezien de vraagprijs geboden op een appartement en dat is afgewezen . Weet niet waar je wil kopen maar veel succes dus!
Ik zou eerste een waardebepaling doen en een gesprek aangaan met je hypotheekadviseur. Dan weet je wat je kan lenen en wat je eventuele overwaarde is. Misschien heb je nu een spaarhypotheek en kan je dat bedrag ook nog gebruiken. En dan moet je mazzel hebben. Ik denk dat je veel baat hebt bij een aankoopmakelaar. Hier vliegen de huizen ook voor je neus weg. Hadden vandaag een bezichtiging bij een huis en waren nr 5, er stonden nog 6 bezichtigingen gepland voor deze week. Dat was rustig, voor de vakantie hadden ze er 30bij 1 huis. De vraagprijs bieden hoef je niet te doen, dat wordt sowieso afgewezen.
Wij zijn 3/4 jaar op zoek geweest naar een geschikt huis. Ik had al opgegeven iets te vinden, want alles vliegt echt weg qua verkoop. Maar toch hebben we iets gevonden en is ons bod geaccepteerd. Wij wonen trouwens niet eens in een overspannen regio, maar deze wijk is gewoon erg populair. Mijn tip zou zijn: laat je niet gek maken door de huidige markt.
Als je in een regio woont waar het hard gaat zou ik gewoon eerst een nieuw huis kopen en daarna pas je eigen huis verkopen. Ook zonder voorbehoud van verkoop eigen woning zou ik dat in deze tijd prima aaandurven. Mijn zusje heeft afgelopen tijd in Utrecht al twee keer 25.000 boven de vraagprijs geboden op een appartement van rond de 225.000 en is het beide keren niet geworden omdat er hogere biedingen waren...
Tips hou de makelaars in de gayen. Staat er een huis op hun site of funda gelijk bellen. En je kan niet te lang nadenken. Voelt het huis goed wacht niet op beter want dan is je huis weg of er komt niks beters. Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons huis. Binnen 6 dagen gekocht voor de vraagprijs. Ik hou alles nog steeds in de gaten maar er komt nu alleen maar bagger op. En weet van te voren wat je kan betalen.
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, 4000 boven de vraagprijs, maar daarbij wel aangegeven dat we het snel wilden weten zodat de andere bezichtigingen afgebeld zouden worden. Dat gebeurde dus ook. Nog steeds blij met ons huis, maar wel het idee dat we er toch wat teveel voor betaald hebben. Dus laat je idd niet gek maken, maar als iets goed voelt, handel er dan wel naar om te voorkomen dat je achter het net vist. (wij kwamen uit een huurwoning, en sindsdien geen vergelijkbaar huis meer gezien dus die 4000 hadden we anders ook in meervoud weggegooid aan huur, dat verzacht de pijn wat, maar als je al een koophuis hebt gaat dat niet op natuurlijk). Een aankoopmakelaar zou ik nu zeker in de hand nemen als de regio waarin je zoekt lastig is; die hebben toch meer zicht op wat er op de markt komt en kunnen ook goed adviseren qua prijs, zodat je niet teveel betaald.
Goeie tips, dank jullie. Afspraak met hypotheekadviseur staat deze week gepland. Gelukkig wonen we niet in een super populaire stad. Overbieden met enorme bedragen komt hier niet echt voor geloof ik.
Zorg dat je precies weet wat je kunt lenen. Je kunt dan een huis kopen zonder voorbehoud van financiering en dat kan voor de verkoper erg aantrekkelijk zijn. Als je duidelijke voorkeuren hebt voor woningen in een bepaalde wijk, dan kun je briefjes in de bus doen. Vrienden van ons hebben zo 3 reacties gehad van mensen die (misschien) hun huis wilden verkopen en zo uiteindelijk ook hun huidige huis kunnen kopen.
Zonder voorbehoud van financiering is inderdaad voor de koper erg aantrekkelijk, maar wat een stres voor mij (jullie als je daar voor kiest) zorg dat jullie je BKR registratie even op papier krijgen of je überhaupt wel geregistreerd staat. Wij gelukkig niet! Bij ons was het enige dingetje dat de looptijd van onze nieuwe hypotheek over gaat in onze oude hypotheek. Dus ipv een looptijd van 30 jaar is dat nu 25 jaar geworden. Geen probleem, maar wij kunnen daardoor wel minder lenen, laat ook dat even uitzoeken door je financieel adviseur vooral als je zonder voorbehoud van financiën gaat bieden. Verder lees ik dat best veel mensen eerst hun huis verkopen (wat dan super snel gaat, lees binnen een week) en dan zit je vast, heb je de haast en druk van een huis kopen. Wij doen het hier andersom, wij hebben eerst een huis gekocht en nu gaat ons appartement in de verkoop. Voelt veel veiliger. Alles gaat hier namelijk ook binnen 1 week of 2 weken weg. Kijk daar dus ook even naar! Succes!
Ik zou eerst helder krijgen wat de prijs categorie moet zijn van je nieuwe woning. Dan weet je ook of je echt meer huis kunt kopen voor je geld. Daarna zou ik een aankoopmakelaar zoeken. Die weet echt wat er behaald en geboden wordt. Als je deze makelaar ook laat verkopen voor je kun je de service gratis bedingen. Na aankoop pas verkopen: Good luck!