tweede naam roepnaam, is dat raar

Discussie in 'Babynamen' gestart door ALeV84, 17 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    #1 ALeV84, 17 aug 2011
    Laatst bewerkt: 18 aug 2011
    Het is eigenlijk nog veel te vroeg om aan namen te denken, maar ben er ongeveer uit welke namen het gaan worden, zowel voor een meisje als een jongen. Nu wil ik mijn kind twee namen geven, maar ik vind bij beide namen de tweede naam veel leuker als roepnaam. Deze naam moet wel echt de tweede naam worden, omdat ik zo de volgorde leuker vind klinken. Is dat raar, dat niet de eerste maar de tweede naam roepnaam is. En kan ik daarmee problemen verwachten, omdat op belangrijke documenten zoals paspoort bijv. de eerste naam niet als roepnaam staat.

Snappen jullie mijn vraag :)

2. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

Normaal is de eerste naam de roepnaam zou het idd beetje raar vinden dat de tweede naam de roepnaam word :)

3. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

Mijn oudste zoon heeft ook twee namen waarvan de tweede zijn roepnaam is. Wij hebben hiervoor gekozen omdat de twee namen in die volgorde beter klinken. Dus nee, ik vind het niet raar ;). Verder hebben we er geen problemen mee ondervonden.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn roepnaam komt op officiele documenten niet eens voor. Op officiele documenten staan alleen mijn voorletters. Bv: JMH van: Johanna Maria Hendrika terwijl ik Janneke heet.

In jullie situatie zou ik het wel iets vreemder vinden om dat de roepnaam uiteindelijk wel volledig als 2e genoemd wordt, maar dat is ook een kwestie van wennen denk ik.

Ik vraag me alleen wel af: Maakt de volgorde zóveel verschil ?

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik weet dat mijn schoonzusje er wel problemen mee had. Dan moest ze op het formulier van de vliegtuigmaatschappij haar roepnaam invullen, en bij de douane deden ze dan moeilijk omdat haar roepnaam niet op het paspoort stond. Ook wel bij andere organisaties problemen gehad. Al was het altijd wel op te lossen.

Nou is haar roepnaam ook niet haar 2e naam, maar een combinatie van beide. Dus dat maakt het nog lastiger.

6. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Ik vind het persoonlijk mooier als de eerste naam ook de roepnaam is (hiervoor hebben wij bij onze zoontjes ook gekozen), maar ik vind het zeker niet 'raar' of 'niet kunnen' om de tweede naam als roepnaam te kiezen.

Bij mijn man komt zijn roepnaam niet eens in zijn volledige naam voor (Harmanus Henderikus Jozef - hij heet Jorik). En bij zijn broer is ook de tweede naam de roepnaam (Johannes Ron - hij heet Ron). Het kan dus echt wel!
    En wat Deepfreeze zegt over problemen met de vliegtuigmaatschappij; dan hebben ze het denk ik niet helemaal goed gedaan bij het reisbureau óf haar schoonzusje heeft het verkeerd begrepen. Bij het boeken van reizen heb ik alleen nog maar meegemaakt dat je je eerste naam opgeeft, zoals deze op officiële documenten staat, of dit nu je roepnaam is of niet...
    Op het vliegticket van mijn man stond dan ook Harmanus, ipv Jorik.

Kortom, als jullie deze volgorde leuker vinden, maar de tweede naam leuker vinden als roepnaam... gewoon doen!! :)

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Mijn officiele naam is Deborah maar ik heet Debby... alleen soms problemen mee gehad als ik ergens nieuw was ofzo dat iemand me Deborah noemde aan de hand van papieren. Maar verder niet heel erg hoor. Ik heb het wel altijd raar en onlogisch gevonden dat mijn ouders dit hebben gedaan, ik zou het zelf nooit doen.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat zei ik ook al. Maar het reisbureau moest en zou haar roepnaam opschrijven, terwijl ze al gedoe verwachtte.

9. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik vind het niet handig, en ook wel een beetje raar. Maar echt problemen kun je er niet mee krijgen.
    Dat verhaal van het reisbureau is echt onzin, iedereen weet dat je de volledige naam zoals in je paspoort moet vermelden bij het boeken van een ticket.... en zeker als je op een reisbureau werkt.

10. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mijn zusje heeft 3 namen , en der 2e naam is haar roepnaam het is wel lastig om uit tel eggen later omdat haar initialen NMW zijn terwijl zewordt aangesproken met M......

mijn schoonvader zijn roepnaam komt niet eens voor of lijkt in geen kant op zijn officiele naam ook wel vreemd maar als jullie dat willen gewoon doen toch ?

11. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    mijn eigen tweede naam is ook mn roepnaam!!

nooit problemen mee (gehad)
    vind dat het prima kan hoor!

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

Hm, ja, ik vind het wel een beetje raar om de 2e naam als roepnaam te doen.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Bij mijn moeder is dat wel zo dat de tweede naam de roepnaam is.

Die heeft zelfs hele andere namen in het rijtje.

Voorbeeld ( in verband met privacy)

: Johanna Elisabeth Josephine

roepnaam : Lisa

Dit is een voorbeeld want ze heet niet zo. Maar zo zit het bij haar wel.

Zal wel katholiek zijn. Ze heeft er nooit problemen mee.

14. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Ik zou het zelf niet snel doen. Ik werk op een hogeschool en bij diploma uitreikingen kom ik het weleens tegen.

Een voorbeeld: een student heet Hendrikus Johannes Jansen, roepnaam Daan.
    Op het diploma komt dan te staan Hendrikus J. Jansen en zo word hij ook naar voren geroepen. Nu zal de student natuurlijk zelf wel weten dat ie naar voren moet komen, maar de rest van de klas zal zich afvragen: wie is Hendrikus Jansen! En dan kun je denken, waar maak je je druk om, maar ik zou dat dus niet leuk vinden.

15. tulip

tulip Niet meer actief

bij een vriendin is het ook zo, was op school enz. idd vervelend omdat ze in het systeem stond als: elizabeth..... (de rest even weggelaten i.v.m. privacy) maar ze heet else, dus telkens als de namenlijst in een nieuw jaar doorgenomen werd was het:: elizabeth...

Ik zou het persoonlijk nooit doen, omdat ik zo weinig mogelijk verwarring over een naam wil.

16. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Wat een vreemd reisbureau zeg... heb ik nog nooit meegemaakt.
    Gelukkig is het toch goedgekomen bij de vliegmaatschappij!! :)

17. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Mijn eerste naam is ook niet mijn roepnaam maar de 2de. En mijn nichtje heeft dat ook. Alleen in je paspoort etc staat dan je eerste letter, maar op alle andere papieren kan ik ook altijd mijn roepnaam invullen (ziekenfonds, ziekenhuis, schoot etc). Ik heb er nog nooit last van gehad.

18. vlinderke

vlinderke Bekend lid

16 dec 2009
    763
    0
    0
    Ik ken iemand die veel op zakenreis gaat (ook buiten Europa). Volgens mij heeft diegene nog NOOIT!! problemen gehad dat de roepnaam niet eens voor komt in de namen van het paspoort. De douane heeft vast iets anders bedoeld of de gegevens zijn niet goed genoteerd.

Overigens vind ik het helemaal niet raar. Zou het gewoon doen.

19. Sanno11

Sanno11 Lid

14 jul 2011
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons thuis vanuit mn ouderlijk huis hebben wij allen niet de roepnaam in het paspoort maar doopnamen. Dit betekend dat als ik op reis ga altijd mijn eerste doopnaam moet opgeven en hier dan ook op aan gesproken word, ook op school was de eerste naam degene die in de klas opgenoemd werd omdat dat zo in de papieren staat en inderdaad ook met het afstuderen, huwelijk etc. :cool: Maar goed het zijn dus maar een aantal gelegenheden waar het voorkomt en ieder zijn eigen keuze zou ik zeggen. Maar door eigen ervaring zou ik het niet doen. Ik ga er zelf voor de roepnaam ook als eerste naam op te geven zodat deze altijd als eerste wordt gebruikt ;)

20. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Wij hebben bij beide kids de roepnaam als tweede naam.
    Punt 1: we hebben de kids vernoemt. En we vonden het persoonlijk mooi om dit in de eerste naam te doen.
    Punt 2: omdat het lekkerder liep.

Bij de meeste formulieren en ook op scholen staat bijna altijd aangegeven wat je roepnaam is. Dus zoveel problemen zal het niet opleveren. En als het wel zo is, de eerste naam is ook een moderne naam met juist extra veel waarde vanwege de vernoeming!

Deel Deze Pagina