Zijn er dingen die ik kan doen/laten om mijn productie op te krikken ? Kruiden medicatie massage ed Naast het regelmatig kolven dan? Kleine uk is nu 3 weekjes en ik droog op Heb nog wel n toeschiet reflex maar als ik dan ga kolven kom ik op 45 cc uit van beide borsten samen. M'n linker borst geeft het meeste waar door ik dus wel op de 40 cc kom, M'n rechter borst is nog geen bodempje hoog uit 5cc. Wil zo graag meer bv geven om dat t beter is voor hem maar word er zo moedeloos van . En het lijkt ook wel als of er niet genoeg voedingswaarde in zit. Als ik na de hele dag kolven op de 90 cc bv zit en het aan hem geef, heeft kleine man nog steeds honger na de fles en dat is met fv niet zo.
Ik kolf om dat de bv niet wilde komen na de bevalling En om dat ik anders geen zicht heb op de hoeveelheid die hij binnen krijgt. Hij zat na 3 dagen al op de 8% gewichts verlies en ben op dag 2 begonnen met fles voeding en daar naast gaan kolven om t toch op gang te houden. Op n goeie dag kolf ik om de 3 uur na zijn voeding Maar dat schiet er wel eens bij in door visite of weg van huis zijn Smorgens leg ik m aan en savonds na de laatste fles (dan slaapt i makkelijker) Ik heb een dubbele medela kolf van de thuiszorg geleend en heb een nubby hand kolf
Ach meid...Een verhaal van slechte begeleiding en weinig kennis als ik het zo lees..Wat erg! Op deze manier heeft jouw borstvoeding heel weinig kans van slagen. Om te beginnen, gewichtsverlies na de geboorte is normaal. Helaas wordt er door kraamhulp soms nogal paniekerig gereageerd. Hop meteen de fles er in, in plaats van investeren in goede begeleiding. Want waarom is er geen lactatiekundige langsgekomen als je tegen dit soort problemen aan bent gelopen? Na 2 dagen al met flesvoeding beginnen....Er is niets mis met bijvoeding geven als de boel wat langzaam op gang komt, maar het is de bedoeling dat je dit gewoon weer zsm afbouwt (als je borstvoeding wil geven). Ik denk (maar begrijp me niet verkeerd, ik snap je beslissing) dat je te snel van het ene uiterste naar het ander uiterste bent gegaan. Van aan de borst naar volledig kolven. Een pasgeboren baby heeft per dag ongeveer 8-12 voedingen. Omdat hij nu niet live bij je drinkt, zal je deze momenten ook moeten aanhouden om te kolven. Dus, minimaal om de 3 uur. Doe je dat niet....borstvoeding is een vraag/aanbod verhaal. Daarom drinkt je baby die eerste periode ook zo vaak. De fabriek moet aan de slag! Wat de kolf er uit krijgt , is ook nog eens veel minder dan wat baby voor elkaar krijgt. De dubbelzijdige kolf die je gehuurd hebt, is de beste die er is. Ik begrijp dat je nu de handkolf gebruikt? Zo ja, die doet niets maar dan ook helemaal niets voor jouw productie! Op dit moment zijn er 3 richtingen die je kan kiezen. Je kan besluiten om te stoppen, en over te stappen op kunstvoeding Je kan besluiten om te blijven kolven. Kolven is intensief. Maar met de juiste kolf en weten hoe je het aanpakt, kan het natuurlijk. Dit betekend dat je nu met de dubbelzijdige kolf heel hard er aan moet gaan trekken. Minimaal om de 3 uur, ook s'nachts. Wellicht een paar dagen powerkolven, om nog een extra boost te geven. En na de kolfbeurt, nog even met de hand nakolven. Maar waarom ga je er niet voor om je kindje gewoon lekker live aan de borst te krijgen? Hij kan jouw productie weer op gang krijgen. Dat gaat zeker lukken.Is er een reden dat je hem maar 2 keer per dag aanlegt? Kijk, het is uiteindelijk eenvoudig. Elke kik die hij geeft, leg je hem aan, waarna je hem een flesje geeft. Dan zelf nakolven. Je productie zal omhoog gaan. Tot je op een gegeven moment de stap gaat zetten naar een flesje weglaten, en naar volledige borstvoeding. Jeetje, zo'n verhaal, het is zo jammer maar je hoort/leest het zo vaak. En dan stopt mama omdat ze denkt dat ze niet "genoeg" had. Zo komen ook die verhalen in de wereld: "ik had niet genoeg melk!". Natuurlijk heb jij genoeg, maar niet genoeg melk hebben komt eigenlijk bijna altijd door een anti-bv aanpak. En dan komt de boel gewoon niet goed op gang. Maar gelukkig, met wat inzet en kennis krijg je je zoon wel aan de borst hoor! Op de een of andere manier is het voor veel moeders soms een grote stap, maar ik zou je aanraden om een lactatiekundige langs te laten komen. Die kan je helpen met aanleggen, kijken of alles goed gaat, en een plan van aanpak maken. Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen En tenslotte..borstvoeding geven is vertrouwen op je lijf, en de samenwerking met je kindje. Als je dat kan, gaat het zeker lukken!
Aanleggen smorgens is voor mij om de druk er af te halen en hem gewoon heerlijk bij me te hebben en de avond om hem lekker te laten slapen. Het duurde echt n week voor ik 10cc gekolfd kreeg. De keuze voor fv is absoluut niet de keuze geweest van de kraam hulp zij wilde nog even wachten maar ik merkte aan Dean dat hij honger had en bleef hebben na de borst en hij viel te veel af en hapte slecht aan. Dat doet i nu overigens super goed en hij drinkt ook goed leeg. En ze heeft me enorm goed geholpen en gestimuleerd om te gaan kolven zo dat t opgang blijft Ik heb echt een super hulp gehad voor mijn ventje en voor mijzelf De hand kolf heb ik gebruikt voor ik de elektrische kolf kreeg en dat is echt n super ding Ik wil absoluut niet stoppen met de borstvoeding en er voor gaan Wat is power kolven?
Maar dan nogmaals de vraag, waarom leg je hem niet aan als hij honger heeft? En wat betreft de handkolf, dat kunnen inderdaad hele fijne kolven zijn, maar ze zijn niet geschikt om een productie om gang te krijgen. Zoals mijn vriend altijd zei: is het weer tijd voor de campina machine? Want hier heb ik gekolfd bij oudste dochter. 4 weken, toen was ze volledig aan de borst. Dat hij goed aanhapt, is super. Des te makkelijker zal het zijn om jouw borsten goed te stimuleren Leuke naam trouwens, stond ook op mijn lijst maar vriend gaf veto
De hand kolf gebruik ik niet meer sinds ik de elektrische kolf heb hoor Ik leg m niet aan om dat ik dan geen zicht heb op hoe veel hij binnen krijgt en dus met de fv niet over voed of te weinig geef Vol uit heet hij (schrik niet ) Dylan Thomas Jim Morrison Roepnaam Dean
Kijk en dat is nu juist de enige manier om hem aan de borst te krijgen...De balans langzaam laten.switchen naar live voeden! De cc's loslaten, en, zoals ik al zei, vertrouwen op het feit dat jij je kindje kan voeden. Dus aanleggen, flesje na, nakolven. Klinkt intensief, is het ook. Maar als hij het goed doet aan de borst, gaat het vast sneller dan je zou denken. Hoe weet je dat hij genoeg drinkt? 2 zaken:goede plasluiers en af en toe wegen op het cb
Heb m sinds gister 11 uur iedere voeding eerst aangelegd en hij drinkt dan goed Hoor hem slikken maar daar na drinkt i toch de hele 120cc op uit de fles
oei lastig hoor, ik zou een lk gaan zoeken om hem fulltime aan de borst te krijgen. daarbij is een fles van 120cc voor een kindje van 3 weken, echt heeeeeel veel. Ik zou sowieso kleinere flesjes gaan aanbieden, na de borst en dan maar vaker (want 8-12x per dag is normaler)
Heb net weer gekolfd uit rechts kwamen 2 druppels en links misschien 5 cc Ik zie t nu toch echt niet meer zitten hoor doe zo m'n best maar t gaat niet zo als ik wil En die 120 cc heeft i echt nodig anders blijft i huilerig tot aan z'n volgende voeding en slaapt i niet tot weinig
Heb je gekolfd na de live voeding? Dan kan het zijn dat je borsten nog niet veel nieuwe melk hadden. De beste manier om je productie op te voeren en hem aan de borst te krijgen (als je dat nog wilt natuurlijk, want het kan echt!) is inderdaad hem op verzoek live te voeden en dan even 10 minuutjes dubbelzijdig elektrisch na te kolven. Voelen je borsten na een voeding leger aan dan ervoor? Je hoort hem slikken zeg je, hoor je dit vaak of soms? Een lactatiedeskundige zou enorm kunnen helpen in jouw geval. Sommige kraamverzorgsters zijn super als het om borstvoeding gaat, maar de specifieke vakkennis van een lactatiedeskundige kan soms echt zo'n uitkomst zijn! Kun je geen lactatiedeskundige betalen, bel dan in ieder geval eens met la leche league. Heel veel succes! Ik heb ook een moeilijke start gehad (13% afgevallen in de eerste 24 uur, ik zelf volledig uitgeput na 3 nachten niet slapen wegens bevalling, baby paar dagen lang part time aan kv), en het is hier binnen een paar weken volledig goed gekomen. En ik voed nog steeds, naar tevredenheid van mezelf en mijn dochter. Heb moed!
Nee was voor de voeding 3 uur later En slikken doet i links niet hoorbaar en daar stopt i met zuigen na zon 3 min En rechts maar n paar x maar daar hangt i wel lang aan soms wel 20 min. En m'n bosrsten zijn net zo zacht/slap voor n voeding als na de voeding misschien iets meer maar niet echt super verschillend Toen ik nog 90 cc kon kolven in 2x waren ze n stuk meer gespannen Vorige week lekte ik nog flink aan de linker kant maar nu eigenlijk ook niet meer
Als je borstvoeding geeft, en het loopt in het begin niet, maar je wil er wel verder mee, dan zal je het korte termijn denken los moeten laten. Er is geen snelle oplossing. Een wondermiddel waardoor je productie in een paar dagen opeens weer sky high is. Je zal tijd moeten investeren om de afgelopen periode te herstellen. Begin met 1 week bij elke voeding aanleggen, en nakolven met de Medela. Je schrijft in je andere topic dat hij vooral s'avonds verdrietig is en dat je hem dan een grotere fles geeft,. Dit is nu juist het moment dat je hem aan de borst moet nemen. Hij wil clusteren. DE manier om je productie te verhogen. Met kolven is dit ook moeilijk na te bootsen. En inderdaad, neem contact op met een lactatiekundige. Het gevoel er niet alleen voor te staan, heeft mij toendertijd al zo geholpen! Maar vooral krijg ik het idee, dat je het wel wil, maar wellicht ook niet over de kennis beschikt mbt hoe borstvoeding werkt? Want de manier waarop je het nu aanpakt, geeft een gegarandeerde uitkomst, het einde van je productie. Dus dan is hulp echt noodzakelijk. Je hoeft niet te stoppen met borstvoeding. Het zal wel even wat inspanning eisen. Maar het is geen voldongen feit. Er is absoluut nog iets aan te doen. Maar dat is jouw keuze. Kan je die investering toch niet opbrengen, dan niet. Met kunstvoeding worden ze ook groot.
Ik heb de indruk dat je kleintje de melk niet effectief uit je borsten krijgt. Het weinige slikken, de onrust en schijnbare grote honger na de voeding, de teruglopende kolfopbrengst en het feit dat je geen verschil voelt tussen je borsten voor de voeding en je borsten na de voeding maken dat ik dat gevoel heb. Inderdaad gaat in zo'n geval op den duur je productie sterk achteruit omdat je borsten niet (voldoende) geleegd worden. Dit betekent niet dat het einde verhaal is, maar wel dat je hulp nodig hebt. Hier is de contactpagina van la Leche League: https://www.lalecheleague.nl/contact Als je hun belt, kun je ze een beeld geven van je situatie en dan kunnen ze je of direct verder helpen, of doorverwijzen naar instanties die dat kunnen. La Leche League is gratis. Succes!
Kan hun pas met 8 uur weer bellen en in de avond is hij wat onrustiger dan overdag dus ik bel morgen naar ze En ik blijf gewoon aanleggen en hij sabbelt ook gretig maar schrok n beetje van de 2 druppels met kolven dat gaf mij echt het gevoel dat ik opdroog en het niet goed doe en dat maakt me onzeker en verdrietig En idd met fv worden ze ook groot maar dat was niet wat ik voor ogen had tijdens m'n zs En idd hij heeft echt nog gewoon veel honger na dat hij bij mij heeft gedronken maar dat had hij ook als ik een volle fles bv had dan kwam i ook veel eerder dan met de zelfde hoeveelheid aan fv dus dat gaf mij ook het gevoel dat ik niet genoeg voedingswaarde heb in m'n melk
Bv is veel lichter verteerbaar dan fv, dus dat hij eerder voor een voeding komt op eenzelfde hoeveelheid bv is heel normaal hoor! Dat zegt niks over de voedingswaarde van je melk
Als ik je reacties zo lees, komt het op mij over alsof je erg onzeker bent over de borstvoeding. Ik denk dat de adviezen die je gekregen hebt de beste zijn die je kunt krijgen! (van niet-deskundigen dan, want een lactatiekundige weet nóg meer dan de dames hier) Als je zoontje maar een paar druppels melk uit jouw borsten krijgt, maar wel steeds weer aangelegd wordt, is dat voor je borsten een teken dat er meer nodig is. Dus wordt er (na een tijdje) meer aangemaakt. In het begin zal hij niet veel binnenkrijgen en zijn flesje daarna nog helemaal leegdrinken, maar langzaamaan komt er steeds meer uit en zal hij steeds wat minder uit de fles drinken. Heel veel succes, ik hoop dat het je gaat lukken!