Dossier cb, wie kan me vertellen wat ze daar precies mee doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jolina, 12 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolina

Jolina Niet meer actief

Nu zie ik net in een ander topic dat je het dossier van je kinderen kan opvragen bij het cb.

Nu vraag ik me af wat ze eigenlijk met dat hele dossier doen? Wordt het ooit vernietigd of bewaren ze het voor altijd, wanneer doen ze iets met het dossier ..

Wie kan me dit vertellen?

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ze bewaren het dossier tot je kind 34 jaar is.
    Het is dus zeker de moeite waard om het Electronisch Kind Dossier op te vragen.

Ik had hier een paar weken geleden een topic over geopend
    http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/543312-ekd-inzien.html

Hoe meer moeders dit weten en opvragen, hoe beter.
    Ik heb me er in verdiept en ben er achtergekomen dat ze belachelijke dingen noteren. Bijvoorbeeld, kleur van de schaamhaar van je kind.

Averlhach had intereresante links geplaatst

3. Jolina

Jolina Niet meer actief

Jeetje het schaamhaar?!

4. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ja, inderdaad! Hahaha ik was ook verbijsterd.
    Het is echt de moeite waard om het dossier in te zien hoor.
    Het cb bemoeit zich overal mee.

Toen ik het dossier van m'n dochter onder ogen kreeg was ik vooral verbaasd over het feit dat ze eerder jou, als moeder, in de gaten houden dan dat ze er zijn om moeders te begeleiden.
    Tenminste, de toon van het dossier.

5. Jolina

Jolina Niet meer actief

Ik ga dit eens bespreken, ik moet bijna weer terug om te wegen. Eens kijken hoe ze reageren.

Ik begon hierover te denken omdat ze altijd "zeuren" over het lage gewicht van mijn oudste. Ze wilde zelfs bij me thuis komen om te helpen ... Nou nee dank je!
    Het is niet erg dat ze zo behulpzaam zijn hoor maar ze zijn bijna dwingend hierin! Met mijn dochter is alles gewoon goed hoor:D ze is altijd al licht geweest.

Dus ik wil zeker eens lezen wat ze hierover opschrijven... Het is eigenlijk vreemd dat het schijnbaar veel moeite kost om het te mogen inzien. Hebben ze wat te verbergen denk je dan... Dus mijn interesse is gewekt nu :D

6. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Heel interessant.
    Ik ga me even inlezen.

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ja, ze moedigen je niet echt aan om het op te vragen.
    Ik vind ze in ieder geval heel geniepig nu.
    Je mag, als het aan hun ligt, vooral geen eigen opvattingen hebben over de opvoeding van je eigen kind.
    Mij viel het op dat ze opende consults hele andere dingen vertellen dan wat ze in het dossier noteren.
    Juist omdat het dossier nauwelijks wordt opgevraagd, voelen ze zich niet bezwaard om het dossier vol te kalken met hun onzin c.q. meningen.
    Dat dossier wordt heeeeeel lang bewaard en heel veel instellingen hebben recht op inzage.

8. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Ze houden je ook in de gaten. Houden bv ook bij of je samen op de afspraken komt of alleen. Onze oude verpleegkundige was niet zo'n licht en die las altijd hardop voor wat ze allemaal in het dossier had staan :p Ook wel weer fijn hoor want dan weet je dat ze niks voor je verbergen. Mij is verteld dat je het dossier altijd mag inzien, bij ons in Utrecht nemen ze het dan samen met jou door. En je mag ook altijd vragen of ze dingen eruit willen halen. Volgens mij houden ze dmv het dossier o.a. 'risicogezinnen' in de gaten. Zodat ze ook extra ondersteuning kunnen aanbieden (want verplichten kunnen ze niet) wanneer daar aanleiding voor is. Verder is het ook gewoon overdracht naar schoolarts etc.

9. Jolina

Jolina Niet meer actief

Kijk het is goed dat ze kinderen en ouders "in de gaten houden" sommige ouders hebben dat namelijk nodig ;)

Maar het is idd zo omdat toch niemand erin kijkt kunnen ze schrijven wat ze willen, het zijn toch mijn kinderen waar ze over schijven dus ik wil gewoon wel eens weten wat erin staat.

10. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ik vind dat heel raar. In het dossier van mijn dochter staat bijvoorbeeld dat ik altijd met mijn moeder kom (vriend is 2 x mee geweest ivm vaccineren, daar wilde hij gewoon bij zijn) en dat de vader voor het cb uit beeld is. WTF :(
    Toen ik hierover ging bellen en daar vragen over had, werd me verteld dat ze verplicht zijn om dat te noteren.
    Hoe kan dat verplicht zijn als het cb zèlf geen plicht is?

Ik had inderdaad ook begrepen dat ze het scherm draaien zodat je kan meelezen wat ze schrijven; bij mij oo het cb doen ze dat weer niet.

11. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ik ben het zeker met je over eens dat ze een signaleringsfunctie hebben, maar dat zij bepalen dat je hùn adviezen opvolgt en dat aan je opdringen gaat naar mijn inziens weer veel te ver.
    Het is inderdaad jouw kind, dus ze moeten dan ook met jou praten ipv over jou schrijven.
    Ik vind het ook heel vreemd dat ze zo achterlijk doen over flesvoeding.
    Er staat 5 x in het dossier dat ik geen borstvoeding wil geven.
    Dus ze verdraaien en noteren het in het dossier.

Ik ga er nu heen, laat m'n dochter meten en wegen, steek m'n duim 👍 op als ze vragen hoe het gaat en ga weer.
    Ik kan en ga ze niet meer serieus nemen.

12. Jolina

Jolina Niet meer actief

Toch jammer dat sommige het cb zo ervaren, maat weet je ik denk dat de bemoeienissen steeds erger gaan worden.
    Die verhalen van ouders die hun kinderen een hoop dingen aandoen kunnen vaak als eerst bij het cb gesignaleerd worden. Dus wat dat betreft is het gewoon goed.

Ik had pas echt een "probleem" bij de jeugdarts (tenminste als je die zo noemt als je kind 5jaar is) die vroeg ook dingen waarva ik dacht jeeeeeetje.

Het begon dus met, hoe gaat het eten thuis.

Ja goed alleen eet ze minder goed haar groente..zoals zoveel kinderen.
    Nee nu wilde ze graag eens thuis komen kijken hoe ze dan at enz enz... Ik dacht echt bij mezelf waar heb je het over hahahaha...
    N appelmoes mocht ik dan zeker niet geven want dat hoorde niet. Uhmmmmmmmmmm:$ ja ze ging te ver nu, ze heeft zelfs nog eens opgebeld;) toen heb ik toch duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend was die bemoeienis.

13. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ik had bij mijn laatste bezoek een soortgelijk iets.
    Jeugdarts vroeg of ze yoghurt krijgt na het eten.
    Toen ik aangaf dat ik haar idd Turkse yoghurt geef, vertelde ze me dat ik magere yoghurt moest geven.
    Mijn reactie was (misschien iets te fel), "ik moet natuurlijk niks he".
    Je raadt het al, ik licht m'n hiel nog niet of ze was al driftig aan het typen.

Ze hadden me ook 'verboden' m'n dochter avocado, vette vis of pindakaas te geven. Want, dat is vet, dus ongezond :(

14. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Hier ook slechte ervaringen met het consultatiebureau dossier. Mijn moeder heeft ze ooit opgevraagd toen wij ouder waren en er stond allemaal onzin in, mijn moeder maakte zich maar teveel zorgen (terwijl ze een kind had met een syndroom en zware astma had en een operatie nodig had en niemand wou het doen in het begin).

Ze schrijven echt vanalles op wat niet nodig is, tot aan hoe je haren zit toe.

Hier ook moest ik maar van fles minderen en yoghurt gaan geven s' middags.. Ik heb heb gezegd niet dus, pas met een jaar kijk ik verder.. Ze was vergeten dat hij borstvoeding kreeg -.-' .

15. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    ik wist dit dus niet, misschien zal ik die van mijn zoontje eens opvragen, die heeft nog een CB peroide gehad omdat die helaas toch wat achterloop op zijn leeftijd genoten, maar aan de andere kant wil ik het echt wel inlezen ;)

16. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ik heb eerlijk verteld dat ik stemmingswisselingen heb en de verpleegkundige heeft dit ter kennisgeving aangehoord. Ik denk haast wel dat er daarvan een notitie bestaat.
    De VK wist er ook van, ze hebben toen zelf aangegeven dat als ik er erg last van heb, ik hier bijv. oxazepam voor kon krijgen. Dit heb ik altijd geweigerd.

Bij m'n laatste consult bij de arts heeft hij niets getypt (ik was de laatste dus denk dat hij het later heeft gedaan). Ik ben nu toch wel een beetje nieuwsgierig of bovenstaande ook echt in het dossier terecht is gekomen.

17. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ben nu toch nieuwsgierig geworden eerlijk gezegd.
    Is het trouwens zo dat op het moment dat ik het vraag ze het direct uit moeten draaien of hoe werkt dat weet iemand dat?

18. TanteTrien

TanteTrien Niet meer actief

Ik las dat dit bewaard word tot het 34e levensjaar..
    Kan je dan denk je ook die van jezelf opvragen als je nog geen 34 ben?
    Ben nou wel nieuwsgierig wat er ooit allemaal is opgeschreven in mijn dossier:p

19. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Je kan het altijd vragen, maar officieel moet het middels een brief.
    Hier een linkje naar een voorbeeldbrief.
    http://archief.ouders.nl//doc/ddjgz_verzoek_om_inzage.doc

Dit is ook heel interssant om te lezen
    https://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Privacy-van-kinderen-en-jongeren/Privacy-in-de-jeugdgezondheidszorg/Pages/privacy-jeugdgezondheidszorg.aspx

Echt hoor, je hebt zoveel rechten waar niemand weet van heeft.
    Elke Nederlander heeft recht om zijn/haar dossier in te zien.
    Wat voor dossier dan ook. Dat staat in de wet

20. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

haha ja inderdaad.. Maar denk dat ze die van 30 jaar geleden niet meer hebben gezien de tijd waarin we toen leefde..

Deel Deze Pagina