Verlatingsangst?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door GDuif, 17 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Onze dochter van ruim 2,5 is al wekenlang niet in goede doen. Ze slaapt soms onrustig in, dan moet de deur open blijven of ik bij haar blijven. Niet gek voor een peuter, maar voor ons totaal nieuw. Ze sliep altijd als een roosje. Soms wordt ze nu snachts huilend wakker etc etc.

Eigenlijk begonnen toen ze naar de opvang ging, weer voor het eerst sinds ruim een jaar. Ze gaat 1 dag in de week.

Omdat ze savonds slecht in slaap komt, dachten we: we korten haar middagslaapje in. Ze sliep meestal 1,5- 2 uur en nu nog 5 kwartier.

Inslapen gaat beter nu.

Wat ook opvalt: ze vraagt steeds wat we morgen, of na het slapen, of na het eten gaan doen. Ik denk dat ze wil horen dat ik bij haar blijf. Voor de zomer heb ik lang in de ziektewet gezeten en was ik daardoor heel veel bij haar. Herkent iemand deze vragen?

Vandaag op de opvang is ze de hele dag verdrietig geweest. Slecht gegeten, wel vanochtend uur geslapen omdat ze zo moe was. Misschien putten we haar wel uit omdat we haar nu smiddags wakker maken.

We weten het niet. Thuis was ze vanavond weer supervrolijk en ook gewoon goed gegeten.

Ook opvallend: normaal is ze dol op haar step en loopfiets met boodschappen doen. Laatste weken wil ze vooral in de kinderwagen zitten of gedragen worden.

Thuis overdag is er weinig aan de hand, gewoon actief en vrolijk. Veel dansen en springen.
    Een beetje een hak op de tak verhaal, maar herkent iemand dit? Is dit verlatingsangst?

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Kan verlatingsangst zijn. Maar ook oververmoeidheid. Dag opvang zijn extra prikkels, mss heeft ze nu de eerste tijd meer slaap nodig.
    Overprikkeling en onvoldoende rust icm verlatingsangst?

Hier zoontje van Sept 2017. Die slaapt ineens ook weer langer overdag, zegt soms bang te zijn. Als ik dan zeg dat we goed op hem passen en hij veilig is dan is het vaak goed.

3. Adrianna

Adrianna Actief lid

31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft die fase ook.
    Soms kroop hij bij ons in bed in de nacht, soms wilde hij een kusje of knuffel.
    Hij is ook erg veel gaan dromen merkte ik en dat is ook angstig voor zo’n kleintje omdat ze het verschil tussen dromen en realiteit nog niet weten.
    We hebben een little company nachtlampje. Die kan mee naar bed en als hij wakker wordt kan hij die zelf aan doen zodat hij even wat licht om zich heen heeft...dit lijkt te helpen.
    Het lampje gaat na 15 minuten zelf uit, maar vaak doet hij hem al eerder uit om weer te gaan slapen.
    Wat ook helpt is de dag doornemen een paar keer op een dag... wat hij gedaan heeft, gegeten heeft en of hij het leuk heeft gehad.
    Soms zegt hij dat hij bang is voor de hyena (hij denkt dat er bij ons achter een hyena is) en die geven we dan samen eten en zwaaien hyena uit, want die gaat weer terug naar huis enz enz
    Ik probeer er dus achter te komen wat hem bezig houdt en of ik hem kan helpen met het verwerken van de dag.

Deel Deze Pagina