is een wiegje aan te raden?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ros84, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    hi dames,
    wij zijn druk bezig met de babyuitzet (jeej :)) en ik wilde graag hier peilen wat jullie vinden, of het nodig/handig/gewenst is om een wiegje aan te schaffen. Ik hoor nl regelmatig dat kindjes gelijk in hun eigen ledikantje slapen ipv in een wiegje bij de ouders, de eerste weken. Gebruiken jullie (straks) een wieg en waarom wel/niet? Gebruik je de wieg dan ook bv. in de woonkamer overdag of staat hij gewoon in de slaapkamer?
    alvast bedankt voor jullie reactie!

2. grietje84

grietje84 Actief lid

17 jan 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Onze kleine heeft 2 nachten bij ons op de kamer geslapen en daarna naar haar eigen kamer. Reden hiervan was dat ik bij elk zuchtje op piepje wakker was en nooit meer sliep. Op haar eigen kamer, met de deur open ging het prima. Wieg heb ik boven en beneden nooit gehad. Ik gebruikte de kinderwagenbak. Hier ligt een goed matras in en zo kon ik haar ook makkelijker meenemen. Als ik even naar de winkel moest en ze sliep toevallig, even een dekentje over en mee naar buiten. Onze kleine heeft ook veel buiten geslapen in de kinderwagen. Ik zie dat jouw kleintje ook in de zomer geboren wordt. Kunnen ze heerlijk buiten slapen!

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Wij hebben nooit een wieg gehad en ook voor deze beeb zullen we er geen kopen. Het is dus niet onmisbaar.
    Lucas heeft 2-3 nachten in de wagenbak van de kinderwagen gelegen op onze kamer en daarna ging hij in het ledikantje in zijn eigen kamertje (ondanks de borstvoeding). Ik kon gewoonweg niet slapen met een baby op de kamer (nog steeds niet overigens...)

Daarnaast is ons ledikant een echt familiestuk, dus vond ik het heel bijzonder om hem daar meteen in te leggen. Ook voor deze baby hopen we dat het weer net zo kan.

Niet gehad en niet gemist dus! Maar ik kan je al wel voorspellen dat de meningen hierover heeeel erg verdeeld zullen zijn :D

Succes met je keus!

4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    We hebben er wel een gehad. En moet eerlijk bekennen dat het niet nodig is maar dat het met een prematuur geboren kindje wel zo fijn is geweest dat hummel hier niet helemaal hopeloos verloren in zijn grote ledikant lag. Verder sliepen we de eerste vier maanden op een kamer en of dat in een wiegje of ledikant is maakt natuurlijk helemaal niks uit.

Ik denk dat vaak persoonlijk is. Weet niet of ik er speciaal een gekocht zou hebben we hadden die van ons te leen.

5. Blauw78

Blauw78 Actief lid

30 apr 2009
    254
    0
    0
    Noord-Holland
    Hebben er wel eentje, een hangwieg van Kindekeklein. Het leek me handig dat ik haar dan eerst naast mijn bed kon hangen en daarna op haar eigen kamertje. Ledikantje past niet.

In praktijk hangt ze nog alijd naast mijn bed :D. Zalig in haar hangwieg, het schommelt heerlijk (ben stiekem jaloers) Maar meteen in ledikant gaat natuurlijk ook.

6. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik lees even mee, want ben nog aan het twijfelen. Bij ons zit de babykamer namelijk gelijk naast onze slaapkamer en ook nog eens naast de woonkamer. Dus eigenlijk vind ik het niet nodig en vind ik het prettiger dat ze gelijk lekker in haar eigen kamertje kan. Aan de andere kant twijfel ik nog een beetje, weet ook niet waarom :D &anders heb ik babypark om de hoek &is er altijd nog internet, dus dan kan ik altijd nog een wiegje bestellen. Denk dat ik het zo doe :D

7. fafje

fafje Niet meer actief

hier heeft zoontje bij ons op de kamer geslapen t/m 4,5/5 mnd maar in zn bugaboo wagenbak...
    Gaf/geef bv en dat was ehct perfect...sowieso vond ik het heel fijn hem zo dichtbij me te hebben bij elke kik kon ik gelijk spieken...vanaf 3 mnd ofzo sliep hij wel overdag in zn eigen kamer in het ledikant...dus was er wel goe dana gewend!

ik wil bij een volgend kindje heeel graag een wiegje...wil max tot 6 mnd bij ons laten slapen..
    Maar ik dnek dat ik wel voor een 2e hand ga...desnoods alleen niuew matrasje ofzo

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    De eerste hebben we direct in haar ledikant gedaan na de geboorte, maar daar lag ze toch wel erg verdwaald in. Nou ja, toen hadden we ook een grote slaapkamer, waar dat ledikant makkelijk bij kon.
    Daarna zijn we verhuisd en hadden we een kleinere slaapkamer, toen hebben we een hangwiegje gekocht van Kindekeklein en daar heeft ons zoontje de eerste 7 maanden in geslapen. Heerlijk knus lag hij daar te wiebelen en te wiegen, had hem achteraf graag al voor de eerste gehad.

9. koala28

koala28 Niet meer actief

Hier wel een wiegje maar vooral omdat het een familiewiegje is (wiegje is aangeschaft voor mijn geboorte en zo de familie doorgegaan). Ik weet niet of we er één gekocht hadden als we de familiewieg niet hadden.
    Al vind ik het wel erg makkelijk dat de kleine bij ons op de kamer slaapt i.c.m. borstvoeding.

10. Daphne B

Daphne B Bekend lid

26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Ik vond het wel fijn hoor, ik kon me niet voorstellen dat ik dat minimensje al in zo'n reusachtig ledikant moest leggen en wilde hem al helemaal niet op een andere kamer. Zelfs toen hij voor z'n eigen veiligheid uit de wieg moest naar de andere kamer (ledikant past niet op onze slaapkamer) vond ik dat geen prettig gevoel. Gelukkig ging het zonder een enkel probleem.

Zoonlief heeft in een hangwiegje geslapen en voor de kleine meid staat nu een co-sleeper/aanschuifbedje klaar. Dat is met de borstvoeding nóg makkelijker.:)

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier een famwiegje (zoon is de derde generatie die er in ligt). Vind het heel fijn dat we er eentje hebben, is niet zo groot naast je eigen bed en hij ligt er niet zo verloren in (toch wat beschut). Maar het kan ook prima zonder :)

12. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Wij vonden het in eerste instantie helemaal niet nodig, het was de bedoeling dat Milan vanaf dag 1 in zijn ledikantje op zijn eigen kamertje zou slapen.
    Maar hoe meer ik erover na ging denken tijdens de zwangerschap, hoe meer het tegen de natuur inging voor mijn gevoel om hem een kamer verderop te laten slapen.
    Vond dat ik hem, na 9 maanden zo dicht bij mama, niet zomaar zo ver weg van me kon laten.

Dus eindelijk hebben we toch een wiegje geleend van vrienden en op onze slaapkamer neergezet.
    Eigenlijk wilde ik een co-sleeper maar die vonden we toch wel héél erg prijzig.
    Het wiegje wat we nu hebben past nét niet naast ons bed en dat vind ik heel jammer.

Maar, Milan slaapt zo dicht mogelijk bij ons, en voel me daar stukken beter bij dan dat hij nu al in zijn ledikantje zou slapen.
    Vind het wel gezellig, was wel een beetje bang dat ik van ieder kikje rechtop in bed zou zitten, maar dat valt gelukkig mee.

Afijn om een lang verhaal kort te maken; Ik raad het wel aan, ook omdat het wel makkelijk is met de BV. :)

13. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    IK denk dat dat heel persoonlijk is, het is maar net wat je zelf fijn vind.

Onze dochter heeft 6 maanden in haar hangwiegje bij ons op de kamer geslapen en dat gaat met deze frummel ook weer gebeuren.

Wij werden niet wakker van alle zuchtjes/ piepjes, maar konden daar juist samen helemaal bij wegzwijmelen.

En met de nachtvoedingen was het wel handig, hoewel ze met een paar weken al doorsliep.

Overstap naar ledikant was ook geen probleem!

14. fafje

fafje Niet meer actief

ik sliep zelfs beter en relaxter...ik heb het ook geprobeerd toen hij 3mnd was..heb hels geslapen...en hij ook...!
    daarna met 4,5/5 mnd weer geprobeerd en vooral ik moest erg wennen en sliep onrustig...maarja hij slaapt al heel lang ehct door...dus nu is het heeelrijk en ook nu wordt ik heel alert wakker..

(scheelt vind ik ook, dat een hele jonge baby nog ehct huilt wanneer t wakker wordt>zo zielig haha...maar wat ouder gaat het eerst brabbelen of btj klagen...dan schrik je ook nie zo)

15. Felicee

Felicee Bekend lid

8 okt 2010
    956
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter heeft ook ongeveer 9 maanden bij ons op de kamer in haar wiegje geslapen. Erg handig met borstvoeding vonden wij en we werden ook niet wakker van geluidjes. Daarna heeft ze op haar eigen kamer in het wiegje geslapen.

Deze baby gaat ook weer in het wiegje bij ons op de kamer. Het ledikantje staat deze keer wel klaar op de babykamer dus weet niet oh hij of zij nog in het wiegje slaapt als het naar de eigen kamer gaat.

We hebben overigens het wiegje nooit beneden gehad. Altijd in onze of de eigen slaapkamer (lag eraan waar de zon was ivm geel zien).

16. Gravid

Gravid Niet meer actief

Had bij mn eerste een wiegje op onze slaapkamer.. maar daar sliep dochterlief totaal niet in, dus na 2 nachten is ze naar dr eigen kamertje verhuisd, in dr eigen ledikantje, en daar sliep ze gelijk goed!
    Dus met dat in het achterhoofd, komt er nu geen wieg op onze kamer, en slaapt Uk straks gewoon vanaf dag 1 in zn eigen bedje op zn eigen kamertje.

17. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Tja, alleen al ter preventie van wiegedood wordt geadviseerd om je kind de eerste 6 maanden niet alleen in een ruimte te laten slapen. Ik vind het zo gek dat zoveel mensen wél naar het rugslaapadvies luisteren maar niet naar dat advies...

wij zijn ook begonnen met een hangwieg met de bedoeling hem daarna in zijn kamer in zijn ledikant te laten slapen. Hij was echter met 4-5 maanden al uit de hangwieg gegroeid en toen hebben we een co-sleeper gemaakt van zijn ledikant en daar slaapt hij nu nog in. (of lekker dicht tegen mij met z'n beentjes over mij geslagen)
    In mijn ogen de héérlijkste, veiligste en meest natuurlijke manier om te slapen! :)

18. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik had me dit ook al afgevraagd; las zoveel over wiegjes op de ouder-slaapkamer.
    Maar ik wist al gelijk: "dat gaat 'm niet worden"
    Eerlijk gezegd zie ik het nut er niet zo van in, daarnaast ben ik een vrij lichte slaper...

19. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Jesse heeft een maand bij ons op de kamer in een wiegje geslapen. Toen werd de wieg aan de kleine kant (Jesse is een flinke vent) en hebben we hem in zijn eigen kamertje in zijn ledikant gelegd (ledikant past niet op onze kamer). Zijn kamer is naast de onze en de muren zijn zo dun dat we hem bijna kunnen horen ademen.
    Wanneer we nog weer een kindje mogen krijgen komt deze ook eerst weer in het wiegje bij ons op de kamer.

20. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Wij hebben een familie wieg maar die staat beneden iPv de box
    En boven gewoon een ledikant en voor de eerst nachten naast ons bed gebreuken e de wagen bak

Deel Deze Pagina