Gister werd ik aangesproken door een vrouw om mee te doen aan een iniatief om een maand lang geen bruikbaar eten weg te gooien. Met een twee jarige in huis die soms niet goed eet vind ik dat best een uitdaging! Dus heb ik besloten 1 december te beginnen. Ze sturen mailtjes met tips en recepten voor de left overs. En ik ben best benieuwd of het lukt! Iemand die wel bewuster om gaat met hun eten?
Ik gooi eigenlijk (vrijwel) nooit bruikbaar eten weg. Daar hoef ik geen speciale maand voor te beginnen maar wat gooi je zoal weg dan? Ik vries restjes in, we eten het bij de lunch, van oud brood maak ik tosties, of broodpizza, of brood uit de oven, of paneermeel. Restjes aardappel opbakken. Restjes die je echt niet kan bewaren zoals groene sla zorgen we gewoon dat het op komt tijdens het eten. Nu staat er bijvoorbeeld nog wat kip van vanavond in de koelkast maar daar maak ik morgen een maaltijdsalade van voor bij de lunch. Ik heb echt een ontzettende hekel aan eten weggooien, buiten dat het geld weggooien is, is het ook nog eens echt verspilling, dus ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.
Nou, ik gooi eigenlijk nooit bruikbaar voedsel weg, ik vries het in bijv, of oud brood gaat naar de honden of de vogels. En dat doe ik al zo'n 21 jaar....... daar is een maandje niets bij
Hier gaat het naar de hond dus wordt het ook niet zomaar weggegooid Wij blij... hond blij. Is het echt nog veel dan eten we de 2e dag nog een keer of we vriezen het in.
Ik gooi eigenlijk nooit voedingsmiddelen weg, met koken kook ik precies wat ik nodig heb, doe daar ook gericht boodschappen voor. Haal niet teveel broodbeleg in huis zodat alles op gaat, worst ed maak ik eerst de open verpakkingen op en dan pas gaat er nieuwe open. Als ik verse groente oid heb en we eten onverwachts ergens anders dan vries ik het in en brood vriezen we ook in en haal ik er per keer uit wat nodig is.
Wij gooien nooit weg. En eens in de zoveel tijd is het kliekendag. Restjes die te weinig zijn bewaar ik meestal voor een salade, bij de lunch, of als ingredient voor de volgende maaltijd. We gooien met z'n allen echt veel te veel weg! Heel goed initiatief dus en ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Je wordt er vast creatief van !
Ik heb het ook wel eens op een besloten fb groep gezet waar ik zit. Bijv soep en dan zelf bakje mee laten nemen. Er zijn zat mensen die niet het geld hebben om een verse soep vol groenten te maken.
Dit wel zo ongeveer Wij koken vaak voor 2 dagen, dus dat scheelt wel. Mijn man is een echte warm-eter, dus wat overblijft dan nog, eet hij vaak wel op tussen de middag, ipv brood. Van oud brood worden hier tosties gemaakt, wentelteefjes of we roosteren het.
Nee, hier niet. Wij maken eten, eten het eten, dat wat overblijft gooien we weg. Tenzij het veel is, dan neemt mijn vriend het de volgende dag mee als lunch.
Ik gooi niet super veel weg en probeer veel in te vriezen. Maar brood en vleeswaren gaan hier toch regelmatig de prullenbak in. Dochter eet het niet op of maar een halve boterham. Dat soort dingen. Ik vind het voor mijzelf wel belangrijk om er gewoon eens wat tips voor te krijgen. Wat kan ik bijv inderdaad met brood wat al gesmeerd is en niet word opgegeten? Toen we nog een hond hadden ging het naar de hond Ze hebben ook een Facebook pagina waar tips worden uitgewisseld en ze ook mensen uitnodigen die dus er al heel goed mee om gaan. https://m.facebook.com/profile.php?id=1492329811045522&_rdr
Brood kun je vaak gesmeerd en wel invriezen. Ik gooi ook bijna nooit iets weg. Met een peuterdochter die halverwege ineens besluit dat ze niks meer wilt, is dat soms wel een uitdaging.
Ik gooi amper eten weg. Met het probleem van oud brood zit ik ook niet want ik haal alleen wat we nodig hebben uit de vriezer. Maar dan nog, weet ik dat er genoeg opties zijn om daarmee iets te doen (tosti, wentelteefjes, broodpudding, door het gehakt, paneermeel etc.).
Wij gooien ook niks weg wij hebben kipjes rondscharrelen hier dus die eten veel en idd brood halen we eruit wat we nodig hebben en dat is eigenlijk met alles wel zo
Alleen broodkapjes eet ik niet..maar die vindt ons konijn heerlijk. broodbeleg koop ik idd weinig. Smeerkaasjes in 1verpakkings la vache kerie van de aldi. Groente en fruit koop ik op basis van weekmenu. Groente wat over blijft maak ik soep van Fruit komt altijd wel op Anders door de yoghurt als toetje. peuter schep ik geen vol bord..dat nodigt haar ook niet uit. Gewoon kleine portie en bijscheppen. Dan voelt ze zich ook een grote meid ipv kleine meid die bord niet leeg krijgt. Mischien een tip Goed initiatief voor mensen die het nog niet deden!!
Hier gaan restjes: - mee naar mijn werk voor de lunch - volgende dag mee bij de maaltijd - in de Bokashi bak om er compost van te maken
Er wordt per jaar 2 miljard euro aan eten weggegooid, nog eens voor bijna 1 miljard door supermarkt (o.a derving). Wat zitten er hier brave huismusjes tussen dan komt die 2 miljard vast niet van jullie Hier wordt er soms wel kliekjes weggegooid omdat manlief geen zin heeft om 2 dagen hetzelfde te eten. Ik ben dan makkelijk en gooi het dan weg. Zou best minder willen verspillen. Sla probeer ik wel te eten de volgende dag maar ik vind natte sla niet lekker en ik ben zo helemaal niet-creatief dat ik niet weet wat ik met kliekjes mot doen. Afgezien van wentelteefjes.
Edit: Hier gaan snoep en koek nog wel eens de prul in. Soms heb ik rr zin in of komt er visite en ligt het geopend in de kast en wordt het vergeten. Soms pas na de datum.. oeps
Herkenbaar van die sla! Ik heb het ook snel met vleeswaren. Ik koop nooit veel vleesware en gooi het snel weg als he bijv in de koelkast ligt omdat ik het snel dus vies vind... Ik heb vandaag besloten (moet week boodschappen doen ) om kleine verpakkingen te gaan kopen van vleeswaren. Mischien helpt dat
Wat versta je over bruikbaar? Want wat mijn jongste laat liggen is wel aangeraakt (vaak op meerdere manieren, kleien met eten is favoriet), en vind ik niet geschikt om als restje weer terug de pan in te gooien, maar op zich is het nog steeds wel eten dat je weggooit. Dat gaat dan dus de groenbak in We geven haar ook maar heel kleine hapjes nu. Verder gaat echt heeeel oud taai brood (de dunste kapjes zeg maar) naar ons egeltje die elke avond laat in onze tuin zit Ook andere broodkorstjes gaan naar de tuin voor mussen en zelfs de katten. We koken vaak voor 2 of 3 dagen, dan is de 3e dag een soort kliekjes dag met een pannenkoek erbij (DAT eet de jongste wel zo op, natuurlijk ). Ik vind het vooral een kunst om goed in te kopen, dat je dus niet dingen in huis hebt die je niet voor ze verrotten gebruikt.