Hier in dordt veel plezier gehad bij Bekkers Naaimachines. Ik ging meer voor een lockmachine toen. Ze geven ook cursussen met allerhanden extra voetjes voor de lockmachine. https://www.bekkersnaaimachines.nl/c-951387/naaimachines/
De husqvarna emerald 118 Ik heb tot 15 jaar terug (ohgod ik word oud) altijd de naaimachine van mijn moeder geleend, toen heeft ze me zelf een singer cadeau gedaan (goedkoop model). Het was een onding! Dus ik had me georiënteerd op een nieuwe machine die iig wel kon naaien! Ik rekende op 250-300 euro. Met een vriendin die veel naait gespard en die (fan van husqvarna) tipte me voor de emerald 118. Ze zei wel dat hij boven mijn budget was, en gaf ook tips voor een goedkopere. Verjaardagsgeld erbij gelegd en zo mijn budget "opgehoogd". En georiënteerd wat er nog meer was binnen mijn nieuwe budget. Ik zag ook de husqvarna jade (die kan meer steken en borduren dacht ik), en ik zag een tweedehands top-of-the-line automatisch borduurding (nieuwprijs 1600,-) voor 450,- bij matson, met garantie. Dus met die overwegingen naar de winkel gegaan. Niet specifiek gestuurd op de 118 maar wel met een beeld van wat ik van een machine wilde en hoe goed of slecht ik kon naaien. Ze kwamen zelf met de 118 als voorstel, en toen ik nog informeerde naar de 116 (kleinere broertje) legde ze ook haarfijn het verschil uit (118 was beter voor spijkerstof bijv). En omdat ik ook iets zocht wat enigszins vergevingsgezind was (ik was het zo zat mijn oude machine met de verrotte draadspanningsproblemen, steeds liep de draad vast!), kwamen we toch op de 118 uit. Uitgebreid uitleg gehad en tips, net als dat ze me op het hart drukte dat ik altijd mocht bellen of langskomen voor vragen. Ik had de 118 op internet gevonden voor 50,- goedkoper, maar ik kreeg hier ook inruil voor het singer-onding en zo was het gat nog 25,-. Nou voor goede service betaal ik dat graag! (Zeg ik, die altijd als een kip bovenop mijn geld blijf zitten, dus dat zegt wat). Ik heb er ook meteen een rolzoomvoetje bij gekocht (en nog wat accessoires), want ik had wel genoeg van al die handmatige zoompjes na 20 mondkapjes naaien Ik heb nog niet heel veel genaaid ermee maar hij naait heerlijk (en psychologisch is het zo fijn dat de draad niet meer vastloopt ). Ik ben (op afspraak) ook al een keer terug geweest, omdat het niet helemaal soepel ging met het rolzoomvoetje (of ik niet vaardig genoeg). Ik was welkom en werd goed geholpen, de medewerker legde het geduldig uit en liet me ook flink oefenen tot ik het meer dan snapte. Volgens mij zijn de medewerkers een echtpaar, maar iig, met zowel de man als de vrouw heb ik hele goede ervaringen. Dat is wel het voordeel van een echte winkel
Hier inderdaad ook van de winkel waar ik mijn machine heb gekocht het aanbod gehad dat ik gerust nog een keer een afspraak mocht maken om nog een keer terug te komen voor meer uitleg. En mijn dochter dan mee te nemen (zij vindt het ook leuk om af en toe wat te fröbelen met de naaimachine). Is er door corona alleen nog niet van gekomen.
Dat is ook een hele fijne machine! Wat een heerlijke service hebben ze daar he, zo fijn! Ik heb exact zo’n ervaring met deze winkel. Ze geven er ook naaicursussen. Ik gebruik m niet super vaak, maar als je hem dan toch gebruikt, wil je gewoon dat het lekker werkt. Mijn moeder en zus lenen nu altijd mijn machine
Ik heb jaren met een Elna genaaid. Tot hij het begaf. Ik naaide bijna dagelijks dus toen heb ik meteen een nieuwe gekocht. Ik wilde er toen niet zoveel aan uitgeven omdat het een plotselinge aankoop was. Het werd de Brother Innovis A15. Hij naaide perfect (enige nadeel was dat hij alleen Brother spoeltjes pakte, terwijl ik heel veel merkloze had liggen). Maar ik wilde meer siersteken. Ik wilde eigenlijk geen Brother omdat hij dus zo 'kieskeurig' was qua spoeltjes en soms ook qua garen. Maar ik heb begrepen dat de meeste Brothers dat niet hebben. Dus nu is het de Brother Innovis A150 geworden. En hij naait fantastisch! Qua prijs vond ik dat goed te doen, 585 euro bij de naaimachinewinkel die hem netjes kwam brengen (nouja, de eigenaar ). Ik naai alle kleren voor mijn dochters maar dat zijn nooit vreselijk dikke stoffen. Geen idee of deze machine daar goed in zou zijn, maar dat is voor mij dus minder belangrijk.
Mijn huidige naaimachine komt van Van Keekem uit Gorinchem. Daar ben ik ook heel tevreden over. Ik wist van te voren welke ik (in principe) wilde hebben en heb daar nog wat vergelijkbare machines kunnen bekijken. Mijn naaimachine is een Bernette B38, en hij is perfect voor een detailmaniak zoals ik. Ik denk niet dat hij door acht lagen spijkerstof heen gaat, maar dat is ook niet mijn doel. Ik maak van alles, maar juist géén spijkerbroeken haha. Het is een computer gestuurde machine, dat vind ik fijn. Hij maakt bijvoorbeeld de steek altijd netjes af, ik heb nooit een vastgelopen draad. Hij geeft aan wat het juiste voetje is voor een steek en wat de optimale instellingen zijn. Goede verlichting en een automatische draadafsnijder. Knoopsgaten gaan geweldig, ook heel fijn.