Betekenis belangrijk?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Ecosa, 2 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik vroeg het me gewoon af:

Vinden jullie de betekenis van de naam die jullie kiezen belangrijk? Of kiezen jullie een naam omdat het mooi klinkt?
    Ik let er wel heel erg op, maar dat komt misschien ook wel door mijn achtergrond. In het Turks hebben (bijna) alle namen een betekenis.

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nee ik vond deze naam gewoon mooi en bij ons passen. Tuurlijk heb ik gekeken wat de betekenis is van Justin (rechtvaardig/rechtschapene) ;) maar daar lieten wij t niet vanaf hangen zeg maar..

3. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    nee eigenlijk niet wij hebben gewoon gekeken welke naam we leuk vonden.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    wij kijken gewoon naar het leuke van de naam en niet naar de betekenis als dit leuk is is het mooi meegenomen

5. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Wij vonden Dylan een mooie naam, maar dat de betekenis zo toepasselijk is, maakt de naam alleen maar mooier. Maar anders hadden we deze naam ook wel gekozen.

6. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    ik heb gekeken wat ik een leuke naam vind
    en dat Belle mooi betekend vind ik alleen maar erg leuk want dat is ze ook

7. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Wij hebben de naam zo gekozen zonder dat we de betekenis wisten, pas nadat onze dochter was geboren hoorden we de betekenis.

8. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Nee ik vind het niet belangrijk, al is Joey vernoemd naar mijn opa (Jacob) in een modern jasje ;)

9. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    In de cultuur van mijn man is het erg belangrijk.
    Ik geloof ook wel dat je naam van belang is, dat het iets over je leven kan gaan zeggen. Als een goede of slechte wens zeg maar.
    Wij doen zowiezo een tweede naam uit de cultuur van mijn man, die hebben altijd hele betekenissen, dus zou de eerste voornaam niet op betekenis uitzoeken. Zou nooit een naam met negatieve betekenis geven

10. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Wij hebben er juist wel naar gekeken. Sommige namen hebben een hele bijbelse betekenis en wij zijn niet gelovig, dus hebben we daar niet voor gekozen.

11. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ik wel ja. Ik hecht veel waarde aan de betekenis van een naam en hou daar wel rekening mee bij het kiezen.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wij hebben daar speciaal bij Sterre rekening mee gehouden, omdat zij niet bij ons mocht blijven. Sterre betekent 'Ster' en haar 2e naam is Eleonora, dat betekent "God is mijn licht". Hier hebben wij voor gekozen omdat ons dochtertje weer terugging naar het Licht.

Bij onze volgende kindjes zullen we er ook op letten dat de namen een mooie betekenis hebben, maar het moeten ook mooie namen zijn, natuurlijk.

13. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Ja, ik hecht wel heel veel waarde aan de betekenis! Al kan de naam nog zo mooi zijn en de betekenis is iets zwaars of niet mijn smaak, dan houdt het echt op hoor voor mij! Vind het niet fijn om mijn kindjes dan die betekenis mee te geven!

Mijn dochters heten Ruby Jade, dat zijn dus twee edelstenen Robijn & Jade!
    Megan Reese betekend parel en enthousiast!

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Wij kijken toch ook wel naar betekenissen van een naam.
    Natuurlijk ook hoe het klinkt, niet alle turkse namen zijn goed uit te spreken .
    succes meis

15. kleine tinus

kleine tinus Actief lid

1 mei 2007
    139
    0
    0
    Limburg
    Ik ben nog niet zo ver, maar zal er wel op letten.

Mijn eigen naam is afgeleid van Jacobus, dat heeft geen lieve of heldhaftige betekenis en misschien is dat heel raar.... maar ik voel mij persoonlijk aangevallen door de betekenis van mijn naam. In bijbel valt Jacobus zijn broer aan.
    Als mijn kinderen datzelfde nare/vreemde gevoel bij hun eigen naam hebben, zou ik dat niet fijn vinden.

16. Niet meer actief

ik vindt de betekenis op zich wel interresant maar de klank van de naam geeft bij mij de doorslag, dus wel belangrijk maar niet beslissend!

17. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    wij hebben er wel naar gekeken maar was niet doorslaggevend bij zijn voornaam.

ruben is vernoemd naar mijn vader (ben :))
    en betekend 'zoon van' (nou hoe toepasselijk?! ;)hahaha)
    zijn 2e naam marijn betekend zee dit vond ik grappig omdat we zijn verhuist naar katwijk (aan zee)

18. Jente

Jente Actief lid

18 feb 2007
    273
    0
    0
    Ik kijk als eerste of ik de naam leuk vind. Daarna kijk ik wat de betekenis is.
    Alleen bij heel vreemde vervelende betekenissen, griekse en germaanse goden, enzo zou ik er vanaf zien. Tot nu toe is er geen enkele naam om zo'n reden afgevallen.

Jente

19. Ik ga ook voor de klank, betekenis is minder bel;angrijk.
    Ik heb wel toen ik zwanger was gezocht naar namen met een mooie betekenis. Als dat voor mij doorslaggevend was geweest had mijn zoontje nu een vreselijke naam: Anexagoras : "master of speach". :) .

Gelukkig ben ik voor Josh (David Dash, engels uitgesproken) gegeaan! :) .

20. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Bij ons zijn namen die een duidelijk religieuze betekenis hebben afgevallen, verder hebben we er niet echt op gelet.

Deel Deze Pagina