Heerlijk topic Amerikaanse namen vind ik echt afschuwelijk: Maddox, Bradley, Donovan, Ashley, Jayden en ook Zoë vind ik niks aan. Ik snap de Lynn trend ook niet en Delano, Milano enzo zou ik ook nooit kiezen. Nu weet ik ook niet wat ik wél zou kiezen, maar die in ieder geval niet
Haha, dit blijft een leuk topic. Ik vind Engelse namen vaak ook wat aso overkomen, en dat komt vooral door de context waarin ik ze vroeger meekreeg. Het waren nooit de leuke kinderen die die namen hadden, altijd de pestjongens Hetzelfde heb ik met Italiaanse namen (Patricia, Priscilla, etc). Maar nu heb ik Engelstalige familie en in die context vind ik veel Engelse namen wél weer mooi. Ik vind het sowieso leuker als je wat 'hebt' met een naam en dat gaat verder dan alleen 'ik vind het mooi'. Een Sanskriet naam terwijl je geen idee hebt wat voor taal dat überhaupt is, ehhh nee. Franse naam terwijl je never nooit in Frankrijk komt en geen woord Frans spreekt... vind ik ook jammer. Slaat eigenlijk nergens op, maar dat is dan mijn persoonlijke gevoel, ik wil een 'band' met een naam. Zelfverzonnen namen gaan mij ook veel te ver; dan krijg ik het gevoel dat de ouders op ongeveer hetzelfde niveau zitten als ik op mijn twaalfde, toen ik ook nog dacht dat het übercool was om bijzondere namen te verzinnen (en niet doorhad dat het allemaal echt veel te ver gezocht was óf al lang bestond). En gewoon namen waar niets mis mee is, maar waarvan ik de klank of lettercombinatie echt niet mooi vind: Marjolein Dirk Monique
Ik ben zoveel bezig met namen dat ik bijna alles mooi kan vinden, soms zelfs mooi van de lelijkheid. Bijvoorbeeld Wanda, ik heb ergens wel door dat het niet zo'n mooie naam is maar ik vind 'm superstoer en zou die zonder twijfel geven. Het wisselt trouwens ook vaak, het ene moment vind ik een naam niet mooi en dan lees ik er iets over waardoor ik er toch wel weer waardering voor krijg. Iedereen kiest een naam met een reden - al was het maar omdat ze het zelf een mooie naam vinden, een prima reden wat mij betreft - en dat vind ik leuk. Als ik het losmaak van die context/disclaimer, zijn er wel dingen die ik gruwelijk vind. Ik had laatst via Marktplaats iets gekocht en toen ik het ging ophalen, zag ik op het naambordje bij de deur dat de kinderen Joy.z en Vin.z heetten. Mijn god dacht ik toen. De man die opendeed was hartstikke aardig en hij leek ook heel normaal. Toch wat naamcategorieën die ik echt niet mooi vind, ook al waardeer ik het dus wel dat mensen hiervoor kiezen of hebben gekozen: Meisjesnamen uit de jaren 80 met een B (zie ook het lettertopic) zoals Brenda, Belinda, Bianca Italiaanse jongensnamen zoals Lorenzo, Giovanni, Enzo Merknamen zoals Chanel, Dior, Rolex Ouderwetse vrouwennamen zoals Bep, Mies, Coby (die laatste vind ik echt wanstaltig)
Ik vind top 10 namen juist weer wel leuk. Niet omdat ik geen inspiratie heb, maar omdat het vaak normale namen zijn. Juist de namen die ouders verzinnen om origineel te zijn vind ik niks, staat vaak wat dom. Ik hou ook niet van ordinaire namen en oer Hollandse namen (bv Teun brrr).
Ella vind ik ook zo niet mooi. En carla. Ik denk dat ik een afkeer heb tegen namen met twee lettergrepen die eindigen met la Mila vind ik ook totaal niets.
Gelukkig zoveel mensen zoveel meningen, en iedereen kiest de naam voor z'n kind met zorg en liefde. Wel nog een naam waarvan ik echt niet kon begrijpen dat die ouders hun dochter zo genoemd hebben: Shakira. Zat bij m'n dochter in de klas. Vreselijk!
De hele ouderwetse namen (Henk, jan, betsie; Hetty) en namen zoals Valentino, delano, jazlynn, hailey, etc
Wolf.. Brr en alle namen met Dj. Ik zie ook vaan bij laaggeschoolde mensen de naam Jayden en daar zal ik ook niet zo snel voor kiezen.
Een vriendin van mij gaf een naam aan haar zoon en toen opeens besefte ik: een naam moet gewoon passen. Het is een naam die ik bij ieder ander echt te bizar zou vinden, maar bij hen is het gewoon helemaal perfect. Dus Djaylano, tja, als een superwitte überhippe bakfietsmoeder uit Amsterdam haar kind die naam geeft, vind ik dat nogal lelijk. Maar als een stoere vrijgevochten Surinaamse moeder haar kind Lenthe zou noemen zou ik dat net zo lelijk vinden. Als ze ruilen: perfect! (En daarom hebben wij kaknamen. Als de eerder genoemde vriendin namen hadden gekozen uit 'onze' categorie, had ik dat ook héél vreemd gevonden.) Wel echt algemeen lelijk zijn namen die niet meegroeien met het kind. Namen die alleen leuk zijn als je klein bent. Zag laatst in een moederblad een moeder die haar kinderen Fee, Toet en Woest had genoemd. Fee, vooruit, ik had voor Fay gekozen, maar Toet en Woest...? Dat zijn bijnamen, geen voornamen.
Hmmm ik vind Pepijn niet zo leuk. Stein, Cato, Klaas, Melle, Jochem en Joep vind ik ook niks. en nog veel meer maar dit kwam ff in me op.
Oerhollandse namen (Klaas, Piet, Hein, Truus, Mien etc) niet mijn ding maar ook namen als Cheyenne, Desteny, Tiffany, Delano etc passen niet bij mij!! Ook top 10 namen liever niet.. Nu hebben wij namen voor de tweeling maar zullen er ook genoeg mensen zijn die daar niet van houden😊 Ieder zo zijn ding gelukkig.
Alle namen met een y erin, zonder uitzondering. Namen als Kevin, Vince, Kim, Nikki. En namen als Kiki, Keet etc.
Jaren 80 namen heb ik ook heeelemaal niets mee. Kim, Jessica, Lianne, Maaike, Marjolein, Daphne, Bianca, Tessa etc. Danny, Wesley, Jeffrey, Michiel, Tom, Bas, Tim etc.