Ik las net een topic over autostoelen, maar wat is in vredesnaam het verschil tussen family-fix en iso-fix. Wij hebben onze dochter nu nog in de maxicosi zitten, maar willen binnenkort wel een autostoel aanschaffen. Nou zag ik op de bekleding van onze auto nopjes zitten met een plaatje van een baby in een autostoel. Is dit een iso-fix systeem? Snap helemaal niks meer van al die autostoelen....
ISOFIX Informatie | Maxi-Cosi geeft informatie over ISOFIX Isofix is een systeem waar je makkelijk de maxicosie of autostoel in klikt. Zo heb je geen gordels meer nodig. Het lipje wat in je auto zit, geeft aan dat je zo'n systeem in jouw auto kunt plaatsen (oude auto's hebben dit meestal niet) Indien je dit wilt heb je dus het systeem zelf nog nodig maar is best prijzig in aanschaf. Het gemak zit hem dan ook in de maxicosieperiode omdat je die nogal vaak erin en eruit tilt. Een autostoel blijft als het goed is meestal in de auto. Dus puur voor de autostoel zou ik zelf geen isofix meer aanschaffen maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Als je metalen haken ziet tussen de zitting van je achterbank, en de leuning, dan heb je isofix. Je ziet ze soms niet meteen, als je even met de hand ertussen voelt, dan moet je ze kunnen voelen zitten. In onze auto's hangt er een labeltje aan de bekleding met "isofix" erop. Familyfix is een base van het merk Maxi Cosi. Deze base klik je vast in de auto op de metalen haken. Op deze base kan je dan een groep O stoel (cabriofix of Pebble) vastklikken, of een groep 1 stoel (Pearl) De familyfix zou ik niet meer kopen, aangezien je kindje al bijna uit de groep 0 stoel gegroeid is. Je hebt ook groep 1 stoelen die je rechtstreeks op je isofix vastklikt.
Als je de isofix beugels in je auto hebt zitten vind ik een autostoel van 9-18 of 9-25 kilo met isofix wel een heel groot voordeel hoor. Het blijkt namelijk dat 3/4 van de kinderen niet juist in de autostoel zit. Of de autostoel zit niet goed genoeg geïnstalleerd, of het is geen passende stoel voor de leeftijd/gewicht van je kindje of de gordels zitten niet goed om je kindje. Als je 1 van deze factoren weg kan nemen door een autostoel die iedereen goed kan installeren, dan zou ik dat zeker doen! En je kan hem ook voor de zitverhoger gebruiken later, die moet namelijk anders altijd in de gordels als er geen kind in zit, de lege stoel zou anders bij een ongeluk namelijk door de auto vliegen.