Dat is met beide namen wel zo he, hier vooral met Iris. Ook ken ik meerdere Esmee's, daarom leek het me juist leuk om het net iets anders te spellen. met Iris kan je vrij weinig.. Yris zou eventueel kunnen.
Ja, serieus. Ik dacht eerst dat de uitspraak Es-maj was, maar dat leek me zo vreemd. En Yris, nee, vind ik ook raar staan. Zelf ben ik nooit zo voor het veranderen vd schrijfwijze om toch iets origineler te zijn, terwijl het gewoon dezelfde naam is qua uitspraak. Alleen maar lastig voor het kind. Wij kiezen juist bij voorkeur voor de meest voor de hand liggende spelling, omdat het prettiger is voor het kind. Zelf zou ik dan op zoek gaan naar een andere naam, als beide namen al veel voorkomen in je omgeving. Maar dat is alleen maar mijn mening.
Ik heb op iris gestemd. Ik vind het altijd onnodig dat een naam die normaal uitgesproken wordt (Esmee) hip gespeld moet worden om origineel te zijn.
Ik ken genoeg namen die je op verschillende manieren kan schrijven, ik heet toevallig Conny, hoe vaak ik mijn naam nog wel niet moet spellen. 'Met de c of met de k?' 'Met de I of met de Y'. Godzijdank maak ik me daar niet zo druk om, en ik zal mijn kind ook leren om zich niet overal aan te ergeren. (en al helemaal niet aan het feit dat iemand je naam perongeluk verkeerd spelt) Stel: ik zou mijn dochter wel Esmee noemen, dan nog zullen mensen haar naam af en toe verkeerd gaan spellen, Esmée, Esmeé, Esmé, en ook dan zal ze worden gevraagd: 'Met 1 E of met 2?' Van (bijna) alle namen zijn er nou eenmaal meerdere varianten.
Ik denk dat de meesten mensen Esmee juist 'hipper' vinden gespeld, dan Esmay.. aan de reacties te lezen tenminste.