Waar/Hoe Naam Wijzigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ise Bo, 15 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Ik wil even advies vragen.
    Een achternaam veranderen....

Ik heb hier een site, heeft iemand hier ervaring mee?
    Of misschien een andere site waar we aan de slag kan voor
    naamsverandering?

Naamswijziging.nl - het advocatenkantoor voor wijziging van voornaam of achternaam

Het moet wel wettelijk worden geregeld, maar dacht dat het misschien zo via deze site goedkoper is dan via het gemeentehuis! Iemand ervaring?

(Het is niet voor mijzelf, ik wil immers geen achternaam wijzigen, een vriendin van mij wel en hoopt dat jullie ons even kunnen helpen!)

2. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ja ik heb mijn naam veranderd toen ik 20 was. mijn achternaam..
    Maar het is een heel gedonder. Ten eerste moet je schrijven waarom ed..
    Uiteindelijk dien je de aanvraag in en krijg je toestemming van de koningin..
    Dan past de gemeente al een hoop aan bij wettelijke instanties en zelf moet je al je verzekeringen ed op de hoogte brengen.

Al met al was ik een mooi bedragje kwijt..
    En soms loop ik er nog tegenaan. Dossier in zh bijvoorbeeld zijn nooit aan elkaar gekoppeld.. Dus moet je continu uitleg geven.

Maar voor mij was het het waard;)

3. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    'k zou zelf trouwens niet weten waarom je bemiddeling nodig hebt..
    Heb het indertijd allemaal zelf geregeld en dat is goed te doen hoor!

4. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Heb je het gewoon via de gemeente geregeld en mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was, op welke kosten kunnen we rekenen?

5. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik meen 300 - 350 gulden..
    Maar dat weet ik niet 100% zeker..
    't is al bijna 14 jaar geleden;)

6. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Oh oke en ben je daarvoor naar het gemeentehuis gegaan?

7. sill

sill Bekend lid

28 jul 2010
    621
    0
    16
    Mama in spé :)
    At Home
    #7 sill, 15 feb 2011
    Laatst bewerkt: 15 feb 2011
  8. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Ik heb ook mijn achternaam gewijzigd.

Ben naar het gemeentehuis gegaan. Moest een brief schrijven waarom? Toen moest me stiefvader ook een brief schrijven, of hij akkoord gaat en waarom het zo belangerijke is.
    Ik moest ook nog een brief hebben van een psycholoog of maatschappelijkwerker hebben.
    Ik kreeg daarna een gesprek met iemand van het gemeentehuis.
    Daarna ging alles naar de "koningin Beatrix" voor akkoord.
    Dit heb ik in +/- Juni 2004 aangevraagd en in november 2004 was het akkoord. Meende dat ik iets van 250 euro moest betalen, maar dat weet ik niet meer.

De orginele brief heb ik ingelijst, want voor mij betekend dit heel veel. De achternaam die ik had, dus van me bio vader, zegt me niks. Die vader was er niet voor me, heeft ons mishandeld, zowel geestelijk als lichamelijk. Dus ben blij dat ik sinds dien verlos ben van hem.

Met een kopie van de brief, ben ik naar sommige instanties gegaan, om mijn naam officieel te laten gebruiken. Ik gebruikte die achternaam van me (stief) vader altijd al, maar niet officieel..

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    hetzelfde traject als eyore.. alleen hoefde ik geen brief oid van een psycholoog of maatschappelijk werker.
    Wel een brief van mijn moeder dat zij toestemming gaf voor het gebruik van haar naam voortaan

10. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Ontzettend bedankt voor alle reacties!
    Bij welke redenen zouden ze bijvoorbeeld niet
    akkoord gaan voor het veranderen van een naam?
    Kunnen ze ook weigeren, terwijl het voor een persoon
    belangrijk is?

11. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    nee dan weigeren ze niet zo snel..
    stel je voor je heet de wit en wilt zo graag zwartjes heten.. kijk dan gaat het feest niet door..
    Maar met een goede reden (bijv zoals eerder door eyoor is beschreven) of wanneer je bijv poepjes heet en daar echt last van hebt.. zullen ze niet weigeren

12. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Oh oke dan zal ik dit allemaal even aan haar doorgeven! ;)

13. Ise Bo

Ise Bo Bekend lid

8 okt 2010
    885
    0
    0
    *
    Kunnen we vooraf informatie inwinnen zonder dat het iets kost?
    Ze wil nl. ook even kijken naar de voornaam, wat daarmee mogelijk is!

14. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    volgens mij heeft iemand op de vorige pagina de goede link gegeven

15. Ik heb het vorig jaar laten doen, heeft me 487 euro gekost ;) Maar ben er wel ontzeeeeettend blij mee!

Qua papieren is het ontzettend simpel. Je kunt het formulier gewoon downloaden op internet, invullen, opsturen naar het adres wat erop staat.. Dan gaat er een maand of 8 overheen (je wordt per stap op de hoogte gehouden overigens), en dan krijg je ineens een brief (als alles is goed gekeurd in ieder geval), van Justitie, gericht aan mevrouw *nieuweachternaam*! :D

16. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

interessante info. Mijn man zit er aan te denken om de naam van zijn moeder aan te nemen. Geen mannelijke nageslacht verder en de naam sterft uit. Heeft nu een ontzettend veelvoorkomende achternaam.

Maar hoe zit het dan met diploma's enz. Krijg je dan een nieuwe? En hypotheek enzo.

17. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Hier in mn omgeving is het balletje ook aan het rollen. Hier gaat het om een minderjarig iemand en dat is al ruim een jaar bezig.
    Wat ik ervan heb begrepen is dat je tegenwoordig zo'n 500 euro betaald om je achternaam te veranderen. 'Vroeger' betaalde je per letter.

Veel succes ermee!!! ;)

18. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    daarvoor heb je die officiële brief. Zo kun je altijd aantonen dat jioj de persoon bent die op dat diploma oid vermeld staat

19. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

thnx, nu hopen dat ie het doorzet. Naam van zijn moeder is echt veel mooier :D (zijn vader vindt het niet echt leuk zeg maar, van de oude stempel....)

20. Mamav2R

Mamav2R Lid

5 jan 2011
    47
    0
    0
    NULL
    Nijmegen
    Hoe zit dat met de voornaam? Weet iemand dat? Ik zit eraan te denken om de voornaam van mijn dochter te veranderen, heb nare herinneringen aan hoe de naam tot stand gekomen is. Iemand hier ervaring mee? Ik heb nog nooit gehoord namelijk dat iemand de voornaam veranderd en tot nu toe zit iedereen erover te zeuren, heel vervelend :x

Deel Deze Pagina