Ineens twijfel schrijfwijze naam.

Discussie in 'Babynamen' gestart door Tassie74, 9 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.327
    679
    113
    Utrecht
    Al heel lang wisten wij het: Lycke zou ons meisje gaan heten. Nu twijfelt mijn man of anderen wel weten hoe de naam uit te spreken.....???
    Wat denken jullie? Ik vind eerlijk gezegd de "traditionele" manier niet zo mooi/bijzonder. Ik ken iemand (een volwassene) die ook Lycke heet. Sindsdien vind ik het een hele mooie naam.

2. Miracles

Miracles Fanatiek lid

20 apr 2014
    1.832
    16
    38
    Ik vind t een mooie naam en heel orgineel geschreven juist.
    Wat mij betreft heel duidelijk.

3. Twinkeltjes

Twinkeltjes Niet meer actief

Ik vind de schrijfwijze een beetje vergezocht. Ik neem aan dat je het wilt uitspreken als Lieke. Op deze manier lijkt het op Like. Er zullen mensen zijn die zich gaan afvragen wat de uitspraak is en daarbij komt dat als je kind zich ergens moet gaan inschrijven (wat vaak voorkomt) of een naamkaartje krijgt ergens, zij altijd moet zeggen: Lieke, maar dan geschreven als L-Y-C-K-E. Ik heb een 'simpele' naam en moet al vaak zeggen of je Melissa nou met 1 of 2 S schrijft of met dubbel L.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Persoonlijk zou ik voor 'gewoon' Lieke gaan. Toen ik Lycke zag neigde ik toch naar Leikuh, maar toen bedacht ik me dat het vast Lieke moest zijn.

Aan de andere kant er zijn tegenwoordig zoveel spellingswijzen voor zoveel namen dat heel veel mensen hun naam al moeten spellen. Dus wat dat betreft zal ze niet de enige zijn ;) Denk aan Jenthe/Yenthe/Jente of een 'simpelere' Luuk/Luke/Luc/Luuc.

Hier een dochter waarbij je de naam ook met een e ipv ay zou kunnen schrijven, een dochter met de z waar ook de s kan en een dochter waarbij de naam gangbaarder is met beginletter L in plaats van D (beiden bestaande namen, maar eentje veel meer voorkomend: als mensen vragen hoe je het schrijft 'net zoals bij L...., maar dan met een D. ;)).

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Vind het zoals je het nu geschreven hebt echt een hele stomme naam. Veel te ver gezocht. Zou zelf dus gewoon voor Lieke gaan.

6. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Ik dacht wel meteen aan lieke als uitspraak.
    Of je wil dat je kind elke keer zn naam moet spellen is een ander verhaal, daar moet je zelf over nadenken. Maar ik vind de naam wel leuk zo!

7. Pasta

Pasta Fanatiek lid

12 feb 2010
    1.015
    16
    38
    Noord Holland
    Op deze manier gespeld ben ik geneigd Lijke te zeggen.

8. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Afschuwelijk, sorry. Doe het je kind alsjeblieft niet aan, om haar leven lang elke keer haar naam te moeten spellen...

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik vind het heel eerlijk gezegd echt geen porum, deze schrijfwijze, en ik zou het gewoon schrijven zoals het "hoort", namelijk Lieke.

10. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Ik dacht gelijk dat er Leike stond en zag pas in de reacties dat het Lieke moet zijn.
    Ik vind Lycke erg overdreven en kijk mij eens orgineel zijn...
    Nee sorry, ik vind het niks. Zou gewoon Lieke doen!

11. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Zelfde als mijn voorganger..
    Ik dacht aan Lijke, en vind het ook een overdreven 'kijk-mij-eens-orginieel-zijn' gehalte hebben..

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik dacht ook aan Lijke.
    Ik hou zelf wel van namen met een Y er in, hebben mijn kinderen allemaal in hun naam hihi

13. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik dacht ook meteen aan Leike/Lijke dus zou gewoon Lieke doen!

14. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ook mee eens sorry.. Waarom moeilijk doen als het ook gewoon simpel kan?

15. Noah04

Noah04 Actief lid

9 mei 2014
    354
    0
    0
    Inderdaad, waarom vinden sommige ouders tegenwoordig wannabe hip doen (lees: kijk mij eens lekker origineel zijn) belangrijker dan hun kind een naam geven waar het met waardigheid een heel leven mee kan doen.
    Gister las ik: als een naam maar goed voelt, dan is het al goed. NEE!!!!!
    Een kind moet zich er - ook als het later volwassen is - een goed gevoel bij hebben. Smaak is verschillend, maar wat doe je je kind aan als je het een ordinaire naam meegeeft of een naam die altijd gespeld moet worden?

16. rums

rums Niet meer actief

Dit inderdaad.
    En als de manier van zeggen gelijk is aan Lieke dan zou ik toch echt voor Lieke gaan.
    Kind kan anders haar hele leven haar naam gaan spellen omdat ouders net wat anders wilden zijn.

17. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Ik zou er geen lieke van maken als ik het zag staan:(

18. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Volgens mij is Lycke een oude spelling en Lieke de moderne spelling.

Ik vind Lycke wel mooi.

19. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik dachtn ook dat het als Leike uitgesproken moest worden of Likke zoals "likken" maar dan zonder n. Ik vond Lieke veel leuker!

20. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.327
    679
    113
    Utrecht
    Hmm, tja, de meningen zijn best verdeeld. Het is inderdaad een "oude" naam. Het is niet zelfverzonnen, zoals ik al eerder schreef.
    Mijn eigen naam moet ik altijd spellen, omdat daar maar liefst 3 of 4 verschillende schrijfwijzen van bestaan. Ik heb daar echt nog nooit moeite mee gehad. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om ons meisje deze variant te geven.
    Ik heb even getwijfeld naar aanleiding van de diverse reacties, maar ik zet het toch door. En nee, het heeft niets te maken met: "kijk mij eens apart doen". Ik vind het gewoon heel mooi geschreven, maar ja, dat is iets persoonlijks.
    Wat mij betreft mag dit topic worden gesloten. Iedereen bedankt voor jullie tijd, meningen en tips.

Deel Deze Pagina