Help, nog twee weken en niet uit de naam...

Discussion in 'Babynamen' started by TessaV80, Nov 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. TessaV80

TessaV80 Lid

Aug 30, 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien dat een berichtje me wijzer maakt...

Ik ben nu bijna 38 weken zwanger en we zijn nog niet uit de naam. Ik ben zwanger van de tweede en bij de eerste hebben we vernoemd naar mijn moeder, nu willen we dus vernoemen naar de moeder van mijn man. Wat mij betreft hoeft dat niet een 1 op 1 vernoeming te zijn, dat hebben we bij de eerste ook niet gedaan (was ook eigenlijk meer toevalligerwijs een vernoeming van beide namen van mijn moeder), maar mijn man wil dat wel graag. Er blijven nu in principe twee namen over: de naam van mijn schoonmoeder Hiske en Hilde. Ik vind het raar en niet zo leuk mijn dochter exact dezelfde naam te geven als mijn schoonmoeder, maar mijn nicht (dochter vaders zus) heet al Hilde, niet dat we elkaar veel zien. Een keer per jaar is veel denk ik, maar toch houdt me iets tegen :(..

Hoe denken jullie hierover?

2. loesje6

loesje6 Bekend lid

May 4, 2012
    891
    199
    43
    Lastig...
    Hoe heet je oudste dochter? Waar moet het bij passen?
    Wat vind je van Jiske? Zo heet een meisje bij ons in de straat.
    Toch net wat anders..

3. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Is toch geen probleem bij een vernoeming? Wij hebben meerdere mensen in de familie met dezelfde voornaam, juist door de vernoeming. Als Hilde een vernoeming is, is het absoluut niks om je door tegen te laten houden en persoonlijk vind ik het leuker dan Hiske (maar dat is smaakgebonden natuurlijk)

4. Miekje1979

Miekje1979 Fanatiek lid

Aug 23, 2010
    4,266
    2
    38
    NULL
    NULL
    Liese?
    Dieke?
    Lieske?

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Is Hiskia een optie? Het is niet zo'n bekende naam, dus mogelijk ben je hem nog niet tegengekomen

6. kleineM

kleineM Fanatiek lid

Oct 7, 2014
    3,215
    1,516
    113
    Gaat het om een tweede naam of om de roepnaam? En als het een tweede naam is dan is een letterlijke vernoeming op zich niet vreemd, mits je het mooi vind natuurlijk. Als eerste naam zou ik echt voor een naam gaan die jij zelf super mooi vind, maar dat lijkt me ook de bedoeling..?

7. TessaV80

TessaV80 Lid

Aug 30, 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames, bedankt voor de tips. Ik zal de komende dagen denk ik vooral nog even verder moeten denken of ik het erg vind dat de naam al aan mijn kant van de familie zit...

Twinkle, Hilde zit aan mijn kant van de familie. Hilde vind ik zelf ook mooier, maar zit dus wel al aan de andere kant van de familie..

KleineM, ik wou dat we samen op 1 lijn zaten en ik de naam zou kunnen kiezen die ik echt wilde, maar na 8 maanden gaat dat niet meer gebeuren ;)... Een compromis zal het dus sowieso worden.

8. mint1987

mint1987 Actief lid

Mar 2, 2015
    253
    29
    28
    Hilda misschien?

9. Goedemorgen

Goedemorgen Actief lid

Jun 5, 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind dat prima kunnen, de naam van een nicht. Zeker als je haar niet eens zo veel ziet!

10. EverAfter

EverAfter Bekend lid

Aug 14, 2014
    675
    43
    28
    Female
    Als ik het goed begrijp overwegen jullie om de roepnaam van je schoonmoeder ook letterlijk als roepnaam aan je dochter te geven? Goh, dat hoor je niet veel meer tegenwoordig. Vind ik persoonlijk ook een beetje ouderwets. Tenzij het natuurlijk voor jullie dé naam is. Maar zoals ik uit je post opmaak, is dat niet het geval. Is daarom een subtielere benoeming geen optie, net zoals jullie bij jullie eerste dochter hebben gedaan? Het lijkt me namelijk ook gek als dochter 1 niet letterlijk is vernoemd en dochter 2 wel. Jeetje, lastig met nog 2 weken te gaan. Veel succes met jullie keuze!!

11. IS88

IS88 Fanatiek lid

Jul 8, 2012
    1,133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Dat is een jongensnaam toch? :(

@ts, ik vind Hilde persoonlijk ook mooier of zou zelf voor een andere versie gaan zoals Jiske, Jiska, Tjitske, etc.
    De vernoeming is dan duidelijk maar niet één op één

12. Celest

Celest Bekend lid

Sep 17, 2009
    575
    0
    0
    Moederen
    Thuis
    Ik vind Hilde een mooiere naam.

Dat het een nicht is tja, lijkt me juist wel leuk als een nicht haar dochter mijn voornaam zou geven. Vind dat het wel kan omdat je elkaar niet heel veel ziet. De voornaam van je beste vriendin zou ik niet gauw doen. ;)

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Is dat zo? Een meisje op de basisschool heette zo

14. TessaV80

TessaV80 Lid

Aug 30, 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties, we zijn een paar pittige gesprekken verder maar ik vind het toch belangrijker een naam te hebben die ik mooi vind (Hilde) en dan is het jammer dat er iemand in mijn omgeving al zo heet. Ik zie wel wat de reacties zijn, positief of negatief... Het voelt wel wat onrustig, omdat ik niet weet hoe men reageert, maar als iedereen eraan gewend is dan is dat ook uit de lucht..

15. Fides

Fides Fanatiek lid

Jul 29, 2013
    2,139
    22
    38
    Dit zou ook nog kunnen :

Hilke

16. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

ik vind Hilde een mooie naam. Als jullie die naam mooi vinden is het toch goed?
    Dat een nicht toevallig ook zo heet is toch niet erg?
    Daar zou ik me niet door tegen laten houden.
    Je moet gewoon gaan voor de naam gaan die jullie mooi vinden!

17. Grietjenb

Dat klopt. het is de naam van een Bijbelse koning.

18. Grietjenb

Dan zijn wij ook ouderwets ;) Onze ene zoon heeft exact dezelfde naam als mijn schoonvader. Wij vinden hem leuk, dan maar ouderwets.

19. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    1,143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Hilke is een jongensnaam.
    Misschien is Hilje nog een optie?

20. TessaV80

TessaV80 Lid

Aug 30, 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hilke heet toevallig een andere nicht (andere kant van mijn familie), Hilje vind ik (woon in fr) meer een jongensnaam.. Het wordt Hilde...

En Grietjen, niets niet ouderwets hoor. Iedereen moet doen wat goed voelt!

Share This Page