Vraag over donor sperma

Discussie in 'Donorschap' gestart door Yasemin19, 28 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasemin19

    Yasemin19 Niet meer actief

    Goedenavond iedereen,
    Ik hoop dat ik mijn bericht in het juiste onderdeel plaats.

    Na jarenlang nadenken heb ik definitief te keus gemaakt om alleen voor een kindje te gaan.
    Ik heb me aangemeld bij Nij Geertgen en heb 13 Maart een intake gesprek.
    Ik heb al contact gehad met mijn zorgverzekering en IUI, KID en IVF worden vergoed.
    Ik heb degene die ik aan de telefoon had van de verzekering (VGZ) ook gevraagd hoe het zat mbt vergoeding van donor sperma. Hij zei dat hij dacht dat dat ook vergoed wordt omdat de gehele behandeling wordt vergoed. Maar nu lees ik op veel sites dat donor sperma niet door de basisverzekering wordt vergoed.
    Heeft iemand hier misschien ervaring mee hoe dit precies zit?

    Alvast superbedankt voor jullie reacties!
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ligt er volgens mij aan hoe je dit gaat doen..
    Bij geertgen heb je een paar opties.
    -Donor zaad van eigen donor wat voor jezelf gebruikt wordt. (Van kennis, vriend,zelf donor op internet gevonden).
    Dan komen er nog onderzoeks en opslagkosten enz bij
    - een kennis of familielid doneert voor een andere vrouw op de wachtlijst en jij krijgt sperma van een andere donor uit hun bestand.
    - sperma uit hun sperma bank.
    - of een soort ruiling, dan geef jij eitjes aan hun en dan "krijg" je sperma van hun.

    Er staat een prijslijst op hun site met alle onkosten die niet vergoed worden.

    Ik moest bij andere kliniek iets van 800 euro betalen voor 3 of 4 rietjes sperma.
     
  3. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Klopt, het wordt niet vergoed.
    Hier ook iui met donorsperma bij Nijgeertgen gehad.

    Bij de eerste afspraak gaan ze je alles uitleggen. Hoe hoog de kosten worden, ligt vooral aan je eigen keuzeD en hoeveel invloed je wil hebben. Er verandert veel gedurende de tijd, dus het kan zijn dat het nu anders zit. Een jaar geleden hadden wij de volgende opties:
    - bekende donor: alleen kosten voor opslag (zo'n€150 pj geloof ik)
    - via Duitse bank: dan kiezen zij uit, alleen op basis van uiterlijk. Kosten weet ik niet meer, goedkoper dan Deense optie.
    - via Denemarken: spermabanken esb of cryos.
    Kosten daar zijn afhankelijk van kwaliteit, basis of uitgebreid profiel, etc.

    Wij hadden de duurste optie en waren €550 per rietje (=1poging) kwijt. Daar komen nog wat kosten bij. We hebben een zoon (na 3×iui) en nog 9 rietjes in opslag in NL en hebben nu zo'n kleine €7500 uitgegeven. En dan is het mazzel hebben dat de behandelingen vergoed worden!
     
  4. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Ze hebben inderdaad ook zelf een spermabank en ruilsysteem, maar dat was vorig jaar nauwelijks een optie, omdat het nog niet zo liep. Wellicht nu beter.
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Donorzaad wordt inderdaad niet vergoed, helaas. Wij gaan zelf voor Denemarken, omdat je daar hele uitgebreide profielen enz krijgt. Is later fijn voor als ons kindje ooit vragen krijgt.
     
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier ook een kindje gekregen middels donor zaad. Idd niet vergoed.
    Wij gingen naar Arnhem en betaalden 150 euro per rietje. De eerste jaren 100 euro per rietje, maar na 3 jaar ging de prijs omhoog.
     
  7. Flexi

    Flexi Actief lid

    12 apr 2016
    302
    294
    63
    Vrouw
    Wij zijn naar het ziekenhuis geweest (wachtlijst) en hebben daar uiteindelijk gebruik gemaakt van de donorbank. We betaalden alleen de rietjes à €160,- per keer.
     
  8. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    VGZ vergoedt zeker weten geen donorzaad.
     

Deel Deze Pagina